Jump to content

Poollichtkans 8 oktober


Recommended Posts

Guest Rens v.d. Pols

Het is toch niet zo moeilijk om te snappen dat de poollichtkans op de actuele data gebaseerd is al vind ik dat 73% met de data die ik vandaag gezien heb wel erg hoog is.

Als de KP in de buurt van 7 komt zie je dat eigenlijk wel standaard staan.

Er is ook wel een kans dan maar veel verder dan fotografisch poollicht komen we er niet mee.

KP 8-9 moeten we hebben willen we echt duidelijk poollicht gaan zien wat een echt groot spektakel kan worden. Ik zit daar nog altijd op te wachten.

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 79
  • Created
  • Last Reply

Momenteel is fotografisch poollicht mogelijk voor Nederland! Wie opklaringen heeft loopt best naar buiten en belicht maar eens langdurig op de noordelijke horizon. Foto's mag je plaatsen in dit topic of doormailen naar ons.

@Rens: beetje fout om het met Kp waarden uit te drukken, nu Kp4 en fotografisch poollicht is zeker nu mogelijk. Kp komt vaak achter en is een globale index. Je bent meer met de andere parameters. Ok ik snap wel dat je feller poollicht wil zien en dat makkelijk uitgedrukt in Kp 8 of 9 moet zijn maar dat is maar paar maal per cyclus en dan hou ik geen rekening met het weer. Wees blij dat we ook zwak poollicht kunnen zien, beter dan niks.

Link to comment
Share on other sites

Guest Rens v.d. Pols

Ik kan niet zo snel zwak poollicht zien omdat mijn omgeving er niet geschikt voor is, dus ik zit te wachten op wat feller poollicht.

Ik doelde met de KP vooral dat de poollichtkansindicatie op de site vooral daar vanaf hangt. Als de KP boven de 6 komt zie je bijna altijd dat de kans op poollicht richting de 73% gaat.

Ik kijk zelf ook heel goed naar de andere data, met een gunstige bt, bz en magnometers moeten we een heel eind kunnen komen. Maar het is nog net niet genoeg.

Als de storm wat later aan was gekomen zouden we met een vrij hoge KP en dat samen met deze bt, bz en redelijk uitslaande magnometers hadden we toch wat meer in de buurt van een echte poollichtkans kunnen komen.

Link to comment
Share on other sites

Guest Paulsky

Ik kan niet zo snel zwak poollicht zien omdat mijn omgeving er niet geschikt voor is, dus ik zit te wachten op wat feller poollicht.

Tja, het is inderdaad flink balen met die lichte nevel die er hangt. Geeft door de weerschijn veel te veel lichtvervuiling. Hopelijk lost die in de loop van de komende uren verder op. Die sluier mag trouwens ook net als gisteren helemaal naar de grond zakken, dan ben je er ook van af. Hopen er maar het beste van.

Link to comment
Share on other sites

Door de sterk zuidelijke richting van het IMF afgelopen nacht kwam er een zware substorm op gang met een Kp7 tot gevolg. Kiruna dook tot -1100nT. We kunnen algemeen stellen dat er fotografisch poollicht kan gezien zijn in Nederland en België; met voor Noord-Nederland mogelijks ook visueel zichtbaar poollicht.

Echter hebben we nog gen binnengelopen waarnemingen uit Nederland of België. België zat onder dik pak wolken maar Nederland had wel opklaringen.

Update: Op het veluwemeer zou er poollicht gezien zijn. Geen fotografische bevestiging.

Link to comment
Share on other sites

Guest Rens v.d. Pols

Ik ook! Toch nog een redelijk verrassende wending dat het zolang aanhoudt. Meer van dit graag. Het is weer snel bewolkt geworden hier en zelfs wat gaan regenen.

Noord-Nederland en Duitsland, kom maar op!

Link to comment
Share on other sites

Guest didiervh

Ik ben erg benieuwd naar de foto uit Nederland, hopelijk komt die er snel.

Tijdens de actiefste fases vannacht zou zwak fotografisch poollicht mogelijk zijn geweest vanop een erg donkere plaats in Vlaanderen, in zoverre die nog bestaan.

Link to comment
Share on other sites

Ben erg benieuwd naar de foto van Vincent.

Gisteren ook een poging gedaan om het poollicht te fotograferen van 00:00 tot 01:40.

Wel wat te zien op de camera maar allemaal erg zwakjes.

kwart voor 2 naar huis gegaan en ben lekker gaan slapen. Balen dat Kiruna later een flinke duik heeft gemaakt, had langer moeten blijven.

