Jump to content

Uitbarsting met heldere CME


Vancanneyt Sander

Recommended Posts

Een mogelijkse filamentuitbarsting in de zuidwestelijke kwadrant,  een uitbarsting nabij regio 1619, een langdurige C1 uitbarsting van regio 1918 en de M1 uitbarsting net om de noordwestelijke rand vond rond 13h vond plaats op de Zon. Een kettingreactie aan gebeurtenissen dus. Op de STEREO beelden is een grote heldere CME zichtbaar die met een geschatte snelheid van 660km/sec deels naar de Aarde werd afgevuurd. STEREO A en B bevestigen Aardgericht deel. De gebeurtenis werd ook op de eEPAM monitor zichtbaar.

Op het ogenblik van schrijven is er nog onvoldoende data beschikbaar (o.a. LASCO) om meer details te krijgen over de CME. Afgaande op de eerste LASCO data is de mogelijkse CME afkomstig van regio 1619.

In bijlage de CME op STEREO en de aanduiding van de gebeurtenissen op een SDO beeld.

We updaten nog verder in de loop van de avond.

Link to comment
Share on other sites

2x keer zo'n kettingsreactie-event in 1 week tijd. Zijn de magnetische verbindingen tussen verschillende delen op de zon op dit moment extra sterk ofzo?  :)

Link to comment
Share on other sites

Guest Australis

Ter informatie:

Als de CME afkomstig is van NOAA 1619 (of een andere zonnevlek ten noorden van de zon evenaar), dan zal het IMF bij aankomst op de aarde naar het gaan noorden draaien. (Bron: Wang-Sheeley)

Link to comment
Share on other sites

Guest Roan123

Ter informatie:

Als de CME afkomstig is van NOAA 1619 (of een andere zonnevlek ten noorden van de zon evenaar), dan zal het IMF bij aankomst op de aarde naar het gaan noorden draaien. (Bron: Wang-Sheeley)

thanks voor de info, ik vroeg me altijd al af wanneer het IMF noordelijk dan wel zuidelijk was, maar dit betekent dus dat noordelijke zonnevlekken eigenlijk op aarde nooit voor spectaculair noorderlicht kunnen zorgen(aangezien er bij zuidelijke Bz de deur als het ware open staat)? Of zie ik dit dan nu verkeerd?

Link to comment
Share on other sites

@Australis: als we de CME bekijken vanuit LASCO oogpunt dan gaat het idd bij aankomst noord slaan.

De CME wordt op 23 november verwacht, meteen erna gevolgd met de aankomst van een coronaal gat. Gezien IMF noord zal zijn bij aankomst verwachten we er niet erg veel van. Maar zoals je weet, het kan altijd anders uitdraaien ;).

Link to comment
Share on other sites

Guest Australis

thanks voor de info, ik vroeg me altijd al af wanneer het IMF noordelijk dan wel zuidelijk was, maar dit betekent dus dat noordelijke zonnevlekken eigenlijk op aarde nooit voor spectaculair noorderlicht kunnen zorgen(aangezien er bij zuidelijke Bz de deur als het ware open staat)? Of zie ik dit dan nu verkeerd?

Dat zie je verkeerd.

Als de CME ten zuiden van de zon evenaar had plaats gevonden, dan was het IMF naar het zuiden gericht geweest.

Maar dit is geen vuistregel, de richting van het magneetveld veranderd voortdurend.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. By using this site, you also agree to our Terms of Use and our Privacy Policy.