Jump to content

Zonneactiviteit AR1520


Guest Sietse

Recommended Posts

Guest Sietse

Deze regio heeft nog geen officieel SWPC-nummer, vandaar gebruik ik tijdelijk het nummer van solen.info.

Solen.info vertelt dit over de regio:

Rotated fully into view revealing a complex region with a huge central penumbra. That penumbra has a strong magnetic delta structure. X class flares are possible, however, this region is much less active flarewise than AR11515 and may release significantly more energy in the case of a major flare event. Flare: C7.7 at 04:59 UTC. This event was wrongly attributed to AR 11515 by SWPC, not surprising since they somehow managed to overlook this large region.

Er wordt dus gezegd dat de regio een sterke deltastructuur heeft. Maar, de regio is (nog) niet echt actief. Het geluk bij dit 'ongeluk' is dat er nog meer energie vrij komt bij een grote uitbarsting, welke deze regio zeker kan produceren.

EDIT: Het lijkt er op dat de M2 flare van deze regio kwam.

Link to comment
Share on other sites

Inderdaad een groot en complex gebied met error ook een fakkelveld. Dat laatste hoop ik dat dit niet betekend dat de vlek stilaan uiteenvalt.... Gelet op de structuur is er zeker een vrij sterke delta structuur aanwezig en mijns inziens is het goed dat de vlek rustig is zodat het veel energie kan loslaten bij een uitbarsting wat van 1515 niet kan gezegd worden (veel te veel uitbarstingen waardoor ze allemaal kort in duur zijn en minder intens).

Boeiende tijden op de zon :-D

Link to comment
Share on other sites

Guest Sietse

Eindelijk een zware uithaal! De afgelopen 2 uur liep het al geleidelijk op en nu M6 met nog steeds stijging.

X1!! En nog steeds zware stijging.

Link to comment
Share on other sites

net om het hoekje heeft regio 1520, de zonnevlekkengroep die ik gemist heb tijdens mijn vakantie, was een zware uitbarsting uitgestoten deze ochtend met een héél grote en heldere CME die vreemd genoeg ook gedeeltelijk naar de Aarde gericht is. Dit is ondermeer te merken aan de stijging van de protonen die nu nog net onder stormniveau zit.

De snelheid van de CME wordt geschat op 1000km/sec en zal de Aarde zeker raken.

20120723_0318_c3_512.jpg

20120723_0312_c2_512.jpg

Link to comment
Share on other sites

Guest Sietse

Het is al 4 dagen geleden dat hij om het hoekje ging. Dat moet dan een behoorlijke X-flare zijn geweest  :o

Link to comment
Share on other sites

Guest Sietse

Ik ben toch wel heel benieuwd welke classificatie de flare had gekregen mocht het aan onze kant hebben plaatsgevonden. De vlek is al 4 dagen niet meer op de zonneschijf en dan nog een aardgerichte CME produceren+een protonenstorm vind ik bijzonder. Maar goed, helaas zullen we het nooit weten.

EDIT: Ik lees nu dat de CME een vertreksnelheid had van 2.930 km/s! De X28 flare had een vertreksnelheid van 2.300 km/s

Link to comment
Share on other sites

Guest Sietse

Het WSA ENLIL-model heeft een voorspelling gedaan. Volgens het model zal de aarde gemist worden. De STEREO-A zal wel de volle laag krijgen. De zonnewind-dichtheid zal rond de 60 liggen!

De voorspelling: http://iswa.ccmc.gsfc.nasa.gov/IswaSystemWebApp/iSWACygnetStreamer?timestamp=2012-07-23%2003:38:00&window=0&cygnetId=261

Het beeld stilgezet:

nf2ku9.jpg

Link to comment
Share on other sites

Ik heb toch mn vraagtekens... CME leek duidelijke halo (partieel) doch meld SIDC dat de cactus melding foutief was gezien de locatie van de uitbarsting op de farside zit. Desondanks toch een S1 protonenstorm en lichte reactie op EPAM. Het enlil model lijkt dan wel te kloppen, doch heb ik twijfels erbij.

Ook de snelheid die SpaceWeather meld lijkt me overdreven. Cactus meld maximale snelheid 2000km/sec maar eerder 1000km/sec.

Link to comment
Share on other sites

Guest Sietse

Ook het NASA Goddard Space Weather Research Center heeft het over 2.900 km/s.

## Summary:

Type R CME detected by STEREO-A COR2 / STEREO-B COR2 / SOHO LASCO C3.

Start time of the event: 2012-07-23T02:36Z.

Estimated speed: ~2900 km/s.

Estimated opening half-angle: 80 deg.

Direction (lon./lat.): 144/YY in Heliocentric Earth Ecliptic coordinates.

Spacecraft STEREO A can be affected. Updates on this event will be provided when available.

Maar ik kan me wel voorstellen dat de meningen wat uit elkaar lopen. De uitbarsting was niet aan onze kant en dan moet je de parameters anders aflezen.

Link to comment
Share on other sites

Guest Rens v.d. Pols

Met ons gezonde verstand kunnen we wel bedenken dat 2900 km/s wel erg snel is.

