Jump to content

Enorme farside-uitbarsting


Joeri

Recommended Posts

Op de farside van de zon vond een enorme X klasse uitbarsting plaats. Afbeelding in bijlage. De bron van de zonnevlam is oude zonnevlekkengroep 1564. Deze bevindt zich ongeveer in het midden van de achterkant van de

zon. Het valt me op dat de laatste tijd de sterkere flares op de farside gebeuren.

Link to comment
Share on other sites

Om de zon echt deftig te kunnen opvolgen missen we mijns inziens nog twee essentiele dingen:

- een GOES satelliet aan de farside die de X-ray meet

- een SDO aan de farside die alles vastlegt, want de STEREO satelliet maakt maar om de X aantal tijd een foto, waardoor de uitbarsting er meestal niet in zijn volle glorie opstaat.

Link to comment
Share on other sites

Opvallend. En al een paar weken zien de STEREO-afbeeldingen van de farside er al mooier uit dan die van de earthside.  Eenmaal ze hierheen draaien lijkt het wel dat ze in activiteit sterk afnemen. Ik neem aan dat het toeval is, want ik kan me zo niks bedenken waar dat mee te maken kan hebben. Maar wat wel vaststaat is dat we nog lang niet alles van de zon weten...

Link to comment
Share on other sites

hopelijk maken ze daar snel werk van dan!

Ik hoop het ook! Alleen zal het toch niet voor direct zijn. Zo'n project moet gepland worden, en dan zoveel jaren eer het klaar is en/of gelanceerd mag worden.

En met de economische crisis let NASA wel serieus op hun budget.

Link to comment
Share on other sites

De SOHO opvolger was al wat uitgesteld en die is ook dringend aan vervanging toe :s

Er was wel even wat furore in de periode voor stereo en SDO of we dan wel klaar konden zijn voor een zonnemaximum als de satellieten verouderden. De SOHO bakeouts waren dan ook niet erg leuk.We hebben nu wel meer beelden maar het is idd jammer dat andere instrumenten er dan niet zijn.

Link to comment
Share on other sites

Guest Rens v.d. Pols

Dat voelt niet goed als je die flinke uitbarstingen en al die zonnevlekkengroepen aan de achterkant van de zon ziet gebeuren / ziet zitten.

De zonnevlekkengroep die deze flinke uitbarsting veroorzaakt heeft, zouden we binnenkort weer eens aan onze kant kunnen gaan zien?

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. By using this site, you also agree to our Terms of Use and our Privacy Policy.