Jump to content

Poollichtkans 8 oktober


Recommended Posts

Wat een machtig mooi filmpje van de ISS, je ziet de magnetische veldlijnen goed.

Ik herinner me ineens een foto van rood fotografisch poollicht in Portugal, maar ik weet niet meer waar ik die gezien heb. Iemand een idee?  :)

EDIT: Kan zijn dat dit hem was:

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 79
  • Created
  • Last Reply
Quote

@ Marby

Jij zit in Zweden en hebt een veel grotere kans om het poollicht te zien.

Hoe vaak heb jij daar nu al rood poollicht gezien?

Zo heel vaak heb ik het poollicht nou ook weer niet gezien hoor, afgelopen september was de eerste echte storm dat ik erop uit trok met me camera. Wel een paar keer eerder, in maart en januari al gewoon met de oogjes gekeken maar toen niet meer gezien dan groen. Afgelopen dagen alleen maar tegen een wolkendek aangekeken dus geen poollicht gezien hier.

Maar goed, met het blote oog heb ik een keer heel eventjes het rood gezien, dat was op z'n streamer, z'n zuil. Die was grotendeels groen en de bovenste topje was rood. Dat was echt mischien 2 tot 3 seconde tijdens een opleving van mischien een paar minuten.

De gloed zoals je ziet op de foto's uit de benelux, echt rood dus, heb ik nog nooit gezien... mischien zal ik de volgende keer is de camera naar het zuiden richten. Wel heb ik (op camera, was niet te zien met het blote oog) het violet/paarse wel weten vast te leggen. Foto's in de bijlage, deze heb ik niet eerder geplaatst, maar goed dat is dus geen rood zoals de benelux ziet. De 2e foto vind ik zelf wel apart overigens omdat dat paarse zo laag aan de horizon staat eigenlijk.

Dat neemt niet weg dat ik toch echt wel denk dat het poollicht is was men vanuit de benelux en ook duitsland hebben vastgelegd. De time lapse video laat toch beweging zien. Ook Sander's voorbeeld van het ISS zegt genoeg. Het groene heb ik alleen problemen mee op de foto's uit de benelux, dat is echt omgeving licht op ''mist'' ofzo want dat komt pas tevoorschijn als het poollicht een stuk zuidelijker trekt. Het is alleen gewoon niet te zien met het blote oog dat rode met dit soort momenten.

Ik snap dat je weet waar hij het over heeft en dat dit rode poollicht dus niet mogelijk hoort te zijn volgens alle wetenschapsboeken maar waarom zien we het dan nu toch wel met dit soort ''zwakke'' uitbarstingen? De vraag voor 1 miljoen. ;)

Link to comment
Share on other sites

Zelf heb ik afgelopen twee jaar in Noorwegen gewoont (Molde, 62 breedtegraad). Heb bv. de uitbraken in januari en maart gezien. Maar het enige noorderlicht met enige vorm van rood (lees: paars) heb ik gefotografeerd tijdens een relatief rustige kp3 nacht in begin April dit jaar. Foto is btw met een 8mm fisheye geschoten ter indicatie van de omvang van het noorderlicht! Wat ik in die twee jaar vooral gemerkt hebt dat het koekdik kijken blijft en met name 'nachten doorhalen' de beste methode is om wat te zien :-)

Link to comment
Share on other sites

Guest WimOude

Ik snap dat je weet waar hij het over heeft en dat dit rode poollicht dus niet mogelijk hoort te zijn volgens alle wetenschapsboeken maar waarom zien we het dan nu toch wel met dit soort ''zwakke'' uitbarstingen? De vraag voor 1 miljoen. ;)

Zijn redenatie geld alleen voor higher latitudes, niet voor mid latitude.

Het rood zit voor jullie recht omhoog in het hoge noorden, en bij pieken komt het ook wat lager in de atmosfeer voor, dan is het voor jullie pas beter te zien, maar voor ons is dat vele honderden kilometers zuidelijker dus makkelijker te zien omdat het voor ons lager aan de horizon staat.

Link to comment
Share on other sites

Voor de liefhebber heb ik nog een time lapse van de hele nacht online gezet:

http://www.flickr.com/photos/fotovins/8080493929/in/photostream

Het fotografische poollicht is allemaal erg zwak, maar met wat ruisreductie en flinke contrast aanpassing heb ik deze foto nog nabewerkt:

IMG_9185_filtered2.jpg

Niet zo mooi als Ide zijn foto of dat Duitse prachtexemplaar, maar dan weet je even waar je in het filmpje naar moet kijken (de foto is van 5 sec voor het einde).

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.




×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. By using this site, you also agree to our Terms of Use and our Privacy Policy.