Jump to content

Reisje Fins Lapland vol noorderlicht


Guest Roan123

Recommended Posts

Guest Roan123

Van 4 t/m 11 maart 2012 ben ik in Fins Lapland geweest (Kiilopaa).

Het was in 1 woord WOWW, wat heb ik een geluk gehad.. Wat een fantastische week Lapland was dit zeg.

Van de 7 dagen dat we er waren, waren er 5 dagen helder en hebben we noorderlicht mogen aanschouwen!

Ik heb in totaal 620 foto's van het noorderlicht gemaakt, waar de 1 nog mooier is dan de andere.

Beginnen bij het begin;

Het schouwspel begon al zodra het schemerig begon te worden (rond 7 uur)

IMG_6219.jpg

Zelfs de maan kon geen roet in het eten gooien (alleen de lens flares die in elke foto met maan er op staan) dus dan maar gebruik maken van de bomen

[img width=750 height=499]

Na al een groot aantal foto's geschoten te hebben, er zelf ook maar even bij op :)

[img width=750 height=499]

Nog een aantal foto's van dag 1:

[img width=750 height=499]

[img width=750 height=499]

[img width=750 height=499]

[img width=750 height=499]

Dag 2, na schemering een lichte waas te zien, maar niet spectaculair, na een tijdje in de kou te hebben gestaan even op internet gekeken naar de actuele data van de ACE satelliet te bekijken bleek dat het niet extreem ging stormen, maar er af en wel wat te zien zou moeten zijn. Rond 10 uur nog steeds geen echte activiteit, maar vooruit we blijven nog even kwartiertje staan en dat was maar goed ook:

[img width=750 height=499]

[img width=750 height=499]

Op dag 3 was het wel aanwezig, maar niet heel erg spectaculair

Dag 4, is echt de meest onvergetelijke! Sunspot AR1429 was de ene na de andere X en M flare aan het afvuren (deels aarde gericht).

Dus na schemering gelijk op een mooi plekje gaan staan en wachten, en wachten en wachten, na een kleine 2 uur was het dan eindelijk raak zie ook de kiruna magnetometer:

[img width=725 height=414]

Het was net of de lucht explodeerde, overal waar je keek was er licht, groen, wit, paars.. Met sluitertijden van maar een seconde was het nog te veel om de bewegingen vast te kunnen leggen, je hoorde overal mensen schreeuwen van opwinding het was zo geweldig, zo verschrikkelijk mooi om mee te maken.

[img width=750 height=499]

[img width=750 height=499]

[img width=750 height=499]

[img width=750 height=499]

[img width=750 height=499]

[img width=750 height=499]

[img width=750 height=499]

[img width=750 height=499]

En nog even een collage die ik in elkaar heb gezet:

[img width=750 height=562]

Donderdags en vrijdags, alleen maar sneeuw en wolken.

De laatste dag (zaterdag) begint heerlijk zonnig, maar in de loop van de dag komen de wolkenvelden binnendrijven en volgens de weerkaarten lijkt er geen verbetering in te zitten voor de avond en lijkt de hele avond onder een volledig wolkendek te voltrekken. Toch stiekem even buiten kijken of er toch gaten zijn en wat wekt mijn verbazing, ik zie wat sterren, dus de spullen gepakt en weer richting de plek gewandeld waar we een paar dagen eerder ook stonden, helaas hadden de sterren alweer plaats gemaakt voor wolken, maar we konden nog net boven de horizon wat sterren zien en ook noorderlicht, dus het was er wel...

[img width=750 height=499]

vanuit het westen kwamen steeds meer opklaringen en konden we als de wolken even boven ons weg waren echt al heel mooi noorderlicht zien, en er kwamen steeds meer opklaringen, dit heeft ongeveer een half uur geduurd en we werden getrakteerd op een ander soort poollicht maar het was er niet minder mooi om:

[img width=682 height=1024]

[img width=750 height=499]

[img width=682 height=1024]

[img width=750 height=499]

[img width=750 height=499]

Nou dit was mijn fotoverslag van een fantastische week!

Ik hoop dat jullie hebben genoten van het verhaal en de foto's.

P.S.

zo ziet je toestel er uit na een avondje buiten staan

[img width=750 height=562]

Link to comment
Share on other sites

Echt prachtige foto's Roan! Dat moet ik echt een prachtige week zijn geweest! Wat zou ik toch ook een keer naar het hoge noorden gaan *jaloers*

Link to comment
Share on other sites

Guest Roan123

Dank iedereen voor de complimenten  :)

Roan, de foto's mogen gezien worden dus hebben we het maar meteen wereldkundig gemaakt via ons Facebook en Twitter kanaal ;-). Echt knappe foto's en mooi verslag!

Ah tof!

Men vraagt op Facebook hoe je er zelf uitzag na een hele nacht buiten staan ;-)

Gelukkig waren de temperaturen niet van het gevalletje echte diepvrieskou, met temperaturen van rond de -12 a -13 's nachts maar wel met een behoorlijk windje was het toch wel behoorlijk koud, en je moest jezelf warm houden door af en toe te gaan lopen. Dus het was jezelf goed inpakken en met je rug in de wind staan, aan het eind van de avond had je net zoals de camera ook allemaal 'aanslag van de kou' op je zitten. Maar zoiets heb je er echt wel voor over :)

Zo sta je daar dus de hele tijd een beetje ;) (Als je een crappy kwaliteit beeldscherm hebt en je kijkhoek van boven komt, hebt kun je boven mijn hoofd nog wat noorderlicht zien, het contrast op m'n mac is te hoog, op m'n 2e scherm zie ik het wel)

DSC00291.jpg

Prachtige foto's en je hebt er een leuk verhaaltje bij gemaakt dat leuk was om te lezen. Wat voor lens heb je gebruikt?

