Jump to content

Poollichtkans 12-13 november 2012


Recommended Posts

  • Replies 51
  • Created
  • Last Reply

[img width=300 height=200]

[img width=750 height=399]

Kijk eens aan, dat is een mooi gezicht als je poollicht.be opent. Mooie waardes voor mij. Ik ga hier zo eens uit het raam kijken of het een beetje helder is en mischien wat camera spulletjes bij elkaar rapen. Gister geen kans voor gehad al heb ik het wel kunnen zien, Roan123. :)

EDIT: Awwww, bewolkt. :(

Link to comment
Share on other sites

Henk Bril

Vanochtend rond 05.30 MET poollicht waargenomen vanuit Nieuwstadt in Limburg (Nederland). Enkele foto's volgen in de loop van de dag!

Een eerste melding vanuit nederland ;-) met filmpje

http://www.youtube-nocookie.com/v/95bkfeQjFFo?version=3&hl=nl_NL&amp

Kiruna ligt er weer uit, typisch...

En idd het is jammer dat we het weer moeten missen...

Link to comment
Share on other sites

Aj, als het in Limburg al fotografisch was, moet het hier toch vermoedelijk ook al dan niet zwakjes visueel zijn geweest. Maar goed, er is geen optie om je te wekken en opblijven was geen optie.

Link to comment
Share on other sites

Guest Roan123

Waaaa, wat had ik graag in Kiruna en omgeving gestaan zeg, daar was het een echte knetterende show geweest, met 2x tot -1200 kan dat niet anders dan vuurwerk hebben opgeleverd!

Link to comment
Share on other sites

Klopt, op voorhand is het moeilijk te voorspellen. Pas bij aankomst kan je balans opmaken en dan nog. Het IMF bleef vannacht nog vrij sterk, en dan heb je enkel een langdurig zuidelijk gericht Bz nodig rond de -10nT om er een goede storm van te maken. Net daarom kan je niet anders dan vanaf voorspelde Kp index van 6 alert te zijn want als het IMF lang genoeg matig tot sterk zuid gaat is er kans.

Link to comment
Share on other sites

Gaaf dat het in Limburg te zien was!

In Duitsland zijn er ook een paar soorgelijke foto's gemaakt: http://www.meteoros.de/php/viewtopic.php?t=9988

Ook heeft iemand de foto's van de webcam uit Tromso van vanacht in een timelapse gezet:

(spectaculair!)

Ik heb mijn camera thuis in Friesland vanacht weer buiten laten staan, maar zo op het eerste oog heb ik alleen wolken gefotografeerd.

Link to comment
Share on other sites

Guest Roan123

timelapse staat wel op standje speedy gonzales helaas! Maar wat ging het te keer zeg vannacht!

Echt een mindblowing picture vanuit Muonio, ik weet niet of een foto vetter kan worden dan deze!

ng5x87.jpg

Link to comment
Share on other sites

Fantastische foto's en schitterende timelapse filmpjes. Wat een prachtbeelden uit Tromsø ook en die foto Roan123, om je vingers bij af te likken. Van harte ook aan Henk Bril met zijn waarnemingen vanuit Nederland, Limburg nog wel!

Wat een show moet het hier geweest zijn vannacht... waarom moet het nou altijd bewolkt zijn als het los gaat... :(

Link to comment
Share on other sites

Guest Roan123

Wat een show moet het hier geweest zijn vannacht... waarom moet het nou altijd bewolkt zijn als het los gaat... :(

dat meen je toch niet?  >:(

ah jezus, dat is echt balen!

Wat kunnen we trouwens verwachten van de komende nachten hier, de M-flares van gisterochtend zullen denk ik rond vannacht aankomen?

Link to comment
Share on other sites

Die M-flares hadden geen CME omdat ze te impulsief waren. Dus het blijft helaas bij het kijken hoe een op dit moment nog KP5 storm uit gaat sterven.  ;)

Link to comment
Share on other sites

Guest Rens v.d. Pols

Mooi filmpje en de foto's die hier voorbij komen zijn ook weer geweldig! :)

Ik ben eigenlijk blij dat het bewolkt was hier afgelopen nacht, anders had ik weer een aardig kansje gemist ;)

Link to comment
Share on other sites

@Sietse: je leest onze rapporten niet hè ;-) er waren CME's gepaard met de uitbarstingen (we plaatsten er zelfs video van bij ;-) ) allen niet naar ons gericht (positie vlek niet goed nog en ten zuiden van de ecliptica gericht)

Ik lees jullie rapporten altijd  :) In dit geval heb ik er overheen gelezen, excuses voor de verkeerde informatie.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.




×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. By using this site, you also agree to our Terms of Use and our Privacy Policy.