Jump to content

Poollichtkans 3-4 september 2012


Recommended Posts

SpaceWeatherLive Rapport

Analyse Poollichtkans 3-4 september 2012


Samenvatting zonneactiviteit en geofysische activiteit

Er wordt verwacht dat vandaag, 3 september 2012, en morgen enkele CME's de aarde zullen bereiken. De zwaarste CME, afkomstig van een filament eruptie op de zon enkele dagen terug, zal de aarde eerst raken en mogelijk een geomagnetische storm laten beginnen. Deze geomagnetische storm zal volgens het SWPC een kracht hebben van G2, wat overeenkomt met een kp-index van 6. Het IMF zal waarschijnlijk noord gericht zijn met korte momenten zuid, wat een belangrijke factor is voor verdere ontwikkeling van de geomagnetische storm.

Synopsis poollichtkans

De kansen zijn niet bijster groot. Enkel als de Bz factor voldoende lang zuid blijft (+1h) en de kracht van het IMF nog hoog is op dat ogenblik, dan is er een kans op zwak poollicht laag in het noorden.

Voor fotografisch poollicht zijn de kansen wel wat groter, en dit meer voor het noorden van Nederland.

Situatie 12h00: EPAM bereikte kort geleden een eerste piek met een daling, op dit ogenblik was er terug een stijging. Er is dus nog geen impact in zicht. Het IMF is al geruime tijd matig zuidelijk gericht met reeds een K-index van 5; de verwachte CME impact kan de huidige condities verzwaren en mogelijks Kp6 of (kortstondig) Kp7 bereiken.

Situatie 12h30: EPAM momenteel boven event-level gestegen, mogelijks zien we de komende uren de aankomst van de CME; de lichte tsijging in de primaire zonneprotonen lijkt dit ook te bevestigen.

Uiteraard kunnen we het beter inschatten eens het front is aangekomen, houd dan ook deze pagina in het oog voor verdere updates.

[table]

[tr]

[td]Lage breedtegraad[/td]

[td]1 % kans[/td]

[/tr]

[tr]

[td]Gemiddelde breedtegraad[/td]

[td]30% kans[/td]

[/tr]

[tr]

[td]Hoge breedtegraad[/td]

[td]60% kans[/td]

[/tr]

[/table]

Vooruitzicht weerbericht

Vanavond en vannacht worden de opklaringen al vlug breder en 's nachts kan er zich op uitgebreide schaal nevel en mist vormen. De minima liggen tussen 6 en 10 graden in Kempen en Ardennen, en tussen 10 en 12 graden elders, bij een zwakke en veranderlijke wind.

Bron KMI

PS.: Wegens de verwachte bezoekersdrukte kan het zijn dat we er terug uitvallen, we hopen dat dit niet gebeurt.

Doneer en steun dit project zodat we deze site online kunnen houden!

Link to comment
Share on other sites

UPDATE 13h33

Momenteel zien we de aankomst van een coronale massa uitstoot (CME) ter hoogte van

de ACE satelliet, de zonnewindsnelheid steeg met 122.63km/sec naar 420.7km/sec. De

plasmawolk doet er dan nog 59 minuten over om om de Aarde te bereiken.

Zonnewind snelheid 420.7km/sec & dichtheid 25.8p/cm3

IMF Bt (sterkte): 21.4nT - Bz: -21.0nT

PS.: onze excuses, de alert werd meermaals verstuurd.

Link to comment
Share on other sites

UPDATE 15h00

Het IMF blijft matig zuid rond -10nT en matig sterk rond 15nT; het is aliets verzwakt maar er blift nog een kans inzitten. Het zal afwachten worden of het vanavond er nog goed uit ziet.

UPDATE 16h45

Het IMF zwakt stilaan af, alsook de richting van het IMF is slechts licht zuidelijk. De condities voor poollicht voor de BeNeLux wordt zo wel erg klein. Mocht er alsnog een opflakkering komen vernemen jullie het hier.

Link to comment
Share on other sites

Guest Rens v.d. Pols

Het zal wel niet gebeuren he, een opleving nog.

Maar grafiekjes kijken vinden we ook leuk, nu moet hetgene alleen nog een keer komen op volle sterkte waarvoor we het doen :P

Link to comment
Share on other sites

Het Bz component van het IMF draait terug richting matig zuid, de waargenomen Kp6 is dus wel gerechtvaardigd.

Een groot nadeel deze avond/nacht is de storende maan, zwak poollicht kan hierdoor moeilijk te zien zijn. Eveneens wat kans op lokale mistbanken door de vochtigheid.

(het valt me wel op dat er niet echt een EPAM drop is geweest bij impact, 's middags was het duidelijk dat het niet lang zou duren (boven event-level) mar een echte drop niet; wellicht door de long duration?)

Link to comment
Share on other sites

Meer dan 1h vooruit kijken is wat voorbarig gezien we niet weten wat er dan langs ACE passeert. Nu kunnen we slechts 59minuten vooruit kijken (gezien dat de tijd is tussen ACE en de Aarde op basis van de zonnewindsnelheid). Momenteel zien we dus ter hoogte van de satelliet een zwak noordelijk gericht IMF en dat langer dan 15 minuten. We kunnen stellen dat het komende uur de activiteit hierdoor zal afzwakken. Een Kp8 kunnen we enkel halen als het Bz component de komende uren onder de -10 blijft, vooralsnog ziet het daar niet naar uit al weet je maar nooit bij geomagnetische stormen ;-).

Link to comment
Share on other sites

Guest Paulsky

Realistisch bezien zeg ik nee, maar als rasopportunist ja. De wens ik uiteindelijk toch de vader van de gedachte. Kortom, het begin van de nacht ben ik "out in the dark", gewoon om het risico niet te lopen om het te missen, mocht er toch iets aan de hemel gloren.

