Jump to content

Zonneactiviteit 1598


Joeri

Recommended Posts

Guest Rens v.d. Pols

Dat weet ik dat de delta structuur aanwezig was toen die X1 werd geproduceerd. Ik zag het nu alleen niet meer staan waarbij de vraag opkwam bij mij wat zeggen de kenners er nu van.

Als je gewoon puur naar de activiteit kijkt, lijkt het inderdaad wat zwakker te zijn geworden. Maar het kan nog altijd, dat hebben we ook in het verleden gezien.

Het zou leuk zijn als er nu weer een wat actievere periode op de zon aanbreekt.

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 59
  • Created
  • Last Reply

Als je de uitbarstingen wegdenkt van onderstaande grafiek, krijg je een globaal beeld van de zonneactiviteit. Zo zie je dat de activiteit bovenaan de B zit. Bij AR1429 lag deze activiteit in de C. De laatste uren is de zonnevlekkengroep niet echt bijster actief geweest. Stilte voor de storm?

Link to comment
Share on other sites

De zwaarste deltastructuur is zich aan het hervormen, het is nu terug duidelijker zichtbaar geworden, alsook enkele nieuwe vlekken met omgekeerde polariteit in de volgelingen die nog voor wat extra mix zorgen. De vlek zelf, visueel, is gegroeid met nieuwe volgelingvlekken waar die nieuwe intermixing ook inzit.

De activiteit van de vlek is allesbehalve rustig, zeer veel kleine C klasse uitbarstingen die aantonen hoe het daar zit te kolken. Grote zware uitbarstingen zijn nog steeds mogelijk.

Link to comment
Share on other sites

Guest WimOude

De zwaarste deltastructuur is zich aan het hervormen, het is nu terug duidelijker zichtbaar geworden, alsook enkele nieuwe vlekken met omgekeerde polariteit in de volgelingen die nog voor wat extra mix zorgen.

Op dit moment valt er weinig aan te hervormen als je de beelden ziet.. behoorlijk duidelijke delta structuur als je t mij vraagt..

Link to comment
Share on other sites

ewel : overal heb je geel en groen, dus ik dacht mss spreken ze dan over dat blauwe ofzo:p

maar heb die voorstelling van sander nogmaals opnieuw bekeken en jullie bedoelden waarschijnlijk, de grote wirwar van alle kleuren door elkaar.

maar wat ik wel vreemd vind, is hoe worden die kleuren bekomen. want je hebt toch alleen maar een + en een -

Link to comment
Share on other sites

Nog eens goed zien naar de presentatie Tim ;-)

Donkerblauw sterk positief, donkerrood sterk rood. En overgaande kleur richting neutraal. Stond mooi balkje in m'n presentatie ;-)

Dat blauw toont de zone van de vlekken met omgekeerde polariteit tov het omliggende. Leg daar de visuele vlekken op en je deer welke vlekken + en - zijn.

Het blauwe zit geperst tussen de andere polen wat dus zwaar conflict kan geven.

Link to comment
Share on other sites

Kwestie van et wat duidelijker te maken een afbeeldingske...

Het is eveneens in die zone dat de uitbarstingen plaatsvinden.

Mooi plaatje inderdaad. Heel begrijpelijk zo. Dank je voor al je updates Sander.

Een opmerking om de goede orde in mijn denkwijze te behouden: de min in het blauw helemaal rechts in de grote hoofdvlek moet een plusje zijn... toch?

Link to comment
Share on other sites

Ik bedoel of deze plaatjes ook ergens worden bijgehouden. Bijvoorbeeld net zoals bij Solen.info, maar dan wat vaker in de dag. Dat is in dit geval wel interessant :)

Link to comment
Share on other sites

Bedankt voor de tip Sander! Het is een prachtig programma.

Ik merk uit de beelden op dat er inderdaad afgelopen nacht een verzwakking van het linkerdeel heeft plaatsgevonden.  Na het middaguur zie ik geen grote versterkingen of verzwakkingen, maar zie ik wel een lichte groei van de leader spot.

Link to comment
Share on other sites

SpaceWeatherLive Rapport

Analyse zonneactiviteit 24 oktober 2012


Synopsis afgelopen 24h

Het was relatief rustig vandaag met diverse C-klasse uitbarstingen afkomstig van regio 1598 die ook de grootste en actiefste regio is op de zonneschijf. Helaas geen zware uitbarstingen, de sterke delta structuur is de afgelopen 24h iets afgenomen met ook wat vlekkenverlies in de volgende vlekken. Doch blijft de delta structuur nog aanwezig en blijft de kans bestaan dat er nog een significante gebeurtenis plaatsvind.

Lees ook de vorige berichten voor een algemene discussie over de  magnetische complexiteit van dit gebied.

Wat mogen we komende 24h verwachten?

Gezien de delta structuur nog steeds aanwezig is blijft de kans op M klasse uitbarstingen hoog, met een kleine kans op een X-klasse uitbarsting

[table]

[tr]

[td]M-klasse uitbarstingen[/td]

[td]60 % kans[/td]

[/tr]

[tr]

[td]X-klasse uitbarstingen[/td]

[td]10% kans[/td]

[/tr]

[/table]

PS.: Nog 6 dagen voor een speciale aankondiging

Link to comment
Share on other sites

SpaceWeatherLive Rapport

Analyse zonneactiviteit 25 oktober 2012


Synopsis afgelopen 24h

1598 houd zich rustig en dat zien we dan ook als we de evolutie bekijken van de vlek. Het begint vlekken te verliezen en de magnetische delta structuur is fel verzwakt. Over en uit met hoge activiteit dus. Regio 1596 heeft wel wta magnetische complexiteit maar dat is dan ook het enige noemenswaardige.

Wat mogen we komende 24h verwachten?

Er is nog een kleine kans op een M-klasse uitbarsting

[table]

[tr]

[td]M-klasse uitbarstingen[/td]

[td]30 % kans[/td]

[/tr]

[tr]

[td]X-klasse uitbarstingen[/td]

[td]5% kans[/td]

[/tr]

[/table]

PS.: Nog 5 dagen voor een speciale aankondiging

Link to comment
Share on other sites

Quote
PS.: Nog 5 dagen voor een speciale aankondiging

Hej hej, gister was het nog 5 dagen voor een speciale aankondiging en nu weer 5! Niet stiekem je post editen hé. Ik zit me zo te verheugen en dan moet ik nog een dag langer wachten nu! Verdorie! ;)

Grapjes terzijde: jammer dat deze vlekkengroep zoals het er nu op lijkt, op het moment suprême er de brui aan geeft, net nu deze centraal komt te staan. Er is nog een kans op een M-flare dus we blijven duimen maar ik begin toch een beetje te vrezen: slechts een C-klasse flare vandaag en als je de achtergrondstraling van de afgelopen 3 dagen bekijkt zie je ook daarin een neerwaarste lijn. Hoop dat ik de komende dagen ongelijk ga krijgen. :)

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.




×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. By using this site, you also agree to our Terms of Use and our Privacy Policy.