Jump to content

Zonnetelescoop


Guest Sietse

Recommended Posts

Guest Sietse

Beste liefhebbers,

Nu ik voor de zoveelste keer jaloers ben op die prachtige zonnebeelden die door anderen gemaakt zijn, heb ik nu echt besloten om zelf ook een geschikte kijker te vinden en dan waarschijnlijk te kopen. Ik heb nu Lunt 35mm H-alpha in mijn vizier.

1.%20image-356.jpg

- Opening: 35 mm.

- Geen centrale obstructie.

- Golflengte: <0.75 Angstrom

- Behuizing: 55,5 mm.

- Lengte tubus: 34 cm

- Lengte tubus: 42 cm (met filter)

- Focale lengte: 400 mm

- Filter type: B400

- Gewicht: 1,0 kg.

Mij zeggen deze gegevens niet zo heel veel. Om er toch voor te zorgen dat dit een goede keuze is, wil ik aan jullie vragen of jullie een mening willen geven. Alvast bedankt :)

Sietse

Link to comment
Share on other sites

mooie keuze :D

vergeet niet na te denken over de montering, zet je het op fotostatief of andere setup?

Mijn opstelling is:

- Fotostatief

- Coronado PST

Solar photography: My equipment by Unliving Sava, on Flickr

De Lunt is vergelijkbaar met wat de PST te bieden heeft, naar beeldkwaliteit zijn ze quasi gelijk. Het snel opstellen van de Lunt is met de buigingen niet echt gemakkelijk, de PST is gewoon vastdraaien aan je fotostatief en je bent al bezig. Een goede zonnezoeker is er ook niet bij de Lunt, je wil niet recht naar de Zon kijken als je de telescoop richt. De PST heeft een ingebouwde zonnezoeker waarmee je snel de zon te pakken hebt.

Alsk je nog een tip mag geven, ga ook eens een telescoopwinkel binnen en test ze daar eens uit. Ik heb m'n PST goed getest op een beurs en meteen aangekocht ;-). T'is allemaal wat prijzig maar het is het geld echt wel waard, zoveel detail ;-) en hoe langer je kijkt hoe meer je ziet (zeker naar de filamenten toe).

Link to comment
Share on other sites

Guest Sietse

Erg bedankt voor de tips. Die helpen zeker om een keuze te maken :D

Het testen gaat volgens mij moeilijk worden. Ik woon in Oost-Gelderland en de dichtstbijzijnde winkel is in Midden-Limburg :(

En over statief gesproken.  Het zal zeker een meerwaarde hebben als ik ook foto's kan maken. Echter heb ik geen camera die past. Is het duur om er een aan te schaffen? Ook hier heb ik geen verstand van :P

Link to comment
Share on other sites

Kzou anders zeggen kom de mijne es testen maar dat is nog verder ;)

Voor foto's kan je proberen met oculairprojectie maar gezien dat het ietwat moeilijk is met strooilicht kan dat niet het gewenste resultaat leveren. Ik heb het wel meermaals zo gedaan ;-). Idealiter heb je iets zoals op m'n foto staat: spiegelreflex camera met T-ring, camera-adapter op je PST/Lunt

Link to comment
Share on other sites

Erg bedankt voor de tips. Die helpen zeker om een keuze te maken :D

Het testen gaat volgens mij moeilijk worden. Ik woon in Oost-Gelderland en de dichtstbijzijnde winkel is in Midden-Limburg :(

En over statief gesproken.  Het zal zeker een meerwaarde hebben als ik ook foto's kan maken. Echter heb ik geen camera die past. Is het duur om er een aan te schaffen? Ook hier heb ik geen verstand van :P

http://www.fotokonijnenberg.nl/productlist/58428/sterrenkijkers.html

Okay, is in Overijssel (net nog), Den Ham, maar vrij dichtbij denk ik.

Verder hebben ze veel verstand van fotograferen met vogelkijkers. Veel verschil met fotograferen met telescopen zal er niet zijn.

Link to comment
Share on other sites

Guest Sietse

Bedankt voor de tip Vfrood.

Ik zal zeer binnenkort verder kijken. Graag wil ik de momenten ook vastleggen, alleen maakt dit het een stuk duurder. Maar aan de andere kant levert dat een hoop meer plezier op :)

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. By using this site, you also agree to our Terms of Use and our Privacy Policy.