Jump to content

Zonneactiviteit AR1563


Joeri

Recommended Posts

Nog rondom het randje van de zon bevindt zich een zonnevlek. Deze heeft de 'flatline' van de zon doorbroken door een C4 klasse uitbarsting te produceren. De zonnevlek zelf zou binnen 1 à 2 dagen moeten zichtbaar zijn.

Het kan zijn dat deze regio AR1561 zal genummerd worden door het SWPC.

UPDATE: De vlek zelf is nu gedeeltelijk zichtbaar.

Link to comment
Share on other sites

De zonnevlammen beginnen steeds krachtiger te worden. Hiernet nog een C7 klasse zonnevlam.

UPDATE: de eerste M1 klasse zonnevlam is geproduceerd. Afbeelding in bijlage. Nu de volledige zonnevlekkengroep volledig te zien is, kunnen we besluiten dat het een compacte regio is waar jammer genoeg een groot fakkelveld bij is. Er bestaat een kans dat de regio aan het uitsterven is.

Link to comment
Share on other sites

Dit is de oude groep AR1545. Er bestaat dus helaas zeker kans dat de groep bezig is aan haar zwanenzang, zoals we deze cyclus al vaker hebben gezien met groepen die net de schijf opdraaien. Toch leuk, eindelijk weer een groep die de stilte van de afgelopen tijd doorbreekt.

Link to comment
Share on other sites

Guest jcarels

De groep van de M1.3 flare bevindt zicht nog aan de achterkant van de zon en is dus niet het groepje van hierboven. Hoe deze groep eruit ziet valt dus nog niet te zeggen, maar ik ga ervan uit dat deze veel complexer zal zijn.

Link to comment
Share on other sites

Guest Sietse

1545 stond pas in de kinderschoenen toen de regio het hoekje omdraaide. Daarnaast valt het fakkelveld volgens mij nog wel mee, aangezien je de regio van de zijkant bekijkt. Ik heb er nog vertrouwen in  :D

Link to comment
Share on other sites

De groep van de M1.3 flare bevindt zicht nog aan de achterkant van de zon en is dus niet het groepje van hierboven. Hoe deze groep eruit ziet valt dus nog niet te zeggen, maar ik ga ervan uit dat deze veel complexer zal zijn.

Volgens mij gaat het echt om de regio die we hier aan het bespreken zijn. Verder zie je geen actieve regio's op de farside.

Link to comment
Share on other sites

Quote

De groep van de M1.3 flare bevindt zicht nog aan de achterkant van de zon en is dus niet het groepje van hierboven. Hoe deze groep eruit ziet valt dus nog niet te zeggen, maar ik ga ervan uit dat deze veel complexer zal zijn.

Hoi! Welkom op het forum! De M1.3 flare kwam wel degelijk van de groep die we hier bespreken, er zitten verder geen ''active regions'' achter de AR die we hier bespreken. Zie de bijlage. Laatste plaatje van STEREO behind.

Sietse: goed punt, we gaan het meemaken de komende dagen, een beetje meer activiteit kan geen kwaad.

Link to comment
Share on other sites

Een fakkelveld kan natuurlijk ook een groeiende regio betekenen! Maar dat zou me verwonderen in dit geval. Lang voordat de eerste zonnevlekkengroepen ontstaan en lang erna zijn er fakkelvelden aanwezig. Merk wel ook op dat fakkelvelden boven de 60ste breedtegraad aanwezig kunnen zijn. Men spreekt dan van poolfakkels.

Link to comment
Share on other sites

Guest jcarels

Bedankt voor de verwelkoming. Ik had me gebaseerd op volgende info (Ursigram  13.30 UT) van het SIDC:

A sunspot group which is still behind the East limb produced an M1.3 flare peaking at 12:11UT. The chances for a C-flare increased considerably. An isolated M-flare is possible. The geomagnetic conditions are quiet.

Blijkbaar is deze info verkeerd. Een blik op de opname van de uitbarsting toont dit inderdaad aan.

Link to comment
Share on other sites

Guest jcarels

Lang voordat de eerste zonnevlekkengroepen ontstaan en lang erna zijn er fakkelvelden aanwezig. Merk wel ook op dat fakkelvelden boven de 60ste breedtegraad aanwezig kunnen zijn. Men spreekt dan van poolfakkels.

Niet alle fakkelvelden brengen zonnevlekken voort. In het begin van deze cyclus kon ik regelmatig uitgebreide fakkelvelden waarnemen die nooit een zonnevlek hebben voortgebracht.

Poolfakkels komen vooral voor tijdens het zonneminimum en minder tijdens het maxima.  Zie de grafiek op pagina 4 van de nieuwsbrief van juli van de Werkgroep Zon:

http://www.vvs.be/sites/vvs.be/files/bijlages/juli2012.pdf

Link to comment
Share on other sites

Door de terugkeer van oude zonnevlekkengroep 1545 is de zonneactiviteit geleidelijk aan het stijgen. Dit kunnen we zien als we naar de X-ray plot van NOAA kijken. De onderstaande lijn duidt op een niet-onderbroken stijging van de zonneactiviteit.

Link to comment
Share on other sites

Guest jcarels

Ik zie niet echt een voorstel topic op het forum dus ik doe het maar even hier. Mijn eerste zonnewaarnemingen voor de Werkgroep Zon dateren al van 1997. Sinds 2006 stuur ik ook mijn waarnemingen door naar het SIDC.

