Jump to content

Poollichtkans 8 oktober


Recommended Posts

Guest Sietse

Mooi Vincent. Ik heb op de een Duits forum een vergelijkbare foto gezien maar dan met hogere kwaliteit. De foto is genomen ter hoogte van Groningen. Ik zie dat die van jouw uit Franeker komt, dus ongeveer dezelfde breedtegraad.

IMG_4144.jpg

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 79
  • Created
  • Last Reply
Guest Australis

@Vincent

Wat is dat voor een groen licht vlak boven de horizon?

Poollicht verplaatst zichgedurende de nacht van het Noord-Oosten naar het Noord-Westen.

De Polar Cap Power Potentional was tussen 9 Oktober 18:00z en 10 Oktober 08:00z ongeveer 200 kV.

Dus als de camera de hele nacht opnames gemaakt heeft, moet dat goed te zien zijn.

In de foto van Sietse; rood licht kan niet van het poollicht afkomstig zijn, zo hard heeft het (magnetisch) niet gestormd!

Het groene licht kan poollicht zijn, maar net als de foto van Vincent wel erg kort boven de horizon. (licht vervuiling)

Link to comment
Share on other sites

Australis,

Ik had deze foto ook al gezien. Het verschil is denk ik 5000 euro aan full-frame body met lichtsterke lens t.o.v. mijn eenvoudige DLSR.

Dat groene licht op mijn horizon is denk ik een landbouwwerktuig. Maar ik kan er alleen maar naar raden. Het is niet de vuurtoren van Terschelling of Ameland, want die vallen meer naar links en naar rechts.

Link to comment
Share on other sites

Guest Australis

Ik wil wel eens een ' poollicht' foto zien waarbij er geen licht van de grond aanwezig is.

In de bovenstaande 2 foto's lijkt het schijnbare poollicht zich alleen boven grote stedelijke/industriële verlichte gebieden te bevinden.

Link to comment
Share on other sites

Guest WimOude

Ik wil wel eens een ' poollicht' foto zien waarbij er geen licht van de grond aanwezig is.

In de bovenstaande 2 foto's lijkt het schijnbare poollicht zich alleen boven grote stedelijke/industriële verlichte gebieden te bevinden.

Vergeet dat maar gerust vanuit NL of DE. Of het moet aan de noordkust gebeuren, en zelfs dan als je de lichtgevoeligheid heel hoog zet zal je storingslicht ervaren door bijv. reflecterend licht.

Link to comment
Share on other sites

Guest Sietse

Het lijkt mij sterk mocht dat geen poollicht zijn. Die spikes zie je toch niet in stadlicht? En rood zie je alleen tijdens grote stormen in het hoge noorden, maar vanuit zuidelijke breedtes zie ik het vaker in de fotogallerij van spaceweather.com. Vergeet ook niet dat wij tegen de zijkant aankijken. Het werkelijke poollicht zat ergens boven Denemarken denk ik. Dan is het niet gek dat het zo 'laag' boven de horizon staat, de aarde is rond.  :)

Link to comment
Share on other sites

Vergeet dat maar gerust vanuit NL of DE. Of het moet aan de noordkust gebeuren, en zelfs dan als je de lichtgevoeligheid heel hoog zet zal je storingslicht ervaren door bijv. reflecterend licht.

Noordkust Groningen negatief. Je kijkt of naar Borkum of naar Emden.

Link to comment
Share on other sites

Naar mijn idee heeft Vincent het poollicht vast gelegd, niet erg duidelijk maar daar had ik ook last van  :).

8071888244_ca8ec66403_c.jpg

F 2.8, 30s, iso 3200 (NOP, Flevoland, Nederland) http://flic.kr/p/dihx9Y

Deze is van 00:53 en daar is ook een groene gloed te zien die er normaal gesproken niet is, en een hele zwakke beamer.

Link to comment
Share on other sites

Guest Roan123

@Ide

Door die beam geloof ik wel dat het noorderlicht is geweest, leuke foto. Jammer dat het niet met eigen ogen waarneembaar was.