Weet iemand toevallig of er een app of iets dergelijks is die je wekt als er poollicht is of komt?

Link to comment
Share on other sites

Ide,

Ik heb vanacht mijn camera buiten laten staan en ben zelf gaan slapen. Met een timer heb ik elke paar minuten een foto gemaakt. Vanmorgen snel even gecontroleerd of het gelukts is - en dat is het. Maar verwacht er niet te veel van. Zo op het eerste oog was het zwak. Er was ook mist en bewolking.

(Het was mijn bedoeling om ook eens een time lapse te maken, maar ik wil niet al te grote verwachtingen wekken.)

Als ik vanavond thuiskom uit mijn werk moet ik dus eerst door 300 foto's heen ;)

Link to comment
Share on other sites

@ Vincent.

Heb daar zelf ook al aan gedacht, maar het voelt niet lekker dat er dure apparatuur onbeheerd voor het grijpen staat. Zit nu te kijken naar een goedkope tweede hands 1100D die ik wil inbouwen in een plastic koffer :-).

Link to comment
Share on other sites

Guest Paulsky

Ben zelf ook een aantal keren naar buiten geweest, maar helaas. Net dat kleine neveltje dat bleef hangen zorgde voor teveel lichtvervuiling. Wel rond half vier een aantal screens gepakt van Andenes waar het wel aardig tekeer ging. Hier de beelden van 3:30 en 3:35 uur.

Link to comment
Share on other sites

Ide: buiten onze Tweets die je op je smartphone kan ontvangen zijn er niet echt andere mogelijkheden. Er is geen formule die zegt van nu ga je iets zien; het blijft quasi onvoorspelbaar dus nachten doorsteken blijft van toepassing. Of idd je camera gans de nacht laten opnemen en genieten van nachtrust ;-)

Link to comment
Share on other sites

Guest Paulsky

Vincent,

Het klinkt misschien lullig, maar zo is het echt niet bedoeld. Edoch, wat ik hier meen te zien is een hele lichte nevel in de lucht die vanaf de grond groen beschenen wordt en daardoor wat op poollicht lijkt, maar het (helaas) niet is. Kijk zelfs maar eens even terug op jouw eigen stream op flickr; daar is het wat duidelijker te illustreren.

Dit is poollicht met ervoor hangende wolken: http://www.flickr.com/photos/fotovins/5474536834/in/set-72157629052695171

Dit daarentegen is zo'n zelfde van de grond opgelichte nevel met dito groen opgelichte wolken.

http://www.flickr.com/photos/fotovins/6770250555/in/set-72157629052695171

Je kunt trouwens op de grond al zien waar dat licht vandaan komt. Natuurlijk kun je met poollicht heel gemakkelijk op het verkeerde been gezet worden, maar als je die verschillende opnames naast elkaar ziet, dan lijkt me het verschil al heel wat duidelijker te worden. Sorry, no hard feelings.

Link to comment
Share on other sites

Paulsky,

Ik hou er wel van wanneer mensen niet alles klakkeloos aannemen, dus bedankt voor je kritische reactie.

Op basis van de foto hierboven kan je inderdaad verdedigen dat een groen licht een nevel beschijnt. Al hangt die nevel dan wel een beetje hoog. Omdat ik ook andere foto's heb waarop dat groene licht in het midden er niet op staat (een landbouw machine?) denk ik toch dat het poollicht is.

Maar voordat we flink gaan discussiëren: ik ben bezig om een timelapse filmpje te maken. Je moet even geduld hebben want ik heb er nog niet zo heel veel ervaring mee... En het is niet heel erg spectaculair, maar daarin zie je wel wat bewegen en dat neemt vast alle twijfel weg;)

Groeten,

Vincent

PS: de camera staat noord gericht (kijk maar naar de Grote Beer).

Link to comment
Share on other sites

Guest didiervh

Ik heb al veel foto's gezien waarvan mensen dachten dat er poollicht op stond, en waar dat niet het geval was. Nooit leuk van die mensen te moeten teleurstellen.

In dit geval is het twijfelachtig door de hoge ruis van de opname, maar

- de foto is inderdaad pal noord gemaakt

- op een moment dat er redelijk wat geomagnetische activiteit was

- lichtpollutie heeft meestal een geel-oranje kleur (cf. aan de horizon)

- de opname is redelijk lang belicht

- scherpe begrenzing onderaan, uitwaaierend naar boven

Indien Vincent een foto post van even voor of na deze opname waar géén poollicht op staat, weten we alvast meer.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.




×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. By using this site, you also agree to our Terms of Use and our Privacy Policy.