Jump to content

Poollicht gemist op 1 november?


Guest Bennie

Recommended Posts

Las het volgende bericht op de website van RTV Noord: http://www.rtvnoord.nl/artikel/artikel.asp?p=114919

Op 1 november zo tegen 23 uur is vanuit de provincie Groningen kennelijk poollicht waargenomen. Volgens de diverse noorderlicht fora was er niet echt kans op noorderlicht boven Nederland maar is het er wel geweest. Wat is er gebeurd dat moeder Natuur de metingen en statistieken om de tuin heeft kunnen leiden?

Link to comment
Share on other sites

We heben de bewuste foto's inderdaad gezien en ook gemerkt dat het duidelijk geen poollicht is. We zien een duidelijke reflectie van licht op wolken en dat licht was afkomstig van een boorplatform waar ze veel groene lampen hangen hebben ipv oranje. Bijgevolg gaf het een groene reflectie op de wolken.

De magnetometers rond die tijd waren wel aan het fluctueren door een CME passage maar dat was ruim onvoldoende om fotografisch poollicht te kunnen opleveren.

Link to comment
Share on other sites

Guest Rens v.d. Pols

Ik heb op een ander forum een discussie hierover gevoerd en een ander forumlid van dat forum heeft na enig zoekwerk de oorzaak gevonden.

Het bleek te gaan om de groene verlichting van een booreiland wat boven Nederland te vinden is.

Het bleek dat door de gewone verlichting de vogeltrek verstoord zou worden. Er is vervolgens onderzocht bij welke kleur de vogels er zo min mogelijk last van hebben. Dat is blauwe verlichting maar het is voor de bemanning van het booreiland niet zo gezond om in blauw licht te werken. Er is dus voor de tweede kleur gekozen, dat is groen.

Het booreiland is dus groen verlicht om de vogeltrek op zee zo min mogelijk te verstoren.

Link to comment
Share on other sites

Guest WimOude

Dat kon ik je al eerder vertellen. Ik had een week of wat geleden iets over dat groen verlichte platform gelezen, toen dacht ik al bij mezelf dat het wel eens poollicht meldingen kon opleveren. Niet meer aan gedacht, zelfs bij de melding op een nieuwssite ging ik in eerste instantie ervan uit dat het zo was. Maar bij het zien van de foto twijfel, en toen dacht ik weer aan het platform :)

Link to comment
Share on other sites

Guest Roan123

ha, WimOude is ook hier aanwezig (ik ken je van O-O)  :) en Rens' reacties op facebook zijn me ook niet ontgaan (klein wereldje)  8)

Ik vind het heel gek dat MeteoConsult in het nieuwsbericht de conclusie trekt dat het wel noorderlicht moet zijn geweest omdat er meldingen van noorderlicht in Schotland en IJsland zijn geweest  :-\

Link to comment
Share on other sites

Guest Rens v.d. Pols

Haha, ik ben inderdaad dezelfde persoon die zich op Facebook in de discussie gemengd heeft. Dat is ook niet zo gek he met twee dezelfde namen :D

Meteo Consult trekt niet voor de volle 100% de conclusie dat het poollicht was maar als je zo het artikel door kijkt dan neigt het er wel naar. Dit komt doordat het getypt is door iemand die er kennelijk te weinig van weet.

Er wordt te weinig rekening mee gehouden dat de landen op verschillende breedtegraden liggen. Dat wil niet zeggen dat als er poollicht in IJsland te zien is, dat het ook bij ons te zien is.

Er was op het moment van het nemen van de foto's wel een kleine magnetische verstoring maar die was veel en veel te zwak om het poollicht bij ons zichtbaar te maken.

Het ergste van het verhaal vond ik dat ze schreven: een storm op de zon is een goede indicatie voor of het poollicht bij ons zichtbaar is of niet. Er moet eerst maar eens gedacht worden aan dat als er een uitbarsting op de zon heeft plaatsgevonden, dat hij goed naar de Aarde gericht moet zijn en er dus ook tijd overheen gaat.

Ik hoop dat het eigenwijze ja-kamp in de discussie in gaat zien dat er mensen van het nee-kamp zijn die er meer verstand van hebben en laat het lekker aan ons over om te bepalen of het poollicht was of niet.

Link to comment
Share on other sites

Guest Roan123

waarbij Schotland en IJsland ook nog westelijker liggen en dus zoals wij allemaal hier weten al sowieso op lagere breedtegraden noorderlicht zien in vergelijking met ons

*edit

ik zeg dit een beetje vreemd volgens mij, gaat er om dat hoe westelijker je gaat (naar Noord amerika) dat je dan op dezelfde breedtegraad een grotere kans hebt op noorderlicht  8)

Link to comment
Share on other sites

De wens is de vader van de gedachte is hier van toepassing op iedereen die koppig ''ja het was poollicht'' blijft roepen.

waarbij Schotland en IJsland ook nog westelijker liggen en dus zoals wij allemaal hier weten al sowieso op lagere breedtegraden noorderlicht zien in vergelijking met ons

*edit

ik zeg dit een beetje vreemd volgens mij, gaat er om dat hoe westelijker je gaat (naar Noord amerika) dat je dan op dezelfde breedtegraad een grotere kans hebt op noorderlicht  8)

Precies. :)

Link to comment
Share on other sites

Haha, ik ben inderdaad dezelfde persoon die zich op Facebook in de discussie gemengd heeft. Dat is ook niet zo gek he met twee dezelfde namen :D

Meteo Consult trekt niet voor de volle 100% de conclusie dat het poollicht was maar als je zo het artikel door kijkt dan neigt het er wel naar. Dit komt doordat het getypt is door iemand die er kennelijk te weinig van weet.

Er wordt te weinig rekening mee gehouden dat de landen op verschillende breedtegraden liggen. Dat wil niet zeggen dat als er poollicht in IJsland te zien is, dat het ook bij ons te zien is.

Er was op het moment van het nemen van de foto's wel een kleine magnetische verstoring maar die was veel en veel te zwak om het poollicht bij ons zichtbaar te maken.

Het ergste van het verhaal vond ik dat ze schreven: een storm op de zon is een goede indicatie voor of het poollicht bij ons zichtbaar is of niet. Er moet eerst maar eens gedacht worden aan dat als er een uitbarsting op de zon heeft plaatsgevonden, dat hij goed naar de Aarde gericht moet zijn en er dus ook tijd overheen gaat.

Ik hoop dat het eigenwijze ja-kamp in de discussie in gaat zien dat er mensen van het nee-kamp zijn die er meer verstand van hebben en laat het lekker aan ons over om te bepalen of het poollicht was of niet.

Waar ligt dat booreiland ergens, als je kijkt tussen de Noordkaap (links van de Eemshaven) richting Borkum? (ruwweg de lijn noordkaap-Borkum dus)

(Richting Borkum, omdat ik daarvan 's avonds de vuurtoren kan zien als ik daar ben). Als ik dan 20 graden links daarvan moet richten en het gewoon kan reproduceren, lijkt me dat prima, toch? (En ja, dan moet ik er wel zin in hebben en moet het volle maan zijn :D) (of tenminste geen nieuwe) En zou ik dan met 17-40 voldoende mm's hebben om het te kunnen zien?

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. By using this site, you also agree to our Terms of Use and our Privacy Policy.