Het was een goede uitbarsting, maar sneller dan die enorme uitbarsting uit 2003 dat zal toch niet?

Het lijkt mij niet echt om van wakker te liggen, het is al zo onzeker als de zonnevlekkengroep aan onze kant zit of de eventuele uitbarsting ons zal bereiken, dus het lijkt mij in dit geval met de zonnevlekkengroep aan de verkeerde kant wel erg lastig dus het lijkt mij vrij realistisch dat we niet teveel hoeven te verwachten.

Maar inderdaad, het kan raar lopen soms hebben we gezien.

Link to comment
Share on other sites

Guest Sietse

Op Spaceweather hebben ze het nu zelfs over 3400 km/s. Dat vind ik wel heel extreem klinken. Ik kan ook zo snel nog geen andere bron vinden.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
Guest Sietse

De snelle uitbarsting van 23 juli heeft zoals verwacht aanleiding gegeven voor een NASA-onderzoek. De vertreksnelheid, die aanvankelijk door velen als ongeloofwaardig werd gezien bleek toch correct te zijn. De vertreksnelheid lag tussen de 2.900 en 3.500 km/s. Dit betekent dat de CME een van de 5 grootste is ooit gemeten door alle ruimtevaartuigen, en misschien wel de grootste. 17 uur later kwam de CME aan bij de STEREO-A, de snelheid bedroeg toen 1.200 km/s. Ook het magnetische veld werd gemeten. 80 nT (Bt) en -40 nT (Bz).

Kunnen we deze uitbarsting vergelijken met de bekende stormen uit de (recente) geschiedenis? Ja.  De Bt was hoger dan de grote stormen in oktober 2003, maar lager dan de megastorm van 1859 (110 nT)

Ik vind onderzoek naar de zon buitengewoon interessant. De gebeurtenissen op de zon zijn vaak de basis voor onderzoek. Omdat deze uitbarsting niet op de aarde gericht was, was dit een ideale kans voor wetenschappers om goed onderzoek te doen naar dit soort events.

Kijk hier voor het hele artikel: http://www.nasa.gov/mission_pages/stereo/news/fast-cme.html

Link to comment
Share on other sites

Dank voor je bijdrage Sietse!

Dit onderzoek is idd erg belangrijk omdat we nog veel van de Zon niet begrijpen en die uitbarstingen zijn daar het beste voorbeeld van. Dankzij de locatie van de Stereo satellieten hebben we meer kans dat we zo'n gebeurtenissen kunnen bestuderen en dat vanuit diverse ooghoeken.

Je kan het beetje zien als het oktober 2003 event maar dan op Stereo A gericht ipv naar de Aarde met het verschil dat we het nu van diverse hoeken hebben kunnen zien en met meer gedetailleerde metingen dan toen.

Wat ik wel een beetje mis in de studie is de zonnevlam klasse. Men heeft het enkel over de CME maar niet zozeer over de flare zelf. Vanaf Aarde was het niet echt te registreren en bevond de regio zich ver om het hoekje; een situatie die we ook kennen van in november 2003 toen een regio net om het hoekje een X28 uitstootte met ook een extreme CME (2400km/sec) die zelfs de Aarde nog redelijk trof (Bt30nT). Bekijken we beide uitbarstingen dan lijkt het me straf dat de uitbarsting ook richting X10 zou gegaan zijn en zo'n snelle CME genereerde, vreemd lijkt me gezien we dat enkel bij zeer zware events verwachten. Ook de vertreksnelheid lag dan veel lager en daar kwam zeker geen S4 klasse protonenstorm bij te pas (amper ruis na de CME).

Nu we toch beide perioden aan het vergelijken slaan... Laten we beiden eens vergelijken qua aankomstsnelheid en impact op de sondes toen in oktober 2003 en het event van 23 juli. Door de extreme "off-charts" S5+ protonenstorm hadden we geen snelheidsgegevens bij impact maar uit analyse van de diverse data werd de impact snelheid van de X17 op 2000km/sec berekend, sterkte van het IMF (Bt) 80nt afzwakkend naar 50nT; Bz paar uur sterk zuidelijk tot -40 kort na de impact; daarna noordelijk om dan na 6h sterk zuidelijk te blijven rond -30nT. Bij impact zagen we een Kp9 ontstaan. Later afzwakkend naar Kp7+ ondanks het sterk noordelijk gericht IMF, de impcat was zodanig de magnetosfeer aan het verstoren dat de storm kon aanhouden. Toen het IMF terug zuid sloeg tot -30nT kregen we opnieuw Kp9.

En dan vind ik het straf dat, vanaf stereo gezien een kleine X was; zoiets kan doen... erg vreemd.

Zo zie je maar dat elke uitbarsting en elke storm anders is. We kunnen proberen inschattingen maken maar zoals je ziet moeten we nog veel te weten komen ;-).

Breng gerust zelf je inbreng in dit topic ;-)

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. By using this site, you also agree to our Terms of Use and our Privacy Policy.