Jump to content

SC24 - Wanneer komt het maximum?


Vancanneyt Sander

Recommended Posts

Guest Roan123

Ik geloof sowieso niet echt in cycles, tja deze van de zon is overduidelijk natuurlijk, maar dat de natuur zich herhaald geloof ik niet echt in.. Geen cycle zal hetzelfde zijn! Dus ik heb nog alle vertrouwen erin dat het goed gaat komen :)

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 74
  • Created
  • Last Reply

Toevallig verscheen er vandaag op spaceweather.com een stukje over de zonnecyclus:

SO THIS IS SOLAR MAXIMUM? Forecasters have long expected the Solar Max of 2013 to be the weakest of the Space Age. It might be even weaker than they thought. As shown in this 20-year plot of sunspot counts vs. time, the sun is underperforming:

sunspotcycle_strip.jpg

Sunspot numbers are notoriously variable, so the actual counts could rapidly rise to meet or exceed the predicted curve. For now, however, the face of the sun is devoid of large sunspots, and there have been no strong flares in more than a week. The threshold of Solar Max looks a lot like Solar Min. NOAA forecasters estimate no more than a 1% chance of X-class solar flares in the next 24 hours.

Bron: http://www.spaceweather.com

We zaten dus al in een zonnecyclus die zwakker is dan normaal, en we zitten nog onder het gemiddelde!

Link to comment
Share on other sites

Interessant op Wikipedia is dat een zwakkere cyclus in ieder geval de afgelopen 250 jaar iedere keer gegroepeerd met andere zwakkere cycli voorkwamen. Als dat nu weer zou voorkomen zal je een soort van Dalton minimum krijgen. Het Dalton minimum was waarschijnlijk de oorzaak van een langdurige temperatuurdaling van -2 graden Celcius. Recente studies wijzen ook uit dat klimatologen meer rekening moeten gaan houden met de rol van de hoge zonneactiviteit op de klimaatverandering in de afgelopen eeuw. Tot nu keek men voornamelijk naar de invloed van zonneminima op het klimaat.

Link to comment
Share on other sites

Niet echt leuk, zo'n Daltonminimum, niet veel spannends te beleven  :-\. Het zou natuurlijk nog erger kunnen: een Maunderminimum bijvoorbeeld. Hier een afbeelding die het gemiddelde zonnevlekkennummer in zowel het Daltonminimum, het Maunderminimum en gemiddelde cycli weergeeft.

800px-Sunspot_Numbers.png

Link to comment
Share on other sites

En we zwieren er nog een slide bij uit een presentatie van Leif Svalgaard, je kan de volledige presentatie bekijken op deze link. In z'n presentatie "zonneactiviteit  - het verleden, nu en de toekomst staat op slide 32 iets tof te lezen (afbeelding in bijlage)."Something is happening with the Sun".

Link to comment
Share on other sites

Guest Roan123

Dat bijschrift begrijp ik dan niet helemaal, als dit er uit ziet als een Maunder type: "If so, exciting times are ahead"  :crazy2:

hoezo spannende tijden?? dat vind ik helemaal niet spannend :(

Link to comment
Share on other sites

In z'n presentatie ziet het er idd nog pessimistischer uit dan het nu is en geven diverse data aan dat het dus niet meer is zoals we dachten en de zon dus een verandering lijkt te ondergaan. Hij durft zelfs stellen dat het wolf getal beter zou herzien worden gezien regio's minder 'vlekrijk' zijn geworden.

Maar ie geeft wel mee dat als het maunder of dalton minimum terug zou keren dat we dat pas na 20 jaar ofzo pas goed kunnen zien.

Kvind het wel goede uitgebreide uiteenzetting, al moeten de het wellicht ook met korreltje zout nemen gezien de zon onvoorspelbaar is.

Mss dat het goed zou zijn om het sc24 panel terug bijeen te roepen voor een herwerkte voorspelling. Al denk ik niet dat dat zal gebeuren, een zwakkere cyclus is voor de satellieten/telecommunicatie enzo goed nieuws dus die gaan er niet wakker van liggen ;-)

Link to comment
Share on other sites

Ik denk dat het komende minimum veel zal gaan zeggen over of er dan wel of niet een historisch minimum wordt. Over die paar jaar van verandering kun je nog weinig zeggen. Je kunt pas echt goed een conclusie trekken over deze en de komende cycli over 50 jaar zo'n beetje, dan ben ik al bejaard haha  ;D

Link to comment
Share on other sites

Guest Roan123

Al denk ik niet dat dat zal gebeuren, een zwakkere cyclus is voor de satellieten/telecommunicatie enzo goed nieuws dus die gaan er niet wakker van liggen ;-)

dat denk ik idd ook niet..

