Jump to content

Nieuw gebied zorgt voor nieuwe activiteit


Vancanneyt Sander

Recommended Posts

Eindelijk, het heeft even geduurt maar er is terug wat meer zonneactiviteit en dat dankzij een nieuw gebied dat op de rand van de Zon ligt en stilaan zichtbaar wordt voor ons. Afgelopen nacht konden we een eerste M klasse uitbarsting detecteren, M1.7. De uitbarsting ging gepaard met een CME, maar is niet naar de Aarde gericht. Veel van het gebied is nog niet gekend maar zal komende dagen wel meer in het zicht komen, de regio zorgde enkele dagen geleden nog voor een heldere CME op de farside.

Op de Stereo beelden is een assymetrische halo CME te zien; op eerste zicht lijkt dan deel 'Aardgericht' te zijn maar door de positie van Stereo B lijkt dit niet meteen mogelijk en is meeste toch een limb shot zonder Aardgericht component. De positie van het gebied zegt voldoende dat het niet Aardgericht kan zijn dus voor wie ergens las dat er morgen poollicht kan ontstaan hierdoor, dat klopt dus niet ;-)

Link to comment
Share on other sites

Guest Roan123

Wat is het magnetische classificatie van deze nieuwe zonnevlekken? En of waar ik kan ik dit zelf bepalen/waarnemen, aangezien ze nog niet geclassificeerd zijn..

Link to comment
Share on other sites

Net even de gebieden magnetisch bekeken.

Weeral een regio die dus in een fakkelveld zit, lichte polariteitsintermixing zichtbaar maar niet om al van een beta-gamma te spreken. Lijkt me eerder op een relatief eenvoudige Beta vlek met slechts kleine intermixing en dus kleine kans op C-klasse uitbarstingen. Dit wordt eveneens bevestigd door de amper verhoogde achtergrondflux met na de M-flare slechts kleine B flares met zelfde achtergrondstraling.

Link to comment
Share on other sites

Guest Roan123

Ik zit nog eens goed naar die uitbarsting te kijken, maar wat gebeurd er rond 11:00 uur (een aantal uur na de M1 uitbarsting). Het lijkt er wel op alsof er een enorme CME aarde gericht wordt afgeschoten

http://sohowww.nascom.nasa.gov/data/LATEST/current_c2.mpg

Link to comment
Share on other sites

Een filamentuitbarsting afgelopen middag heeft een 100% aardgerichte CME losgelaten. Het WSA Enlil model verwacht bij aankomst 450 km/s maar belangrijker 55 protonen/cm³. Aankomst is voorspeld op maandochtend. Ik zou zeggen een poollichtkans, maar de kans is goed aanwezig dat niet meer helder kan nadenken om half 2 's nachts :D

Link to comment
Share on other sites

Guest Noodweer Benelux

Een filamentuitbarsting afgelopen middag heeft een 100% aardgerichte CME losgelaten. Het WSA Enlil model verwacht bij aankomst 450 km/s maar belangrijker 55 protonen/cm³. Aankomst is voorspeld op maandochtend. Ik zou zeggen een poollichtkans, maar de kans is goed aanwezig dat niet meer helder kan nadenken om half 2 's nachts :D

Laat maar komen!

Link to comment
Share on other sites

Haha, ik postte zojuist hetzelfde in een ander topic  :)

Poollicht denk ik niet, als ik het goed begrijp is het IMF noordelijk voorspeld. En meestal komen die voorspellingen uit.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. By using this site, you also agree to our Terms of Use and our Privacy Policy.