Jump to content

Ruimteweer voor dummies presentatie


Recommended Posts

Op 5 oktober 2012 gaf Poollicht.be een voordracht om iedereen kennis te laten maken met het ruimteweer. De voordracht werd opgenomen om via YouTube een soort handleiding te kunnen vormen wat dit allemaal inhoud en hoe je uiteindelijk zelf de zonneactiviteit kunt volgen en ook zelf de kansen kunt inschatten op poollicht.

Het ruimteweer is voor vele bedrijven in de telecommunicatiesector een dagelijkse bezigheid maar voor de gewone burger een onbekend gegeven. Dankzij uitgebreide studies van onze ster, de zonnewind, de magnetiseer en de ionosfeer hebben wetenschappers vandaag de dag een zeer mooi beeld over de relatie Aarde-Zon. Toch geeft onze ster vandaag de dag nog steeds niet al haar geheimen prijs gegeven en worden we nog vaak geconfronteerd met de gevaarlijke gevolgen van 'ruimteweer'. Met deze voordracht zal je het ruimteweer ontdekken vanaf de Zon tot aan de Aarde en zal je zelf de kansen op het prachtige poollicht kunnen inschatten. Sander Vancanneyt is al sinds jeugdige leeftijd gepassioneerd door sterrenkunde en is oprichter en beheerder van de informatieve website Poollicht.be dat de activiteit van de zon op de voet volgt.

Inhoud:
- Inleiding "Wat is ruimteweer"
- De Zon en de Zonneactiviteit
- Van uitbarsting tot poollicht
- Hoe kunnen we nu alles zelf inschatten?

Voor velen zal het ietwat te zware materie zijn, anderen gaan er sneller mee weg kunnen. Voorzie alvast 2,5 uur om de volledige voordracht te bekijken. Als je toch nog vragen hebt, stel ze gerust hieronder in de reacties of laat iets weten op ons forum.
 

http://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=56uLNNrCV4o

 

Beelden in de presentatie afkomstig van SOHO, SDO, STEREO, IRF, Ide Geert Koffeman, Vincent Van Leijen en Poollicht.be

Link to comment
Share on other sites

Had al een comment op YouTube achtergelaten:

Geweldige presentatie, zeer gedetaileerd. Ik neem mijn pet af voor hoe je een berg informatie brengt op een toch speelse en begrijpelijke manier. Verplicht kijkvoer voor iedereen die zelf wil leren inschatten waneer er poollicht te zien kan zijn in de benelux.

Dank je wel voor het uploaden. Ik heb met veel plezier gekeken. :)

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Dank voor het uploaden en leuk om ons zo mee te laten genieten van je voordracht!

Ik heb het "filmpje" dit weekend in zijn geheel bekeken er weer veel geleerd  ;)

Misschien is het een idee om de video of link wat prominenter op de site te plaatsen? Bijvoorbeeld onder "nuttige links", eventueel in tweeën geknipt?

Link to comment
Share on other sites

Dank voor het uploaden en leuk om ons zo mee te laten genieten van je voordracht!

Ik heb het "filmpje" dit weekend in zijn geheel bekeken er weer veel geleerd  ;)

Misschien is het een idee om de video of link wat prominenter op de site te plaatsen? Bijvoorbeeld onder "nuttige links", eventueel in tweeën geknipt?

Filmpje staat op de help pagina: http://www.poollicht.be/nl/help

Vrij prominent dus! :D

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...
Guest Janny Schaper

Nou dat is dus het eerste waar ik straks naar ga zitten kijken ;) dank je wel,ik ben nu dus bij het belangrijkste stuk de alpha en beta en zo,wat wel jammer is dat ik niet kan zien wat hij aan wijst,mare dat zoek ik op internet anders wel op,tot nu toe boeiend om maar te kijken en luisteren

Link to comment
Share on other sites

Guest Janny Schaper

Ik heb een stuk gezien van de video maar als er iets aan gewezen wordt kan ik het niet zien,wel jammer want had graag geweten hoe groot een zonnevlek moet zijn om een uitstoot te geven .

Link to comment
Share on other sites

Ik heb een stuk gezien van de video maar als er iets aan gewezen wordt kan ik het niet zien,wel jammer want had graag geweten hoe groot een zonnevlek moet zijn om een uitstoot te geven .

Het gaat niet om de grote maar wel om de complexiteit.

In foto is een voorbeeld van een vlek die magnetische complexiteit bevat.

De pijlen duiden gebieden aan waar verschillende polariteiten elkaar ontmoeten. (Blauw is + en rood is -)

 

 

Uitbarstingen komen voor wanneer deze veldlijnen verstoord raken door elkaar, de veldlijnen vliegen dan als het ware open en je hebt een uitbarsting. Al dan niet met Coronale massa uitstoot.

Link to comment
Share on other sites

De magnetische complexiteit bepalen van een zonnevlekkengebied kan je niet meteen in 1 2 3. Eens je de basis hebt geraak je wel op weg maar vanaf het grote complexe gebieden worden dan is het wat minder eenvoudig. De magnetische complexiteit wordt door de officiële instanties ook dagelijks opgemaakt (zie de zonnevlekkengroepen op de website welke we dagelijks bijwerken). In het help gedeelte vind je daar ok nog het artikel terug van de magnetische classificatie van zonnevlekgebieden.

In onze analyses van zonnevlekgebieden maken we steeds een detail van een gebied met de magnetische configuratie om te zien wat de kansen kunnen zijn. Op basis daarvan zal je ook meer inzicht krijgen hoe we dit doen en waar de interessante zones liggen bij gebieden.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...
Guest Francina Heida-Pijl

Hele heldere presentatie, goed uitgelegd. Wat ik wel miste waren de poollicht ovalen van het SWPC, of waren die toentertijd nog niet beschikbaar? Die geven naast alle in de lezing genoemde parameters toch ook wel enige indicatie voor de zeer gemakzuchtige poollichtspotter.

Komt er ooit nog een lezing over de invloed van de zonneactiviteit op de verschillende lagen in de ionosfeer en het effect daarvan op HF radiopropagaties?

Vriendelijke groet,

Francina

Link to comment
Share on other sites

We hebben dat er bewust niet in geplaatst ;-) het ovation model was toen ook nog in beta en nog niet in productiefase zoals het nu is. Modellen geven enkel een indicatie, maar voor ons in de lage landen ben je daar niet bijster veel mee omdat magnetometers meer zeggen dan de ovaal. Het ovation model is gebaseerd op de waarnemingen bij de ace satelliet en de energy input in de atmosfeer en houd dus geen rekening met observaties van de magnetometers in de grondstations. Zo zal je bij korte krachtige opflakkeringen dat model niet veel zien bewegen terwijl magnetometers dan net wel sterke deflectie tonen en we dan mss wel voor kort moment poollicht kunnen zien.

Niet dat we het model slecht vinden, het is een mooie indicatie.

 

Over de HF en ionosfeer ken ik niet zo bijster veel. Ik heb me nog niet zo verdiept in de wondere wereld van radioastronomie.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. By using this site, you also agree to our Terms of Use and our Privacy Policy.