Link to comment
Share on other sites

UPDATE 21.15u: Kansen op poollicht in de Benelux zijn nog steeds bestaand. Vooral Noord-Nederland zal al dan niet fotografisch poollicht kunnen zien. De sterkte van het magnetische veld is weer lichtjes aan het stijgen en ook de richting van het magnetisch veld zit met momenten matig zuidelijk. Uiteindelijk kunnen we maar pas uitmaken of er poollicht gaat te zien zijn wanneer de Kiruna Magnetometer naar - 1300 gaat. De kp-index zou nu geleidelijk aan moeten stijgen. Updates volgen van wanneer meer data beschikbaar is.

Link to comment
Share on other sites

Realistisch bezien zeg ik nee, maar als rasopportunist ja. De wens ik uiteindelijk toch de vader van de gedachte. Kortom, het begin van de nacht ben ik "out in the dark", gewoon om het risico niet te lopen om het te missen, mocht er toch iets aan de hemel gloren.

Inderdaad dat heb je goed. Persoonlijk ben ik uitgekeken op die -1300 regel  :) Dit jaar is er ook al poollicht bij -650 waargenomen, en ook bij -900 waar het ook nog eens helderder was, en te fotograferen was tot en met Twente.

Link to comment
Share on other sites

@Sietse: er zijn gewoon geen vaste waarden waarop je kan zeggen dat je dan poollicht zult kunnen zien. De parameters zijn ook maar afgeleid uit gemiddelden van m'n jarenlange ervaring in het volgen van de stormen. Het is altijd blijven wachten want je weet maar nooit dat het toch kan bij schijnbaar ongunstige waarden.

Als we kijken naar de huidige waarden dan is het duidelijk dat het niets meer zal worden. Het IMF blijft koppig noord en doet de huidige geomagnetische storm invallen (Kp4). Laat morgen of vroeg 5 september komen de twee andere CME's aan die veel zwakker zijn en weinig zullen versterken aan de huidige condities, enkel de hoge breedtegraad zal wel wat te zien krijgen.

Link to comment
Share on other sites

@Sander

Dat de -1300 het gemiddelde is geloof ik aangezien jij de ervaring hebt :D Maar dit jaar is al duidelijk geworden dat het ver daaronder ook mogelijk is. Dus het kan verstandig zijn om niet te lang te wachten, al was er in dit geval weinig reden om te gaan. En uiteraard zijn er geen vaste waarden, dat is dan ook het leuke van spaceweather :) Je kunt bijna nergens van op aan. En al die variabele waarden maken het interessant. Ik ben nu ook in Excel een overzicht aan het maken met eigenschappen van alle zonnecycli.  Hartstikke interessant ;)

Hoewel wij zoals verwacht niks hebben gezien, wil ik jullie de eerste echte knaller van het nieuwe noorderlichtseizoen niet onthouden, gezien vanuit Noord-Canada:

yukon_strip2.jpg

Link to comment
Share on other sites

@Sietse: om goed te zijn zou je alla parameters moeten bijhouden van elke keer dat je visueel poollicht ziet en dat van uren ervoor en dan nog uit elkaar halen of het dan om een substorm ging of om het deel van de initiële impact etcetera. Niet te vergeten ook hoe de CME zich voltrok, specifiek dan naar de plasmawolk zelf, snelheid etcetera. Kortom zodanig veel factoren dat je moeilijk een goeie waarde kan gaan bepalen.

We kunnen alleszins al zeggen dat er zelfs poollichtkansen kunnen zijn vanaf een C8 flare, maar de randparameters zijn er dan ook wel naar (long duration, zeer heldere full halo CME, filamentuitbarsting, trage snelheid/hogere dichtheid,...).

Mocht het nu nacht geweest zijn bij impact, dan had er wel een kans in gezeten; of toch op z'n minst een aankomst die 12h vroeger lag gezien het geomagnetisch veld dan al aardig verstoord was voor zo zwaardere condities te kweken.

EN nu je dit gelezen hebt is het nog eens bevestiging dat er zodanig veel bij komt kijken dat het haast onvoorspelbaar wordt :D

UPDATE 23h06:

Na een langdurige periode duikt het Bz component terug matig zuid (-13nT), de geomagnetische storm zal mogelijk terug wat opflakkeren. IMF sterkte rond 14nT.

Link to comment
Share on other sites

Inderdaad om dat alles bij te houden zou te veel werk zijn, ik houd het dan ook maar bij gegevens over de langere termijn  :) Een maand tot een millennium.

Link to comment
Share on other sites

Gezien de Bz wispelturig blijft zijn alle kansen voorbij, op naar de volgende kans!

PS.: onze excuses voor de meerder S1 alerts die vandaag verstuurd zijn. Zoals je zelf kunt zien op de grafieken blijft deze net onder en net boven het stormniveau waardoor de alert terug de deur uit ging. Het probleem met de twee CME impact alerts zou nu van de baan moeten zijn.

Link to comment
Share on other sites

Hoewel wij zoals verwacht niks hebben gezien, wil ik jullie de eerste echte knaller van het nieuwe noorderlichtseizoen niet onthouden, gezien vanuit Noord-Canada:

Prachtige foto hoor, maar zulke heb ik ook. Net geschoten hier vanuit Zweden. Het was werkelijk overal, dan weer wat zwakker, dan weer fel en beweegelijk. Mooiste poollicht dat ik tot nu toe gezien heb. Ook kraakhelder weer, alleen de maan stoorde een klein beetje.

fjkuc9.jpg

sphgtj.jpg

33vm6xg.jpg

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. By using this site, you also agree to our Terms of Use and our Privacy Policy.