Jump to content

Krijgen we een poollichtkans op 18-19 mei?


Recommended Posts

Welkom in het topic waar we de mini poollichtkans voor 18-19 mei bespreken! Voor wie niet meteen op de hoogte is kan in het topic van de laatste zonneactiviteitsupdate nalezen wat er afgelopen 24h gebeurd is.

Wat zijn nu de poollichtkansen?

Klein maar niet onmogelijk al is het afwachten...

Als ik me goed herinner, enkele pagina's terug, zei Australis dat het IMF noord blijven, dit zou betekenen dat er sowieso geen kansen zijn. Tenzij het alsnog zuid zou gaan en dan is er mogelijks wel een kans.

Aankomst mag je ten vroegste morgenavond verwachten rond 16h met foutmarge +10h in plus.

UPDATE: SWPC bevestigd dat we een schokfront mogen verwachten, kans op kleine stormcondities voor de gemiddelde breedtegraad: 25%

Link to comment
Share on other sites

Guest Rens v.d. Pols

@Sander Je schrijft maar, april, maar het is voorlopig al mei hoor :D Ik heb het maar veranderd naar de maand mei ;)

Er wordt dus gedacht dat een deel van de CME ons wel gaat raken. Voorlopig is er echter niks van te zien nog. Van de bz-voorspellingen hoeven we ook niet veel te verwachten maar het is alsnog mogelijk dat de bz-waarde zuidelijk genoeg komt. We hoeven dus niet van al te veel uit te gaan.

Het is bovendien bewolkt dus laat maar gaan.

Link to comment
Share on other sites

Guest Australis

Vrijdag 18 Mei 2012 @ 22:40ut is er een schokfront gedetecteerd, dat zal de M5 geweest zijn.

Als we nu ook even aandachtig naar het IMF plot kijken, dan valt op dat dit veld bij aankomst op de aarde naar het noorden gedraaid was.

@ Rens: het bepalen van het IMF is geen kwestie van voorspellen, maar interpreteren van meetwaarden die door verschillende instanties (die ik er altijd bij vermeld) gegeven worden.

Er wordt echter te vaak de fout gemaakt; door naar veel te vroeg IMF grafieken te kijken om daar vervolgens een conclusie aan te hangen. Tip: bepaal eerst of het schokfront is gedetecteerd in de zonnewind snelheid grafiek en bepaal pas daarna het IMF!

Meten is weten, als je weet wat je meet!

Link to comment
Share on other sites

Guest Rens v.d. Pols

Ik ben daar ook erg benieuwd naar hoe je de richting van het IMF berekent.

We bedoelen hier toch wel de kans op welke richting het IMF het grootste gedeelte van de tijd waarschijnlijk volgt. Het IMF schommelt bij schokfronten vaak alle kanten op.

Link to comment
Share on other sites

Guest Australis

Ik zal een poging doen om het uit te leggen, een tekening was makkelijker geweest.

(zegt vaak meer dan 1000 woorden. ;) )

We gaan er van uit de we ons vanuit de zon naar de aarde verplaatsen.

Teken tussen de zon en de aarde 2 parallel lopende lijnen. Deze lijnen stellen het magneetveld van de zon voor. We kunnen nu met pijlen de richting van het magneetveld definiëren.(negatief=naar de zon toe,positief van de zon af)

Als we nu op een willekeurig punt een cirkel tussen deze lijnen tekenen (CME) dan moeten de getekende lijnen zich om deze cirkel heen buigen om vervolgens weer parallel richting de aarde te verplaatsen. Als we nu van de aarde af deze cirkel aan zien komen, bepaald de richting van het magneetveld van de zon of het magneetveld aan de voorkant van de cirkel of het magneetveld (IMF) naar het noorden of naar het zuiden gedraaid zal zijn.

Dit verklaart ook het verschijnsel dat als het IMF bij aankomst op de aarde eerst b.v.b. noord is en uren later zuid. (en andersom)

Wanneer het veld bij aankomst zuid is, dan is het pas echt interessant want dan is de koppeling met het magneetveld van de aarde optimaal.

Dit zijn de basics, maar het is ook van belang hoe deze cirkel de aarde zal gaan raken, in welk magnetisch gebied bevind de bron van de CME zich en op welke helft van de zon? De B0 hoek is van groot belang want misschien vliegt de CME wel onder of boven de aarde langs.

Waar bevind zich de magnetische evenaar van de zon?

Meestal ploegt de CME zich door verschillende richtingen van het IMF heen, dat voor de bekende oscillaties zorgt bij aankomst.

Ik hoop dat deze uitleg een beetje duidelijk is.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. By using this site, you also agree to our Terms of Use and our Privacy Policy.