Jump to content

Zonneactiviteit 1598


Joeri

Recommended Posts

Een zonnevlekkengroep die nog niet genummerd is en momenteel aan het verschijnen is, heeft zojuist  bijna een X klasse uitbarsting (M9) geproduceerd. Het gaat om een grote regio die hoogstwaarschijnlijk magnetisch complex is. Als er een CME zou zijn geproduceerd, is deze niet naar de aarde gericht.

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 59
  • Created
  • Last Reply

Volgens mij is het fakkelveld niet zo groot, dus ik hoop dat de regio nu eens een keer niet stervende is als het aardegericht wordt. :D Kans is aanwezig dat dit een lage X-flare was. De regio is immers nog om het hoekje

Link to comment
Share on other sites

Guest Roan123

Waarom staat er op spaceweather dat de vlam net achter de zons 'southeastern limb' is.. foutje? Ik neem toch aan dat ze westen bedoelen  :-X

Link to comment
Share on other sites

Het is geen fakkelveld jongens ;-). Op basis van de eerste zonnebeelden is het een grote bipolaire vlek die al zichtbaar was op het moment van de uitbarsting; de magnitude van de uitbarsting was ook correct dan; spreken dan van een limb shot of uitbarsting op de rand. Magnetisch is er wel wat polariteit intermixing te zien, doch nog te dicht op de rand om beter te zien wat de magnetische configuratie is (voorlopig beta).

Kans op grote uitbarstingen blijft bestaan, de regio oogt groot en complex. Regio is pas geoeffectief na goede 5 dagen, we hopen dus dat de vlek verder evolueert en het dan interessanter wordt.

Link to comment
Share on other sites

@Tim: Het was nog een vrij impulsieve flare en voor zover ik zie op de beelden was het maar mini CME die er bij vrijkwam maar niet echt duidelijk.

Het gebied zit ook in een fakkelveld, waar kennen we dat van... Drie grote vlekken te zien, magnetisch nog niet veel uit te halen over de complexiteit.

Link to comment
Share on other sites

De vlekkengroep heeft de nummering AR1598 gekregen. Hier de SpaceWeatherLivevideo van de uitbarsting.

@Tim

Als een zonnevlekkengroep tegen de rand zit zal deze altijd een alfa of beta magnetische worden toegekend. Het zou mij sterk lijken moest een beta, laat staan alfagroep zo'n zonnevlam produceren.Moet volgens mij beta-gamma of beta-gamma-delta geweest zijn.

http://www.youtube-nocookie.com/v/afZn4m5RgaE?version=3&hl=nl_NL

Link to comment
Share on other sites

Correctei Joeri, deze was niet impulsief. De duurtijd is +1,5h; erg lange uitloper dus wellicht gepaard met CME., doch niet naar de Aarde gericht. Regio heeft wel potentie, redelijk wat polariteitsintermixing die het toch mogelijk maakt om verdere M-flares te doen uitbarsten.

Op het moment van schrijven was hij impulsief, de afbouw was blijkbaar wel long-duration. Dus dit wil zeggen dat er vast en zeker een CME is geproduceerd, zoals te zien op volgende afbeelding:

oct21_2012_cme.jpg

Link to comment
Share on other sites

Ik ga zaterdagavond fotograferen tijdens de nacht van de nacht aan de Noordkaap (noordelijkste puntje van Groningen) Het wordt waarschijnlijk onbewolkt. Wanneer moet ik ongeveer gaan duimen voor een X-flare? Overigens gaat die M5 nog lekker dik een uur door....

(even kaartje van de locatie), als je zin hebt mag je komen.

noordkaap-border_zpse56201d0.jpg

Link to comment
Share on other sites

Dat heeft alles te maken met magnetische configuratie, bekijk het HMI magnetogram en je zal meteen zien waarom deze vlek zo actief is en die andere niet. Op het magnetogram zie je een goede mix van positieve en negatieve vlekken goed door elkaar welke ferme spanningen levert met als gevolg M klasse uitbarstingen, iets wat beetje ontbrak bij de andere gebieden. Op het magnetogram van vandaag is er goede ontwikkeling te zien en is er zelfs een delta structuur aanwezig die het erg interessant maakt.

PS. ik heb het er ook over in m'n voordracht "Ruimteweer voor dummy's"

Link to comment
Share on other sites


SpaceWeatherLive Rapport

Analyse zonneactiviteit 22 oktober 2012


Synopsis afgelopen 24h

Zonnevlekkengroep 1598 is de afgelopen dagen vrij actief op de Zon. De vlekkengroep barstte maandagavond vrij zwaar uit met een M5 klasse uitbarsting van middellange duur zodat we zeker kunnen stellen dat er een CME is geproduceerd, op het ogenblik van schrijven waren er nog geen beelden beschikbaar om dit te bevestigen. Deze uitbarsting is eveneens niet naar de Aarde gericht, de vlek bevindt zich nog niet in een goede positie om Aardgerichte uitbarstingen mogelijk te maken, dit verandert de komende dagen als de vlek meer centraal op de schijf zal komen te staan.

Dit is reeds de derde middelzware uitbarsting van het gebied en is dus ook de enige regio op de zonneschijf die enige activiteit brengt. Het gebied is de afgelopen 24h wat verder geëvolueerd en magnetisch complex genoeg om nog verdere zware uitbarstingen te kunnen genereren. Er is eveneens een magnetische delta structuur aanwezig waardoor niet uit te sluiten is dat er mogelijks een X-klasse uitbarsting kan ontstaan.

Aan de rand maakt alweer een nieuwe regio haar opwachting, op basis van de eerste beelden lijkt dit ook een grote vlek te zijn, meer details de komende dagen.

Wat mogen we komende 24h verwachten?

Het gebied heeft momenteel nog een magnetische bèta-gamma-delta configuratie en heeft de potentie om verdere M-klasse uitbarstingen te veroorzaken met kleine kans op een X-klasse uitbarsting. SWPC houd de configuratie nog op Beta door de positie op de schijf, doch melden ook zij dat de vlek magnetisch het meest dreigend is.

[table]

[tr]

[td]M-klasse uitbarstingen[/td]

[td]75 % kans[/td]

[/tr]

[tr]

[td]X-klasse uitbarstingen[/td]

[td]20% kans[/td]

[/tr]

[/table]

Link to comment
Share on other sites

Misschien een interessant weetje:

In 2003 verscheen precies op deze dag een zonnevlekkengroep, 486 genummerd. Sommige zien mij waarschijnlijk nu al aankomen. Deze zonnevlekkengroep was verantwoordelijk voor de grote poollichtkans op Haloween, de Haloweenstormen. Ondertussen, 9 jaar later, is er in oktober weer een mooie zonnevlekkengroep, ook op de zuidelijke hemisfeer van de zon. Zal de geschiedenis zich herhalen en er in oktober een poollichtkans zijn?
Link to comment
Share on other sites

Guest Rens v.d. Pols

Voorlopig staat er Beta-Gamma met 16 zonnevlekken toegekend aan de groep en is het alweer een dag rustig met de activiteit die rond de C hangt.

Wat zeggen de kenners hier over de actuele toestand van de zonnevlekkengroep?

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.




×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. By using this site, you also agree to our Terms of Use and our Privacy Policy.