Wat ik me dan afvroeg is: Wat hoop/verwacht je in de toekomst? Dat we een enorme vlam krijgen waarbij alle sattelieten/gps en dergelijke uitvallen en dat we spectaculair noorderlicht in de Benelux zullen zien?

Ik hoop het aan de ene kant niet, want dit blijft een droom van vele mensen. Als mensen dit allemaal in de Benelux hebben meegemaakt is er niets meer om naar uit te kijken ;). Ik ben dan ook heel erg trots dat ik dit fenomeen op z'n allerbest heb mogen meemaken!

Link to comment
Share on other sites

Kheb wel zo beetje de indruk dat we graag het poollicht hier zo fel en goed kunnen zien als de enorme halloweenstorm van oktober 2003; we moeten dan ook realistisch zijn en zeker niet aan die periode denken. Het is niet dat bij een zwakke cyclus er geen poollichtkansen kunnen komen voor de benelux maar als er een kans is dan zal het 'spektakel' gwn zijn zoals we alle poollichtkansen van dit jaar hadden: veel randgevallen met erg nipte kans om iets te zijn met iets grotere kans op fotografisch poollicht. Je mag er wel zeker van zijn dat, als de huidige cyclus niet sterker wordt, dat we wel eens een zware storm kunnen meemaken; maar verwacht geen kleppers van uitbarstingen en geen poollicht tot op de lage breedtegraad. Poollichtkansen gaan er genoeg zijn; maar enkel laag in het noorden in een donkere omgeving.

Het is eveneens ook niet van als we een nog zwakkere cyclus zouden krijgen dat het dan ook elke poollichtkans teniet doet; zeker niet. We hebben dit jaar al diverse onverwachtse kansen gehad doordat het IMF voor meer dan 8h zuidwaarts ging en dat soms bij een echt niet noemenswaardige CME impact met flauwe parameters en toch Kp7.

De media maakt er graag giga poollichtshow van maar een nuchtere poollichtjager in de BeNeLux weet dat er veel geluk bij komt kijken en zelfs bij lage zonneactiviteit er kansen kunnen komen; maar dat je best kijkt naar een donker plekje in de buurt waar je snel naartoe kunt spurten mocht de parameters beetje meezitten om al dan niet fotografisch iets te zien.

Maar dat is mijn mening uiteraard :D

Link to comment
Share on other sites

Guest Australis

David Hathaway van de NASA (dan hebben we het over een kenner) voorspelde dat SC24 maar liefst 25% groter zou zijn dan SC23.

Hij zat er flink naast; daarmee is aangetoond hoe moeilijk het is om SC24 te voorspellen.

Een methode die in 1932 is bedacht en tot de dag van vandaag redelijk betrouwbaar is gebleken, is de precursor methode. Met deze methode rekent men de gemiddelde Ap index van de voorgaande cyclus uit. Een boven gemiddelde AP index van een complete cyclus betekend een betere opvolger en andersom.

Als we nu kijken hoe weinig geomagnetische storingen we gehad hebben, dan krijg je al een idee wat SC 25 gaat doen.. (en dat ligt dan weer in de lijn van de NASA voorspellingen) Maar het is misschien nog wat te vroeg om conclusies te trekken.

Ik denk dat SC24 al gepiekt heeft en dat de grafiek al weer in de neerwaartse gang is begonnen. Zoals Sietse al opmerkte, komen we waarschijnlijk weer in een  langdurig nieuw zonnevlekken minimum terecht. De zon heeft naast een 11, 22 jarige cyclus ook een 176 jarige cyclus. (geen 250!) Maar net als bij de 11 jarige cyclus kan het soms langer duren dat een nieuwe cyclus begint.

 

Link to comment
Share on other sites

Guest Roan123

Een methode die in 1932 is bedacht en tot de dag van vandaag redelijk betrouwbaar is gebleken, is de precursor methode. Met deze methode rekent men de gemiddelde Ap index van de voorgaande cyclus uit. Een boven gemiddelde AP index van een complete cyclus betekend een betere opvolger en andersom.

Maar als je dit dan heel erg strikt neemt, dan zal het altijd ofwel een opwaartse of neerwaartse spiraal zijn, dus dat gaat niet op natuurlijk, want als SC25 minder word, dan word SC26 nog minder etc etc etc

Link to comment
Share on other sites

Guest Australis

Een zonnevlekken cyclus met een laag zonnevlekken getal, kan heel actief zijn.

