Jump to content

Poollicht kansen 13 - 14 Juli 2012?


Guest Australis

Recommended Posts

Ik heb trouwens de indruk dat dat van 'zware geomagnetische storm bezig' in de rechterzijbalk niet klopt. Daarjuist was het kp = 6 en dat gaf kp = 7,36 aan. Je moet kijken naar de grafiek van poollicht.be, maar nu vooral de magnetometer!

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 88
  • Created
  • Last Reply
Guest Revontulet

Ik zal me voor de kop kunnen slaan als er nu iets zou komen.

Heel de avond mooi onbewolkt nu pot dicht...

Link to comment
Share on other sites

Guest Dieter

joeri , als je een gewone camera hebt , kan je het dan ook fotograferen of moet je echt een hebbe die tot 30s sluitertijd gaat ,? of wat is de ideale sluitertijd?

Link to comment
Share on other sites

Guest Sietse

Ik heb trouwens de indruk dat dat van 'zware geomagnetische storm bezig' in de rechterzijbalk niet klopt. Daarjuist was het kp = 6 en dat gaf kp = 7,36 aan. Je moet kijken naar de grafiek van poollicht.be, maar nu vooral de magnetometer!

Daar wordt de waarde die een uur geleden voorspeld werd getoond. Dus dat lijntje in de KP grafiek.

Link to comment
Share on other sites

joeri , als je een gewone camera hebt , kan je het dan ook fotograferen of moet je echt een hebbe die tot 30s sluitertijd gaat ,? of wat is de ideale sluitertijd?

http://www.spacepage.be/artikelen/waarnemen/hemelverschijnselen/poollicht/het-fotograferen-van-poollicht

Link to comment
Share on other sites

joeri , als je een gewone camera hebt , kan je het dan ook fotograferen of moet je echt een hebbe die tot 30s sluitertijd gaat ,? of wat is de ideale sluitertijd?

Ik heb het wel is geprobeerd in Noorwegen met een point-and-shoot camera maar de resultaten vielen erg tegen. Ik gebruik een DSLR op statief met afstandsbediening en dat geeft de beste resultaten.

Er is niet echt een vaste sluitertijd, het ligt aan hoe sterk het poollicht is. Als het komt zal het zwak zijn dus heb je zeker een lange sluitertijd nodig. Je moet gewoon een beetje proberen. Diafragma volledig open, ISO 800 of anders 400 zodat de ruis niet overheerst en gewoon proberen. 30 sec zou zomaar nodig kunnen zijn als het onzichtbaar is met het blote oog. Lichtvervuiling zal alleen de foto bijna zeker verpesten.

Als er iemand hier is met de benodigde spullen en open zicht op het noorden heeft zou ik het gewoon een keer proberen. Waarschijnlijk zal je niks zien want Kiruna is niet bijzonder laag maar niet geschoten is altijd mis.

Daar wordt de waarde die een uur geleden voorspeld werd getoond. Dus dat lijntje in de KP grafiek.

Precies!

Link to comment
Share on other sites

Guest Dieter

bedankt voor de tips ! , kga me waarschijnlijk een camera kopen , ook om ruimte fotos te maken via mn telescoop :^)

Link to comment
Share on other sites

ten oosten van Berlijn is al zwak poollicht gefotografeerd

http://www.meteoros.de/php/viewtopic.php?t=9686

Als deze foto legitiem is dan gaaf! Mooi voorbeeld van hoe het er in Nederland ook uit zou kunnen zien als je het fotografeert. Berlijn ligt ter hoogte van Lelystad dus... wie weet...! Vraag me alleen af of het met het blote oog daar zichtbaar was...

Link to comment
Share on other sites

Guest Dieter

ik zal eens even kijken of de sterrenconfiguratie bij die foto kan kloppen dan kan ik zien of hij echt van vandaag is en van op die plaats

edit: Deze foto is inderdaad zeker van vandaag of toch zeker deze periode aan de sterren te zien :)

of het echt op die plaats is weet ik niet

Link to comment
Share on other sites

Guest WimOude

Het is dus echt wel te zien, zit niet eens in het noorden, zonet voor bijna 100% zeker poollicht gezien, een soort dansend, neonlichtbak wit tot lichtpaars achtig in een pilaar, het was er ineens, en weg, en op een of andere manier komt en gaat felheid, gewoon niet op te merken, ineens is t weg. Bijna dood door hartstilstand, zelfs door lichte bewolking heen viel het gewoon keihard op zeg

Link to comment
Share on other sites

Guest Ronald

Hier (Groningen) was het ongeveer 30 minuten zeer goed te zien met het blote oog.