@Vincent

ik zie het niet op jou time lapse..

Zoals Ide al zei kun je beter een goede lens kopen (bijvoorbeeld Tokina 11-16 2.8), lekkere wide-angle en ook super lichtsterk

Link to comment
Share on other sites

Mooi werk jongens, lekker bezig geweest. Gefeliciteerd met jullie foto's.

Over de eerste foto van Vincent had ik ook mijn twijfels over, ik heb het ook al eerder meegemaakt dat lichtvervuiling groening uitsloeg op mijn foto's. Maar als ik zijn timelapse bekijk, tussen de wolken door zie je absoluut het rode poollicht een beetje gloeien.

Ide ook een puike prestatie, mischien is het toch een beetje nevel dat groening uitslaat ofzo. :laugh:

ik zie het niet op jou time lapse..

Zoals Ide al zei kun je beter een goede lens kopen (bijvoorbeeld Tokina 11-16 2.8), lekkere wide-angle en ook super lichtsterk

Ik zit ook aan die lens te denken al een tijdje, mijn hart wil hem graag hebben maar het hoofd vind het toch een hele investering. :-\

Link to comment
Share on other sites

Guest Australis

@ Marby

Jij zit in Zweden en hebt een veel grotere kans om het poollicht te zien.

Hoe vaak heb jij daar nu al rood poollicht gezien?

@all

Rood poollicht komt alleen voor bij hele zware uitbarstingen.

En dan moet je denken aan X flares met een aankomst zonnewindsnelheid van 1000km/sec.

Zo zwaar was deze uitbarsting helemaal niet, het betrof slechts een B flare met een zonnewindsnelheid van misschien 450km/sec.

Dus er kan helemaal geen rood poollicht zichtbaar geweest zijn!

Vergeet niet dat de elektronica van een camera ook hele rare vervormingen kan veroorzaken.

Link to comment
Share on other sites

Rood poollicht ontstaat tussen 100 en 200km hoogte door botsing met zuurstofmoleculen. In onze contreien zien we vaker het rode poollicht dan groen gezien we meer op de zijkant van het poollicht zien

Het karmozijnrood is idd zeldzamer

Zie http://www.spacepage.be/artikelen/het-zonnestelsel/de-planeten/de-aarde/poollicht/de-kleuren-van-poollicht

Link to comment
Share on other sites

@ Marby

Jij zit in Zweden en hebt een veel grotere kans om het poollicht te zien.

Hoe vaak heb jij daar nu al rood poollicht gezien?

@all

Rood poollicht komt alleen voor bij hele zware uitbarstingen.

En dan moet je denken aan X flares met een aankomst zonnewindsnelheid van 1000km/sec.

Zo zwaar was deze uitbarsting helemaal niet, het betrof slechts een B flare met een zonnewindsnelheid van misschien 450km/sec.

Dus er kan helemaal geen rood poollicht zichtbaar geweest zijn!

Vergeet niet dat de elektronica van een camera ook hele rare vervormingen kan veroorzaken.

Je kunt de zwaarte van een geomagnetische storm moeilijk vergelijken met de categorie van de zonneuitbarsting. Het was een B-flare, maar heel langdurig en gepaard met een filament.  De cijfers geven een 3-uursgemiddelde van KP 7 aan, in die drie kan het heel goed rond de KP8 hebben gezeten. Dat noem ik toch geen zwakke storm ;) En zoals ik al zei, en Sander nu bevestigd kijken wij tegen de zijkant van het poollicht aan.

Link to comment
Share on other sites

Guest Australis

Oke, mijn laatste opmerkingen hierover, hieronder een stukje tekst uit de opleiding die ik (Canada) heb gevolgd over het ruimteweer.

@Sander;

groen licht botsing zuurstof moleculen

Violet licht botsing stikstof moleculen

En dan zijn er ook andere kenmerken waar deze 'poollicht' foto's niet aan voldoen, zie mijn vorige postings.