In al die jaren heb ik dus al veel waarnemingen gedaan, maar er valt altijd wel iets bij te leren.

Sinds kort ben ik moderator voor de website van de Werkgroep. Ik heb eigenlijk volledige vrijheid gekregen bij de invulling van de website. Na een eerste update (grafieken, waarnemers, ...) heb ik me nu toegelegd op alles wat een beginnende waarnemer kan helpen. Bv. waarnemingsformulieren, CV-tabel,...

Neem dus regelmatig eens een kijkje en feedback is altijd welkom!

@Joeri: bedankt om regelmatig eens een artikel te posten. Je hebt een vlotte pen!  ;)

Link to comment
Share on other sites

Hij's al weer lekker lang bezig met een c-flare. Even omhoog naar M zou fijn zijn :D

De farside is overigens bijna helemaal zwart ingetekend. Kunnen we nog meer verwachten behalve dit veld? En kunnen we (gezien de discussie elders) juist nu gerichte uitbarstingen verwachten? (naar ons :D)

Link to comment
Share on other sites

Die zwarte farside gebeurt wel vaker. Niet op letten. In werkelijkheid zijn er momenteel niet zoveel zonnevlekkengroepen. Ik weet niet wat op de farside allemaal gebeurt, maar stel er niet te veel hoop op. Het zal nog even duren voor oude regio AR1545 aard-gerichte CME's kan produceren en bovendien bestaat de kans dat wanneer de vlekkengroep deze positie heeft bereikt, dat er weinig tot niets meer van over schiet. Misschien een beetje pessimistisch maar het is al langer geweten dan vandaag dat dit een zwakkere cyclus is. Hoewel dit nog zou kunnen veranderen (bijv. twee maxima, langdurig maximum)

Link to comment
Share on other sites

Hij's al weer lekker lang bezig met een c-flare. Even omhoog naar M zou fijn zijn :D

Blijft pruttelen inderdaad. X-ray plot gaat op en neer in de C klasse.

De farside is overigens bijna helemaal zwart ingetekend. Kunnen we nog meer verwachten behalve dit veld? En kunnen we (gezien de discussie elders) juist nu gerichte uitbarstingen verwachten? (naar ons :D)

Je kan beter naar deze beelden kijken als je wilt weten er zich op de farside afspeelt. Ik kijk nooit naar het plaatje van de farside zoals die op de voorpagina staat.

Toch moet ik het eens zijn met Joeri als ik op me gevoel af ga. Niet zo lang geleden hadden we ook een groep die constant van die impulsive flares produceerde (aantal M flares daarbij) toen deze de schijf op draaide. Een paar dagen later was er niks meer van over.

Link to comment
Share on other sites

Guest Sietse

Die zwarte farside gebeurt wel vaker. Niet op letten. In werkelijkheid zijn er momenteel niet zoveel zonnevlekkengroepen. Ik weet niet wat op de farside allemaal gebeurt, maar stel er niet te veel hoop op. Het zal nog even duren voor oude regio AR1545 aard-gerichte CME's kan produceren en bovendien bestaat de kans dat wanneer de vlekkengroep deze positie heeft bereikt, dat er weinig tot niets meer van over schiet. Misschien een beetje pessimistisch maar het is al langer geweten dan vandaag dat dit een zwakkere cyclus is. Hoewel dit nog zou kunnen veranderen (bijv. twee maxima, langdurig maximum)

De cyclus is zwakker dan de vorige. Maar toch hebben we dit jaar al enkele bijzondere dingen gezien. Met als uitschieters 1429 (2 weken grafieken kijken, altijd gebeurde er wat) en 1520 (Poollicht in Noord-Nederland en de snelste CME ooit gemeten). Overigens was cyclus 10, met de megauitbarsting van 1859 vergelijkbaar met deze cyclus. Dat wil uiteraard niet zeggen dat er een vergelijkbare uitbarsting komt, maar wel dat er genoeg mogelijk is.

Link to comment
Share on other sites

Zeker weten, dat het niet het gebied is wat nu exact op de hoek zit?

We zitten nu al meer dan een half uur te kijken naar een uitbarsting van 8 nog wat... en nog steeds toenemend. Kan niet zien waar die precies vandaan komt, maar lijkt van 63 of 62 te komen.

Link to comment
Share on other sites

Momenteel is er een zware filamentuitbarsting aan de gang, een long duration event die héél helder en groot is op de zonneschijf, klasse C8. Het lijkt duidelijk dat er CME mee is gekomen maar deze zal helaas niet geoeffectief zijn en de Aarde zeker niet raken gezien de locatie van de uitbarsting.

Alvast schitterende beelden

20120831_2112_c2_512.jpg

20120831_2048_c2_512.jpg

20120831_2036_c2_512.jpg

Link to comment
Share on other sites

De steile klim van de protonflux blijft doorgaan. De kans zit erin dat we het S1 leven behalen en zo een zwakke protonenstorm over ons heen zullen krijgen.

UPDATE: EPAM toont de inkomende protonen aan. Nog heel even een een kleine S1 klasse protonenstorm zal beginnen. Dit gebeurt 50 maal per zonnecyclus.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. By using this site, you also agree to our Terms of Use and our Privacy Policy.