Eerst een melkachtige pilaar tot die snel opkwam, daarna wat wisselde tussen sterk en zwak. Daarna een groenwitte waas met wat strepen en tot slot nog weer zo'n pilaar. Meer wit dan groen maar zeker poollicht! Ik ben blij  :)

Link to comment
Share on other sites

Leuk om te horen dat het gelukt is! Mooie plaat Vincent. Dat is het echte werk. Mooi om te zien tot hoe ongeloofelijk hoog in de atmosfeer die kleuren komen!

Weer een voorbeeld dat het niet eens nodig is om Kiruna op -1000 te hebben om toch poollicht in NL te hebben!

Als aandenken het Kiruna magnetogram van de afgelopen 24 uur in de bijlage.

Link to comment
Share on other sites

Guest Sietse

Een foto uit Enschede: http://spaceweather.com/gallery/indiv_upload.php?upload_id=69352

Dit zet mij steeds meer aan het denken waarom ik naar bed ben gegaan. Dit komt wel heel dichtbij. Zelf woon ik in de Achterhoek dus dit is amper 50km verderop.

Link to comment
Share on other sites

Een foto uit Enschede: http://spaceweather.com/gallery/indiv_upload.php?upload_id=69352

Dit zet mij steeds meer aan het denken waarom ik naar bed ben gegaan. Dit komt wel heel dichtbij. Zelf woon ik in de Achterhoek dus dit is amper 50km verderop.

Mooie foto's hoor. Jammer dat je naar bed bent gegaan want als het helder weer is had je zeker een goede kans gehad om het te zien, al dan niet alleen fotografisch zoals deze persoon ook in zijn omschrijving vermeld.

You could see there was a little more light than normal looking to the north, but no colours. Only when you make a picture you can see that there were colours in the sky. A little bit disappointing but it was long ago that you could make a photo from auroras in the Netherlands.

Hier meer foto's van Karin Broekhuijsen. Zij zag het wel met het blote oog: http://www.telegraaf.nl/binnenland/12567362/__Noorderlicht_boven_Nederland__.html

De foto's zijn gemaakt in Drenthe en niet in Friesland zoals de telegraaf vermeld. Ook zijn deze foto's gemaakt rond 02:00 en niet om 01:00. Ik vermoed dat de meeste foto's zijn gemaakt precies op het moment dat Kiruna zo rond de -700 zat. Zie mijn vorige post voor het magnetogram. Dit is wat ze over haar foto's zegt op Facebook:

Jazeker was het met het blote oog te zien, we zagen het van links naar rechts bewegen echt heel bijzonder om dit vanuit onze tuin vanaf een tuinstoel te bewonderen, de foto is om een of 2 gemaakt

EDIT: weer.nl: http://www.weer.nl/weer-in-het-nieuws/weernieuws/ch/266da6d4f470c10d308c5673703152be/article/noorderlicht_zichtbaar_in_nederland.html

Link to comment
Share on other sites

Guest Pepper78

Ik zal maar niets zeggen  :'(  Woon in Hengelo (o) dat zijn nog minder kilometers van Enschede kan mezelf wel voor de  :knuppel2: slaan. Mooie foto's ook. Las alleen dat het erg slecht te zien was met blote oog, alleen op foto kon je het erg goed zien. Tevens meteen vraag? Hoe is dat overigens mogelijk dat je het op de foto wel goed kunt waarnemen dan?

Groet'n

Link to comment
Share on other sites

Ik zal maar niets zeggen  :'(  Woon in Hengelo (o) dat zijn nog minder kilometers van Enschede kan mezelf wel voor de  :knuppel2: slaan. Mooie foto's ook. Las alleen dat het erg slecht te zien was met blote oog, alleen op foto kon je het erg goed zien. Tevens meteen vraag? Hoe is dat overigens mogelijk dat je het op de foto wel goed kunt waarnemen dan?

Groet'n

De foto's die je voorbij ziet komen zijn allemaal gemaakt met relatief lange sluitertijden op statief. Mischien van wel 10 tot wel 30 seconden met waarschijnlijk ook een hoge ISO waarde. Er wordt dan zoveel licht binnengelaten op de sensor dat het dan heel wat lijkt digitaal, op een foto dus, ook al kan je het met het oog niet tot amper zien. Daarom is het erg belangrijk om als je geen fototoestel hebt en het met je eigen ogen wil zien om je ogen zeker een minuut of 10 aan het donker te laten wennen. Ik heb zelf het rode poollicht dat zich hoog in de atmosfeer voordoet nog nooit met het blote oog gezien, alleen op foto's kwam het naar voren. Bij zeer sterk poollicht in het hoge noorden kan je al genoeg hebben aan een sluitertijd van 1 seconde voor een goede foto.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.




×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. By using this site, you also agree to our Terms of Use and our Privacy Policy.