Jump to content

Poollicht 19-9-2012 ?


Ide

Recommended Posts

Gisteren toen de data er wat beter uit begon te zien ben ik toch maar even op pad gegaan om wat foto's te maken.

Deze is van 23:34.

8006720057_817993f425_b.jpg

20s, F2.8, iso 3200

Noordoostpolder, Flevoland, Nederland

Toen Kiruna naar de -700 dook zat ik helaas net thuis door de foto's te bladeren.

Link to comment
Share on other sites

Mooie foto!

Ik denk dat het geen toeval is dat net zoals in maart ook nu in september er weer poollicht is gespot met de Kiruna ver beneden de 1000.  De 2 substormperiodes vergroten de kansen voor ons behoorlijk.

Link to comment
Share on other sites

Thanks Joeri en Sietse.

Snapte zelf niet zo goed dat er met de niet al te denderde data (Kp4 en -521) er toch fotografisch poollicht te zien was, maar na het googelen op substormen ben ik weer wat wijzer  :)

Net als 15 maart gaf het OVATION model mij de moed om op pad te gaan.

8007049121_89a13f08ec_z.jpg

Link to comment
Share on other sites

Er was gisteren idd een kleine impact en we zitten net in een gunstige periode waar alles iets zwaarder kan uitpakken; dit gecombineerd met een langdurig zuidelijk gericht Bz component van het IMF (rond de -10 tot -15nT) was dit de voorbode van een mooie matige storm (Kp5). Als we de data bekijken waren er enkele momenten dat de K index richting 6 ging (predicted K). Kiruna sloeg idd ook mooi uit.

Voor BE was dit zowiezo niks, het noorden van Nederland dient dan wat alerter te zijn voor fotografisch poollicht.

Flevoland ligt al pak noordelijker waar een K van 6 al kans kan maken onder lichtzwakke omstandigheden, weinig lichtvervuiling ook op je foto waardoor je het goed hebt kunnen vastleggen.

Knappe foto! Zijn het satellieten of is die linksboven eerder een meteoor?

Nog vraagje, heb je het visueel ook gezien of was het daarvoor nog te zwak?

Link to comment
Share on other sites

Mooi dat je het fotografische poollicht heb kunnen vastleggen. Gefeliciteerd! Toch de moeite waard geweest om er dan even op uit te trekken hé! Vraag me af, als je het in Nederland ziet hé, op welke breedtegraad zou je het dan boven je hoofd kunnen zien? Ter hoogte van Trondheim, of mischien wel Oslo? Iemand enig idee? Het Ovation model is vrij algemeen daar in. :laugh:

Link to comment
Share on other sites

Ik schat in, dat het de lijn Oslo-Bergen is of zelfs nog lager. Deze foto is namelijk gemaakt in de nacht van 30 op 31-12-2011 om 00:08 en toen hadden we het licht ten zuidoosten (!) terwijl we net vertrokken waren uit Kristiansund richting Trondheim. Het was in Nederland die nacht - bij mijn weten tenminste - niet te zien, dus was ook dat nog niet zuidelijk genoeg. En dat, terwijl het volgens de Noren aan boord al exceptioneel was om zulk licht op die breedte te zien.

http://www.flickr.com/photos/decadans/6836481075/in/set-72157629217689647/lightbox/

Link to comment
Share on other sites

Paulsky: zoiets dacht ik ook ja. Mooie foto ook, erg fel het groen. Jammer dat de foto zo bewogen is. Komt dat door de beweging van de boot of heb je geen statief?

Vind het zeer apart dat je het op die breedtegraad ten zuiden van je gezien heb die nacht! Hier uit het archief van poollicht.be, de KP waardes van die datum. Was het lang te zien of heel eventjes?

Link to comment
Share on other sites

Wel oppassen met de kp-index. Elk staafje dat je ziet is het gemiddelde van 3 uren. Het kan dus zijn (in dit geval niet) dat er een kleine geomagnetische storm voor even is geweest maar dat de waarden dus kp = 4 zijn. Die dag was er een kiruna waarde van iets in de -700 als ik me niet vergis.

Link to comment
Share on other sites

Het zal die nacht alles bij elkaar hooguit een half uur geduurd hebben, en zoals al gezegd waren ook de Noren behoorlijk verbaasd over het licht op dat moment en op die plaats.

Die felheid komt door de lange belichtingstijd, 15 seconden. En dat is dan gelijk de reden van het "bewogen" beeld. Je kunt je spullen dan wel op een statief hebben, maar het schip beweegt toch. Doordat je in 2 weken tijd veel "overbodige" foto's maakt, is deze opname overigens gewoon gebleven zoals die was. In andere gevallen schoon ik het beeld wel op, met name voor wat betreft rijdende auto's en dergelijke.

En wat Joeri al aangeeft is inderdaad een waarheid als een koe. Statistieken zijn gemiddelden. Daarom sta ik tijdens zulke reizen vaak uren "op wacht" om toch maar niets te missen. En dan gebeurt het vaker wel dan niet dat je momenten vastlegt die je nergens in de statistieken terug ziet.

Sterker nog, als er noorderlicht te zien is wordt dat voor de passagiers via de intercom doorgegeven. Hoe vaak ik het al niet heb meegemaakt schitterende opnames te hebben gemaakt op het moment dat anderen aan dek komen (om niets meer te zien) is echt niet meer te tellen. Toegegeven, het is wat vermoeiend, maar foto's maken zonder voor je camera langshuppelende passagiers is toch wel lekker.

Dat nog los van het feit, dat er hele kuddes poollicht denken te kunnen fotograferen met een mobieltje. Believe it or not, ze zijn er echt.

Link to comment
Share on other sites

Guest Rens v.d. Pols

Zozo, dat ziet er netjes uit! :)

Ik blijf me verbazen dat het met een goede camera een stuk sneller waar te nemen is dan met het oog.

Flevoland is een donkere plek wat eigenlijk tussen de lichtvervuiling van diverse steden ligt.

Link to comment
Share on other sites

Guest Australis

Ik heb dan ook zeer mijn twijfels of hier noorderlicht gefotografeerd is. Rood noorderlicht ontstaat pas als het elektron minimaal 2 minuten van het atoom wordt weggeslagen. Dit gebeurt alleen bij hele sterkte uitbarstingen en die is er niet geweest!

Het noorderlicht is meestal groen (zuurstof) of violet (stikstof) van kleur.

Mooie foto van Ide Geert, maar geen noorderlicht!

Link to comment
Share on other sites

Guest Australis

Dat heeft misschien iets met het de luchtvochtigheid (lichtbreking) te maken.

Als dit noorderlicht zou zijn geweest; dan zou deze rode kleur zeker in Noorwegen te zien zijn geweest.

In de recente foto's die ik hier voorbij heb zien komen, was 'rood ' niet te zien!

Link to comment
Share on other sites

Daar heb jij helemaal gelijk in, jij hebt er meer verstand van dan mij dus dan zal het wel zo zijn.

Jammer want ik dacht echt poollicht te hebben gefotografeerd, naja op naar de volgende kansen dan maar  :).

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. By using this site, you also agree to our Terms of Use and our Privacy Policy.