Jump to content

Poollicht kansen 13 - 14 Juli 2012?


Guest Australis

Recommended Posts

Guest Australis

Long duration proton X1.4 flare AR1520 12 July 2012 16:45 UTC:

Subflare start: 15:52 UTC, halfpowerpoint end 17:35UTC.

IMF:

GONG :14 Juli noord.

NSO    :14-15 Juli noord

Aankomsttijd : zuid

Type II radiosweep                  : 1268 km/sec.

Zw. snelheid. aankomst          :  766 km/sec.

Vermoedelijke aankomsttijd    : Zaterdag 02:39 UTC +/- 5 uur.

Conclusie: op het randje maar het lijkt erop dat het er van gaat komen.

Het is raadzaam om de SWEPAM monitor tijdens de impact in de gaten te houden.

De PHI indicator moet rond de 180° zijn (+/- 45°) om het IMF naar het zuiden te laten draaien.

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 88
  • Created
  • Last Reply

Ziet goed uit! Ik ben benieuwd.

Maar hier ook in het midden van de "nacht" blijft het nog te licht denk ik om wat te zien (60° north).

Of misschien als ik heel ver van de stad ga en de "impact" gebeurt juist in het uurtje waar het een beetje donker is ... weervoorspellingen zien er ook niet goed uit voor deze weekend  :tickedoff:

Link to comment
Share on other sites

Guest Australis

Dat probleem met het slechte weer hebben wij hier in Nederland ook.

Misschien dat er toch nog wat van te zien is tussen de wolken.

Link to comment
Share on other sites

Guest Sietse

Inderdaad jammer van het weer. Deze site begint ook sloom te worden helaas. Dat komt natuurlijk omdat de media begint aandacht er aan te geven. Op de Nederlandse nieuws sites wordt gemeld dat 4% poollichtkansen zijn dat er een S1 protonenstorm aan de gang is. Als bron wordt poollicht.info gebruikt. Maar dat moet hier vandaan komen  :) Overigens zegt die 4% helemaal niets. ::)

PS: Het is kansen ipv kanzen.

Link to comment
Share on other sites

Guest Australis

@Sietse

Hoe de 'fingerprint 'van de CME eruit ziet, dat weet ik niet.

Maar alle overige data ziet er erg gunstig uit.

Bedankt voor de verwijzing naar het tikfoutje, staat zo slordig.

Link to comment
Share on other sites

Ik vraag mijzelf elke keer: waar begint hoge breedtegraad en waar begint gemiddelde breedtegraad?

Kan iemand mij dat vertellen?  :-\

Klopt dat dat IMF voorspelling nu een zuidelijke richting aangeeft vanaf morgen?

Link to comment
Share on other sites

Ik vraag mijzelf elke keer: waar begint hoge breedtegraad en waar begint gemiddelde breedtegraad?

Kan iemand mij dat vertellen?  :-\

http://www.poollicht.be/nl/help/de-lage-gemiddelde-en-hoge-breedtegraad

Leuk weer eens een X-flare. Iets minder leuk is dat de dagen zo lang zijn op het moment en de nacht zo kort voor ons op het noordelijke halfrond.

Link to comment
Share on other sites

Het SWPC schrijft het volgende:

The latest model run now indicates the CME associated with yesterday's R3 (Strong) Radio Blackout event will impact the earth's magnetic field around 9:00 a.m. EDT (1300 UTC) on Saturday, July 14. SWPC is forecasting category G1 (Minor) Geomagnetic Storm activity then, with a chance of G2 (Moderate) levels at times through July 15. The S1 (Minor) Solar Radiation Storm persists just above event threshold. Region 1520 has decayed in the past 12 hours, but is still potentially eruptive.

Link to comment
Share on other sites

Guest Australis

REVISED FORECAST: The CME launched toward Earth by yesterday's X-flare is moving faster than originally thought. Analysts at the Goddard Space Weather Lab have revised their forecast accordingly, advancing the cloud's expected arrival time to 09:17 UT (5:17 am EDT) on Saturday, July 14th. Weekend auroras are likely.

Aldus spaceweather.com

Zo zien we maar weer eens hoe moeilijk het is om de aankomsttijd te berekenen.

We wachten het wel af.

Link to comment
Share on other sites

Guest SpaceKris

Op de website Universe Today verscheen vandaag dit bericht:

http://www.universetoday.com/96286/incoming-cme-on-its-way-toward-earth/

Link to comment
Share on other sites

Moet ik nu vanacht alert zijn of morgennacht?