In dat geval wordt de volgende zonnevlekken cyclus weer beter!

Het gaat niet om het aantal zonnevlekken, maar om de activiteit er van!

Link to comment
Share on other sites

Guest Australis

Ja idd, en de Ap-index heeft toch met geomagnetische activiteit te maken?

Inderdaad!

De Ap index staat voor A (planetary)

Dit is het dag gemiddelde van alle Kp indexen.

 

Link to comment
Share on other sites

Guest Roan123

Toevallig had ik met een lichte discussie over het verband tussen zonnevlekken en de gemiddelde temperatuur. Toen ben ik eens zelf gaan goochelen met data, ik heb de gemiddelde temperatuur (De Bilt) en het observed number of sunspots vanaf 1995 eens tegen elkaar geplot. (tijdvak januari 1995 - oktober 2012)

Kwam allereerst een aantal interessante dingen tegen, zo is het gemiddeld aantal zonnevlekken in november het hoogste (50,59 gemiddeld), gevolgd door juni (50.17) en augustus (49.73), de wintermaanden januari en februari hebben met 39 en 37 zonnevlekken per maand het laagste gemiddelde. Een ander grappig feitje is dat het hoogste gemiddelde aantal in die bijna 17 jaar 170.1 zonnevlekken is geweest (juli 2000), echter is die juli de koudste van al die 17 jaar.

Maar goed waarom ik dit hier neer zet is dat ik een klein regelmaatje zie met een minimum (voor zover je dat natuurlijk kunt op basis van 1,5 cycle), gevolgd door een opbouw van 2 jaar en dan 2 jaar dik maximum, gevolgd door 2 jaar afbouw, dan het (lange) minimum en we zitten nu in het 2e jaar van opbouw, dus zal vanaf volgend jaar en jaar er op weer een max gaan worden

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

@Tim: euhm heb ik iets gemist op m'n site :P

We kunnen nu enkel suggereren wat er met SC24 gebeurd, pas na enkele jaren weten we of dit nu het maximum was. Net zoals we  in het minimum ook niet konden zeggen of het minimum al voorbij was of niet en het bleek veel langer te duren dan normaal.

Laten we even de tijd terugdraaien naar 2011 waar we op SP even wat ingingen over de zonnecyclus. Mss wordt dit idd het geval; mss ook niet.

Als we kijken naar de vorige cyclus hebben we ook gezien dat er twee pieken waren; het kan evengoed zijn dat er nog zo'n piek komt en het afgeglad getal binnen een paar jaar een mooie lijn met twee pieken zal geven en die net onder de voorspelde cyclus zal liggen. Dat het maximum niet veraf is, dat is al zeker maar het zal idd niet al te lang meer duren dus zou er nu wel een tweede piek mogen gaan volgen ;-).

We kijken nu idd wel tegen een quasi dode Zon aan met erg inactieve vlekken (aan onze zijde), een achtergrondflux van B2 en het is ook al een maand geleden dat er nog een M-klasse uitbarsting was. Om triest van te worden maar bon. Ik vrees dan ook een beetje dat er maar 1 piekperiode meer zal komen en het dan ook echt gedaan zal zijn met SC24 en we een erg inactieve Zon terug gaan krijgen richting SC25. Of zie ik het nu echt zo negatief in ;-)

Om het positief te bekijken, er komt een nieuw vlekje aan net om het hoekje (zuidelijk halfrond en niet dat miserabel fakkelveld dat tevoorschijn kwam op het noordelijk halfrond).

Link to comment
Share on other sites

oja sorry sander ik bedoelde spaceweather:p

mss heb je gelijk en zal er nog een 2de piek komen, en ik weet idd dat je niet zomaar kan zeggen "dit was het maximum van SC24"

ik vind het alvast een heel interessante cyclus  en ben benieuwd wat het zal worden.

ik hoop maar 1 ding en dat is dat wij net niet toevallig leven in een nieuw maunder minimum :p

Link to comment
Share on other sites

geen probleem Tim ;-)

SpaceWeather.com komt er wel wat laat me af :D

Elke cyclus is interessant, zelfs een minimum :P.

Wie wet is het net als het minimum een erg uitgesteld maximum dat pas piekt eind volgend jaar ofzo :D dat weten we dan wel te zeggen :D. Wel leuk om er zo over te discussiëren op het forum. Kunnen dit topic dan eind volgend jaar nog eens bovenhalen en zien wie er het dichtste bij zat ;-).

Tblijft boeiend dat zonnetje ;-)

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.




×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. By using this site, you also agree to our Terms of Use and our Privacy Policy.