Jump to content

SC24 - Wanneer komt het maximum?


Vancanneyt Sander

Recommended Posts

  • Replies 74
  • Created
  • Last Reply
Guest Australis

@ Sander,

Deze cyclus laat zien hoe cyclus 25 waarschijnlijk zal gaan worden.

Kijk maar eens hoe ze daar bij de NASA over denken.

(Nog veel slechter dan cyclus 24)

http://science.nasa.gov/science-news/science-at-nasa/2006/10may_longrange/

Link to comment
Share on other sites

@ Sander,

Deze cyclus laat zien hoe cyclus 25 waarschijnlijk zal gaan worden.

Kijk maar eens hoe ze daar bij de NASA over denken.

(Nog veel slechter dan cyclus 24)

http://science.nasa.gov/science-news/science-at-nasa/2006/10may_longrange/

En daar overschatten ze cyclus 24 nog :)

Maar inderdaad, over het algemeen komen zwakke cycli altijd in groepjes voor. Dus de kans is groot dat ook de volgende zwak wordt. Een betere vraag is dan misschien wel hoeveel zwakke cycli we gaan krijgen. Maar om Johan Cruijf maar te herhalen: de bal is rond. Oftewel de zon is rond. Het kan nog alle kanten opgaan.

Link to comment
Share on other sites

Juist ja, tijdje geleden dat ik dat nog had gezien. Dateert echter wel van voor de uiteindelijke consensus over SC24 waar de NASA dan nog van uit ging dat SC24 even sterk of sterker zou worden dan SC23. In 2007 begon dan de zware discussie rond SC24 en kwam alles veel minder sterk uit met, door de discussie, twee voorspellingen: zwak (90) en sterk (140). Je kan evengoed de grafiek daar zo lezen dat de SC25 daar de SC24 nu is met een piek op ongeveer 70, wat ok zo ongeveer de waarde is in die grafiek.

Het SC24 panel was het al erg oneens over SC24 (6 stemmen voor sterk, 5 voor de zwakkere voorspelling), ik vrees dan ook als ze het panel samenbrengen om over SC25 te discussiëren dat dit mss nog iets meer het geval zal worden met het abnormaal minimum die we gehad hebben en een veel te zwak presterende SC24 met een erg inactieve zuidelijke hemisfeer en weinig major events (want zwakke cyclus betekent niet dat er geen zware uitbarstingen kunnen zijn). Pas in mei 2009 liet men de sterke voorspelling vallen:

The panel has decided that the next solar cycle will be below average in intensity, with a maximum sunspot number of 90. Given the predicted date of solar minimum and the predicted maximum intensity, solar maximum is now expected to occur in May, 2013. Note, this is a consensus opinion, not a unanimous decision.

Naar SC25 is het dan ook koffiedik kijken wat er zou gebeuren gezien de "vreemde" dingen rond SC24. Of toch niet?

Link to comment
Share on other sites

Guest Australis

@Joeri

Een hoge Ap index van een complete cyclus,geeft aan dat er bij de opvolgende cyclus meer zonnevlekken ontstaan.

(precursor methode 1932)

Cyclus 24 heeft niet veel geomagnetische activiteit veroorzaakt en daarom heeft het er alle schijn van de cyclus 25 gaat verlopen zoals de NASA dat beschrijft.

De zon heeft meerdere cyclussen, een 11 en een 178 jarige.

Kijk maar eens wanneer we het Maunder minimum hadden en bestudeer ook de tijd tussen het Sperwer,Mauder en Dalton minimum, dan begrijp je wat er nu er gaande is.

We komen in een nieuw (decennia) lang minimum.

Link to comment
Share on other sites

ja dat klopt, en als je kijkt naar de cyclussen dan kun je vast stellen, dat sc24 te vergelijken valt met de cyclussen uit andere minima,

zo gaat een normale cyclus eerst over naar een zwakkere cyclus enzovoort tot je even bij het minimum zit.

zoals australis zegt, de zon heeft meerdere cyclussen,

en als je die datums bekijkt, dan kan het zowat wel kloppen dat we terug in een minimum terecht gaan komen.

maar in het verleden is gebleken dat er nog vergelijkbare cyclussen geweest zijn zoals sc23 en sc24, waarbij sc25 wel terug een

sterke cyclus zou kunnen worden.

mijn persoonlijke mening is eigenlijk, dat we toch maar gewoon in het donker blijven tasten.

maar een nieuw minimum heeft een grote kans volgens mij.

http://wattsupwiththat.files.wordpress.com/2012/01/image62.png

Link to comment
Share on other sites

Wat denken jullie van het zonnevlekkennummer deze zonnecyclus. Gaan we dit jaar (of misschien deze maand) een 0 als zonnevlekkengetal krijgen? Zoals het er nu met een zielige 25 voor staat...

Deze maand zullen we geen vlekloze zon zien, er zitten een paar actieve regios aan te komen als je de STEREO beelden bekijkt. Maar... als deze trend doorzet en we dus echt over het maximum al heen zijn (waar ik helaas voor vrees, eind 2011 begin 2012 was het grootste vuurwerk) zouden we zomaar dit jaar weer eens vlekloze zon kunnen bewonderen.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Het zonnevlekkengetal van februari (maandgemiddelde) was 38. Als we dat op de grafiek van de progressie van de cyclus gaan zetten dan merken we dat dit het laagste niveau is sinds februari 2012. Het begint er steeds meer op te lijken dat we al naar een minimum toegaan...