De wolk kan ieder moment aankomen, blijf dus alert. http://www.swpc.noaa.gov/wsa-enlil/

Volgens het ENLIL model zou de wolk zo rond 13:00 Nederlandse tijd aankomen maar daar zit altijd een +- van 7 uur op hé. Vannacht zou het dus best kunnen maar er zijn veel variabelen. Nowcasten dus zoals altijd!

Link to comment
Share on other sites

Guest Australis

Gisteravond om 23:00UTC is de oscillatie fase van het magneetveld begonnen.

ACE laat zien dat het schokfront vanmorgen omstreeks 05:00UTC bij de satelliet is aangekomen.

Bt neemt nog niet veel toe, maar misschien is het nog te vroeg om conclusies te trekken. 

Link to comment
Share on other sites

Gisteravond om 23:00UTC is de oscillatie fase van het magneetveld begonnen.

ACE laat zien dat het schokfront vanmorgen omstreeks 05:00UTC bij de satelliet is aangekomen.

Bt neemt nog niet veel toe, maar misschien is het nog te vroeg om conclusies te trekken.

Aankomst vanmorgen om 05:00UTC? Wat bedoel je precies? Er is nog geen enkele toename geweest in de zonnewindsnelheid/dichtheid afkomstig van ACE. Het schokfront is nog onderweg hoor...? Bedoel je de EPAM mischien want die begint ook weer aan een klim zoals kins ons verteld. De CME komt er nog aan tenzij we compleet gemist worden maar daar ziet het niet naar uit.

PS: ik weet dat de EPAM onderdeel is van de ACE satelliet maar als iemand het woord ACE gebruikt dan hebben de meeste mensen het hier over de zonnewindsnelheid/dichtheid en de toestand van het IMF. :)

Link to comment
Share on other sites

Guest Australis

"Aankomst vanmorgen om 05:00UTC? Wat bedoel je precies? Er is nog geen enkele toename geweest in de zonnewindsnelheid/dichtheid afkomstig van ACE. Het schokfront is nog onderweg hoor...? Bedoel je de EPAM mischien want die begint ook weer aan een klim zoals kins ons verteld. De CME komt er nog aan tenzij we compleet gemist worden maar daar ziet het niet naar uit.

PS: ik weet dat de EPAM onderdeel is van de ACE satelliet maar als iemand het woord ACE gebruikt dan hebben de meeste mensen het hier over de zonnewindsnelheid/dichtheid en de toestand van het IMF. :)"

Ja, de CME is nog onderweg, maar iedere CME heeft een eigen ' fingerprint ' en deze dus ook.

Waarschijnlijk moet de bulk nog komen, maar de oscillaties in het magneetveld zijn al zichtbaar.

Voor wat de schokfront detectie in de zonnewindsnelheid betreft; misschien zie je dit helemaal niet.

Houd er rekening mee dat de straling (protonen) storm een gedeelte van de sensoren (aan boord v/d satelliet) tijdelijk heeft lam gelegd. Kijk maar eens naar de vervormingen en afwijkende waarden.

Link to comment
Share on other sites

Guest Australis

Daar is hij dan eindelijk!  (perfecte timing, zet de camera maar klaar)

Bt en By schieten omhoog! (17:25UTC)

Op 1529040 kilometer afstand.

Link to comment
Share on other sites

Alert van het SWPC:

Quote
Space Weather Message Code: ALTK05

Serial Number: 696

Issue Time: 2012 Jul 14 1853 UTC

ALERT: Geomagnetic K-index of 5

Threshold Reached: 2012 Jul 14 1851 UTC

Synoptic Period: 1800-2100 UTC

Active Warning: Yes

NOAA Scale: G1 - Minor

Potential Impacts: Area of impact primarily poleward of 60 degrees Geomagnetic Latitude.

Induced Currents - Weak power grid fluctuations can occur.

Spacecraft - Minor impact on satellite operations possible.

Aurora - Aurora may be visible at high latitudes, i.e., northern tier of the U.S. such as northern Michigan and Maine.

WING KP-INDEX:

Link to comment
Share on other sites

Guest Robin_Bamps

Deze foto kwam afgelopen nacht bij mijn nieuwsberichten op Facebook, rond middernacht gemaakt door een vriend in Keulen (Duitsland). Hier in Kortenberg waren toen jammer genoeg enkel maar wolken...

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.




×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. By using this site, you also agree to our Terms of Use and our Privacy Policy.