Jump to content

Gegevens op Poollicht strijdig?


Vfrood

Recommended Posts

Hoi,

Kan iemand me uitleggen waarom ik een oranje blokje zie, met 61% kans op poollicht en tegelijkertijd bij poollicht vandaag 5 en 1% zie op de gemiddelde breedtegraad? Zou dit niet hetzelfde moeten zijn?

Tevens nog de volgende vraag: Ik zat even naar de zonnevlekken te kijken toen ik het oranje blokje zag. Op het moment dat ik terug was op het hoofdscherm was er geen oranje blokje. Nog even heen en weer en het blokje stond ook op het hoofdscherm.

NB. Als dit te maken heeft met de website, verplaats dit dan maar naar dat forum :D

Link to comment
Share on other sites

Het is niet strijdig ;-) we overlopen even de gebeurtenissen...

Rond middernacht word de voorspelling voor de komende dag geüpdate en zien we naar de gebeurtenissen van de afgelopen dag en wat er allemaal onderweg is naar de Aarde. We wisten dat een coronaal gat sinds gisteren voor geomagnetische activiteit zorgt maar de kans dat dit voor de gemiddelde breedtegraad wat zou betekenen was zeer klein, coronale gaten leveren nu eenmaal weinig tot geen kansen voor ons.

waarom staat er nu 62% kans?

wel, zoals je al gemerkt hebt sinds deze ochtend is een geomagnetische storm ontstaan die zwaarder is dan gedacht met deze ochtend al geruime tijd Kp5.33. Dit komt doordat de richting van het IMF sinds afgelopen nacht ononderbroken sterk zuidelijk gericht was tot -15nT (langer dan 8h); doordat dit zo lang negatief bleef kon een aanzienlijke geomagnetische storm ontstaan. We hebben dan ook op het privaat forum de poollichtkans al bekeken naar aanleiding van de gebeurtenissen, we hebben er nog niets van gepubliceerd gezien het voor ons overdag is. Als de storm aanhoud tot vanavond en we een sterk zuidelijk gericht magnetisch veld blijven zien, dan gaan we een topic openen maar dat is nu nog niet aan de orde.

Poollicht is moeilijk te voorspellen en kan altijd tot onverwachtse stormen leiden. En dit is weer zo'n goed voorbeeld ;-)

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. By using this site, you also agree to our Terms of Use and our Privacy Policy.