There is yet another type of

auroral display that is rarer still. It

is observed only during the most

intense geomagnetic and auroral

storms and is usually related to

very large, intense, and fastmoving

coronal mass ejections

from the Sun. These disturbances

can produce an intense flurry of

energetic electrons that are

energetic enough to strip away

electrons around the orbits of

atoms and molecules in the Earth’s

ionosphere. These stripped

electrons (which are less energetic

than the beams of accelerated

electrons that rain down upon the

ionosphere from the

magnetosphere) can collide with

other atoms and impart their

energy to those atoms. If these

atoms can maintain these lower

energized energy levels for a long

enough period of time, they can

switch back to their lower energy states by emitting red photons of light.

But for such red

emissions to occur, the atoms must be able to retain their energy levels for almost two full

minutes. If the atom suffers a collision during this interval, it will not emit the red photon of light.

A low collision rate therefore demands that the red-oxygen reaction occur at sufficiently diffuse

densities higher in the ionosphere (usually at altitudes above 200 kilometers). Red aurorae

therefore require two primary components: an electron bombardment that is sufficiently intense to

knock an electron away from the parent atom, and sufficient space between neighboring atoms to

permit this secondary lower-energy electron to energize a neighboring atom long enough for it to

naturally radiate a photon of light. These conditions are only met in the most vigorous activity.

Link to comment
Share on other sites

Ik heb het gelezen en ik snap je uitleg helemaal. Ik kijk na iedere (kleine) storm naar de image gallery op spaceweather.com. En vaak, en ook nu weer zie ik foto's met rood poollicht. Met het blote oog is het wel erg moeilijk spotten, en was eergisteren onmogelijk.

Denemarken: http://spaceweather.com/gallery/indiv_upload.php?upload_id=72451

Schotland: http://spaceweather.com/submissions/pics/g/Graeme-Whipps-IMG_8350-new-red_1349798762.jpg

Alaska: http://spaceweather.com/submissions/pics/z/Zachary-Sheldon-MG7L1032_1349807049_lg.jpg

Quebec: http://spaceweather.com/gallery/indiv_upload.php?upload_id=72416 / http://spaceweather.com/gallery/indiv_upload.php?upload_id=72353

Canada: http://spaceweather.com/gallery/indiv_upload.php?upload_id=72323

Link to comment
Share on other sites

Guest Roan123

Mijn mening hierover is dat die rode kleur gewoon absoluut niet te zien is met het blote oog, toen ik afgelopen maart in lapland zat zag je groen/wit/paars met je eigen ogen, maar op de foto's zie je het rode licht idd zoals Sietse ook al zei.

Link to comment
Share on other sites

komkom ;-)

Laten we gewoon een ander voorbeeld aanhalen en het dan eens van wat hogerop bekijken...

Op 14 september gebeurde er een matige uitbarsting, C9, met een volledige halo CME met vertreksnelheid van een schamele 430km/sec. Op zich ook terug niks bijzonders. Dat leverde drie dagen later voor een Kp6 storm.

Quote
Solar wind speeds increased from approximately 350 km/s to 450 km/s along with a noticeable increase in temperature and density. The interplanetary magnetic field Bt reached +14 nT and there were several extended periods of southward Bz with a maximum deviation of -12 nT.

Het ISS heeft op die dag even de camera buiten gehangen en legde dit vast

Ok superstormen leveren ook rood poollicht tot zelfs knalpaarse kleur (hoge noorden). Zie oa deze foto uit alaska tijdens een enorm zware Kp9 storm, in onze contreien zagen we voor een keer groen poollicht dan maar vooral een helrood kleur van de nachthemel.

rode kleur is bij zeer zwak poollicht niet te zien, daarom dat het fotografisch wel kan en snel die rode band toont. Bij Kp9 zie je het echt wel hoor ;-) (zie bijlage en dat heb ik visueel zelf ook gezien :P)

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.




×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. By using this site, you also agree to our Terms of Use and our Privacy Policy.