Jump to content
  • 0

De ACE satelliet


Joeri

Question

Hallo iedereen,

ik zit met een vraag. Op onderstaande grafiek afkomstig van de ACE satelliet, voorwat staat de blauwe lijn? en heeft deze iets met poollicht te maken?

Mag_swe_24h.gif

En nog een vraag: wat zijn gemiddelde temperaturen voor de zonnewind in kelvin?

Bij voorbaat dank voor het beantwoorden van mijn vraag

Link to comment
Share on other sites

3 answers to this question

Recommended Posts

Guest Australis

Beter laat dan nooit!

Ik lees deze posting vandaag pas, maar ik heb er wel een antwoord op.

De PHI (angle) geeft de richting van het magneetveld aan.

De meeste magnetische velden op de zon, bevinden zich tussen de noord en zuidpool aldaar.

Maar er zijn ook magnetische veld lijnen die een hele andere richting hebben; b.v.b. van de zon af richting de buitenste planeten van ons stelsel (en nog veel verder) en dan weer terug keren naar oppervlakte van de zon. 

Is de PHI waarde van de ACE satelliet zo rond de 0 of 360° +/- 45°, dan is het veld negatief. <naar de zon toe gericht>

Is de waarde van de PHI parameter 180 (+/- 45°) dan is het veld positief. <van de zon af>

Deze parameter is van belang om de Bz te kunnen bepalen tijdens de aankomst van een CME.

Voorbeeld: stel dat de PHI hoek 180° is en er komt een CME op de aarde af die de aarde onderlangs gaat naderen.

Omdat het veld van de zon af gericht is, zal de Bz (Theta hoek) naar het zuiden gericht zijn.

Nadert deze CME de aarde noordelijk; dan draait (de Theta hoek) Bz naar het noorden gericht zijn.

Gaan we bij het bovenstaande voorbeeld uit van een PHI hoek van 360°, dan is alles precies andersom.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. By using this site, you also agree to our Terms of Use and our Privacy Policy.