Ik heb een Tokina 11-16 f2.8 gebruikt, maar ik kwam er achter dat ik waarschijnlijk tijdens het constant draaien van het balhoofd op het statief de lens per ongeluk naar 13mm heb gedraaid, dus ik mis op alle foto's van 7 maart (de vetste dag) 2 mm op de foto. Het was sowieso allemaal al niet op de foto te zetten, want zoals je ziet is de hoek van 13mm zelfs nog veels te klein!

En zoals ik ook al aangaf was de maan wel echt een storende factor, de Tokina is heel erg gevoelig voor lens flares (dus ik heb hele tijd groene ufo's in m'n foto's zitten ;) )

Link to comment
Share on other sites

Guest Roan123

ach en omdat ik er niet genoeg van krijgen, en jullie misschien ook wel niet, hier dan nog een paar plaatjes :)

Naamloos-1.jpg

 

IMG_6650.jpg

 

IMG_6842.jpg
 

IMG_6646.jpg

IMG_6642.jpg

IMG_6608.jpg

IMG_6502.jpg
en nog 2 foto's met enorme sluitertijden (32 en 36 seconden)

 

IMG_6842.jpg

 

IMG_6840.jpg

Zijn dat nou vallende sterren, of wat is het?

Link to comment
Share on other sites

Ha! Dat is grappig! Ik heb exact dezelfde jas. Lijkt er sterk op ten minste. Grijs/wit/zwart geblokt met fijne diagonale lijntjes erin. Wat een toeval. Had net zo goed ik kunnen zijn op de foto. :P

Ik heb een Tokina 11-16 f2.8 gebruikt, maar ik kwam er achter dat ik waarschijnlijk tijdens het constant draaien van het balhoofd op het statief de lens per ongeluk naar 13mm heb gedraaid, dus ik mis op alle foto's van 7 maart (de vetste dag) 2 mm op de foto. Het was sowieso allemaal al niet op de foto te zetten, want zoals je ziet is de hoek van 13mm zelfs nog veels te klein!

En zoals ik ook al aangaf was de maan wel echt een storende factor, de Tokina is heel erg gevoelig voor lens flares (dus ik heb hele tijd groene ufo's in m'n foto's zitten ;) )

Nice, ik dacht hem al te herkennen. Ik wil zelf deze lens ook heel graag hebben voor Nikon dan. Ben je er tevreden mee behalve de lens flares? De prijs vind ik alleen nog net ietsje ''too much'' for iets dat ik mischien een paar keer per jaar gebruik. Zo heel veel fotografeer ik nou ook weer niet. :)

Link to comment
Share on other sites

Guest Roan123

Nice, ik dacht hem al te herkennen. Ik wil zelf deze lens ook heel graag hebben voor Nikon dan. Ben je er tevreden mee behalve de lens flares? De prijs vind ik alleen nog net ietsje ''too much'' for iets dat ik mischien een paar keer per jaar gebruik. Zo heel veel fotografeer ik nou ook weer niet. :)

Nou ik moet zeggen dat die lens flares me wel steeds meer gaan irriteren.. Maar voor de rest een prima lens (was wel wat aan de prijzige kant, +/- 650 euro), maar ik moest en zou dat ding hebben voor het noorderlicht omdat die lichtsterk is en super UWA is en de kwaliteit van mijn foto's tov de mensen die wij daar hebben ontmoet is echt ontzettend groot, mijn foto's zijn echt vele malen mooier/kleurrijker (hier de link van die andere persoon http://andrekreft.com/photography/aurora-borealis/ )

Voor de rest is 11mm echt een bizar grote hoek, als je het vergelijkt met de standaard 18mm van de 18-55 lens, en de f2.8 is heerlijk voor nachtfotografie (zoals bv onweer)

Link to comment
Share on other sites

Nou ik moet zeggen dat die lens flares me wel steeds meer gaan irriteren.. Maar voor de rest een prima lens (was wel wat aan de prijzige kant, +/- 650 euro), maar ik moest en zou dat ding hebben voor het noorderlicht omdat die lichtsterk is en super UWA is en de kwaliteit van mijn foto's tov de mensen die wij daar hebben ontmoet is echt ontzettend groot, mijn foto's zijn echt vele malen mooier/kleurrijker (hier de link van die andere persoon http://andrekreft.com/photography/aurora-borealis/ )

Voor de rest is 11mm echt een bizar grote hoek, als je het vergelijkt met de standaard 18mm van de 18-55 lens, en de f2.8 is heerlijk voor nachtfotografie (zoals bv onweer)

650 euro is eigenlijk niet eens zo heel veel voor een beetje kwaliteitslens maar ik vind het toch iets te gortig voor iets wat ik niet veel zal gebruiken. Helaas! Het resultaat is in ieder geval prachtig. Geen idee of het aan de lens ligt maar ik vind jou foto's toch wel mooier inderdaad. 11mm is natuurlijk ook fantastisch, gebruik zelf 18mm inderdaad en dan heb je toch dat je soms meer op de foto wil hebben dan erop past.  :coolsmiley:

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. By using this site, you also agree to our Terms of Use and our Privacy Policy.