Jump to content

Zonneactiviteit 1476


Vfrood

Recommended Posts

  • Replies 59
  • Created
  • Last Reply

Zonneactiviteitsupdate 13 mei 4h08

De afgelopen 24h was de zonneactiviteit niet zo bijster hoog met 9 C-klasse uitbarstingen; allen afkomstig van regio 1476. De regio blijft wel de Beta-Gamma-Delta configuratie behouden maar vertoont tekenen van inkrimpen. Net daarom is de kans op grote uitbarstingen dus lager geworden met enkel kans op impulsieve M-klasse uitbarstingen met minikans op een X.

Er is vandaag ook een full halo CME gedetecteerd die ons met een schampschot zal raken; een groet impact wordt echter niet verwacht.

Link to comment
Share on other sites

Guest Australis

De NSO en GONG -IMF- voorspellingen zijn ongunstig.

Vanaf 16-05-2012 zal het IMF omslaan, het interplanetaire magneetveld zal vanaf dat tijdstip naar het noorden gedraaid zijn.

De klapper zal vandaag (13-05-2012) of morgen moeten gaan plaats vinden om ook nog een poollicht kans te hebben. (off-topic BTW) 

Link to comment
Share on other sites

Guest Rens v.d. Pols

Ik zag inderdaad dat er aan de achterkant ook wat zonnevlekkengroepen zaten. Hopelijk dat wat er aan de achterkant zit nu, de activiteit snel kan overnemen.

Dat het magnetisch veld binnenkort meestal noord zal slaan bij een eventuele uitbarsting maakt niet zoveel uit meer, omdat de zonnevlekkengroep dan al een stuk van ons is afgedraaid, waardoor de kans dat de eventuele uitbarsting goed naar de aarde komt ook kleiner is.

Ook krimpt zonnevlekkengroep 1476 in, dus veel hoeven we er waarschijnlijk niet meer van te verwachten op wat gesputter na zoals de C7.08 uitbarsting van daarnet...

Link to comment
Share on other sites

Is inderdaad wel een verrassing :D

De heldere CME is, gezien de locatie op de schijf, niet naar de Aarde gericht. Gezien de protonenstorm en de reactie op EPAM is er mss een klein deeltje van de CME toch richting Aarde maar verwacht er niet veel van.

Vertreksnelheid CME 1200km/sec

Beelden van LASCO lijken aan te tonen dat er een Aardgericht deel is bij de CME, hoofdmoot zal ons sowieso missen maar een flank kan ons wel bereiken. EPAM lijkt dit ook te bevestigen.

PS.: zelfs onze alertservices was geschrokken, die durfde het niet te versturen :D intussen een kleine fix toegepast en gemerkt dat het terug draait

Link to comment
Share on other sites

Guest Sietse

Ik was zeer verbaasd toen ik het vlakje met klasse s1 protonenstorm zag staan  :D Het was ook pas de eerste keer dat ik vandaag keek omdat ik niks bijzonders verwachtte. Zo zie je maar weer: Het valt gewoon niet te voorspellen.

Link to comment
Share on other sites

Guest Rens v.d. Pols

Een geschrokken alertservice, die is goed :D

Nee, het valt inderdaad niet te voorspellen. In december 2006 zei ik dat de actieve zonnevlekkengroep van toen weer X-flares ging afvuren binnenkort en hij deed het :P

Ook ikzelf was verbaast dat ik het goed had ;)

Jammer dat deze zonnevlekkengroep 1476 ineens een flinke M5 flare heeft afgevuurd nadat hij is begonnen aan het wegdraaien van de richting van de Aarde.

De EPAM schommelt wel lekker inderdaad.

Zou die flank een kansje kunnen bieden? Niet op teveel rekenen neem ik aan he? Vertreksnelheid van 1200 km/s, dat klinkt dan weer wel redelijk goed.

Link to comment
Share on other sites

Zonneactiviteitsupdate 18 mei 2012 00h

Afgelopen 24h

De zonneactiviteit was vrij hoog met een M5 klasse zonnevlam aan de rand van de Zon van zonnevlekkengroep 1476, dit was dan ook een waardig afscheid. In tegenstelling tot de eerdere uitbarstingen van dit gebied ging het hier (eindelijk) om een event van lange duur en ook een CME die hierop volgde. Meteen na de uitbarsting kwam een protonenstorm op gang die op haar piek de S2 klasse bereikte. De protonenstorm is inmiddels in kracht afgenomen maar zal nog even op het S1 niveau blijven.

Onze interpretatie van de M5 CME

Hoewel het ENLIL model van de CME aangeeft dat het ons zal missen heb ik toch sterke vermoedens dat het ons echt wel zal raken en we een schok zullen zien. De protonenstorm is na het dalen terug gestaag wat gestegen en EPAM geeft na de logische stijging bij de flare (en na de daling die er op volgde) ook terug in sterkte toegenomen. Nu we wat meer LASCO beelden hebben zie je duidelijk dat er een partiële halo CME in zit. Beide Stereo satellieten tonen ook Aardgericht deel.

Sommigen bronnen zeggen dat de CME 1500km/sec was maar de 1200 die ik eruit heb gehaald lijkt me plausibeler, cactus lijkt dit ook te bevestigen.

UPDATE: SWPC bevestigd dat het om een partiële halo CME gaat! Snelheid ook daar op 1200km/sec vastgelegd.

Wat zijn nu de poollichtkansen?

Klein maar niet onmogelijk al is het afwachten...

Als ik me goed herinner, enkele pagina's terug, zei Australis dat het IMF noord blijven, dit zou betekenen dat er sowieso geen kansen zijn. Tenzij het alsnog zuid zou gaan en dan is er mogelijks wel een kans.

Aankomst mag je ten vroegste morgenavond verwachten rond 16h met foutmarge +10h in plus.

UPDATE: SWPC bevestigd dat we een schokfront mogen verwachten, kans op kleine stormcondities voor de gemiddelde breedtegraad: 25%

Bespreek de poollichtkans in dit topic

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.




×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. By using this site, you also agree to our Terms of Use and our Privacy Policy.