Link to comment
Share on other sites

Guest Sietse

Het smoothed sunspot number dat nu voor augustus is berekend, is wel met 0,4 omhoog gegaan. Maargoed dat komt omdat de piek van eind 2011 nu niet meer wordt meegenomen in de berekeningen. Als één van de komende maanden erg actief zou worden dan kan er nog wel zo'n kleine stijging komen. Maar die hele kleine stijging in het smoothed sunspot number kun je geen tweede piek noemen.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 months later...

De zonneactiviteit blijft vrij laag met slechts één M-klasse zonnevlam in de afgelopen maand. Ondanks dat er op dit moment acht genummerde zonnevlekkengebieden op de zichtbare zonneschijf zijn blijft het rustig. Zelfs C-klasse uitbarstingen zijn zeldzaam. Er zijn op het moment van schrijven geen zonnevlekkengebieden op de zon die deze rust zouden kunnen doorbreken. Betekent dit dat zonnecyclus 24 gepiekt is?

Persoonlijk denk ik dat we solar maximum gehad hebben zo rond het einde van het jaar 2011. Maar... ik denk wel dat we richting het einde van 2013, begin 2014, een heropleving gaan zien, een tweede piek in de zonnecyclus. Ik ben alleen wel bang dat deze tweede piek zwakker zal zijn dan de eerste piek die we zagen zo rond het einde van 2011 en het begin van 2012. De heropleving waar ik het over heb zal dan van het zuidelijke halfrond moeten komen, aangezien de activiteit op het zuidelijke halfrond achterloopt op die van het noordelijke halfrond.

Wat denken jullie?

Bekijk hier de voortgang van de huidige zonnecyclus: zonnecyclus 24.

Link to comment
Share on other sites

Het gaat behoorlijk "vlak" de laatste maanden met de cyclus.

Allemaal zeer interessant, maar als we er van uit gaan dat er de laatste keren telkens een dubbele piek was, is de kans er dat dit nogmaals gebeurd.

Maar we hebben ook al een cyclus gehad die na de piek een korte periode van gelijkblijvende activiteit bracht en daarna daalde naar het minimum. Zoals te zien is op de onderstaande foto rond 1980. Dus misschien word het zoiets.

Ben benieuwd wat de komende maanden zullen brengen.

Link to comment
Share on other sites

  • 5 months later...
Richard Harrison, hoofd van ruimtefysica in het Rutherford Appleton laboratorium in Oxfordshire Groot Brittanië, en met 30 jaar ervaring als zonnefysicus, waarschuwt voor een nieuw Maunder minimum mogelijk gevolgd door een (kleine) ijstijd.

Dr Lucie Green, from University College London's Mullard Space Science Laboratory says: "There is a very strong hint that the Sun is acting in the same way now as it did in the run-up to the Maunder Minimum."
Mike Lockwood, professor of space environment physics, from the University of Reading, thinks there is a significant chance that the Sun could become increasingly quiet.
 

 

 

 
 
Ik ben zelf geen expert, maar de afgelopen drie weken lijkt de zonneactiviteit me zeker niet te zakken.
Het zonnevlekkengetal flirt met het getal 100 en hoewel echt grote uitbarstingen zich eerder periodiek voordoen staat de achtergrondflux vaker op C dan daaronder.
 
Mijn bescheiden mening is dan ook dat de Britse wetenschappers iets zien wat ze willen zien.
Is er al voldoende kennis over de zonnecyclus om lange termijn voorspellingen te kunnen maken?
Of zijn er inderdaad zulke sterke aanwijzingen dat we beter kunnen beginnen hamsteren en voorbereiden voor een nieuwe (kleine) ijstijd?
Link to comment
Share on other sites

Ik zou er alvast niet teveel van wakker liggen, het is te vroeg om al conclusies te gaan nemen over de volgende cycli. Als ik terugkijk naar de periode na het SC23 maximum waarbij het hele comité aan wetenschappers samen zat voor deze cyclus te bespreken was het dan al duidelijk dat het niet te voorspellen is. Elke wetenschapper kwam met hun onderzoek af en hun bevindingen op basis van hun onderzoek en waarnemingen waarbij de ene uitkwam op een veel sterkere cyclus en de andere wetenschapper een veel zwakkere cyclus. En zie wat het geworden is SC24 tot nu toe, nog zwakker dan men voor ogen had en veel later dan men had voorspelt. Maar diegene die een zwakkere cyclus hebben voorspeld zaten er dan toch niet zo ver van af. Het comité toen is er even niet uit geraakt en zijn we SC24 gestart met de 2 voorspellingen zelfs de sterkere en zwakkere ;-)

wat de volgende cyclus zal brengen zal pas in de afnemende fase zijn van SC24, dus zeker nog 3 jaar. We zijn eveneens nog niet over het maximum heen en het zuidelijk halfrond moet nog zijn vuurwerk gaan afleveren want ze vergeten weer eens dat de zwaarste uitbarstingen zich vaak in het tweede deel van de cyclus voordoen.

Ik zou pas gaan spreken van een nieuw maunder minimum als het na SC24 een flatliner wordt in de zonneactiviteit en dat voor minstens 3-4 jaar lang, pas dan zou je het kunnen aannemen dat de volgende cyclus niet op gang komt.

Link to comment
Share on other sites

Als we kijken naar de voorspelling voor de komende 12 maand van SC24 zien we wel wat leuks. De standaardmethode geeft aan dat we bijna voorbij de piek zijn en stilaan evolueren naar de tweede fase van de cyclus; de gecombineerde methode laat een verdere stijging zien. Op dit ogenblik zitten we mooi op schema bij de gecombineerde methode.

We gaan dus zeker nog niet panikeren dat we naar een zeer lang minimum gaan ;D

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.




×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. By using this site, you also agree to our Terms of Use and our Privacy Policy.