Jump to content

Zonneactiviteit 1476


Vfrood

Recommended Posts

Guest Sietse

Ik heb vandaag mijn eclipsbril ontvangen en ik ben al heerlijk richting de zon aan het kijken :) Wanneer zometeen de zon onder gaat, kan ik dan zonnevlek 1476 zien? Ik dacht dat de zon dan 'groter werd'. Zoja, waar moet ik kijken? Linksboven of zoals ik op afbeeldingen zie ergens bovenaan?

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 59
  • Created
  • Last Reply
Guest Sietse

Oké dan kijk ik al uit naar de zonsondergang zometeen :) Die foto van jou vind ik erg mooi. Zelf heb ik niet die apparatuur. Maar je moet ergens beginnen en dat is bij een eclipsbril van € 2,50 haha.

Link to comment
Share on other sites

Guest Australis

Deze zonnevlek heeft de potentie om op de 52ste breedtegraad Noorderlicht te kunnen veroorzaken.

Het IMF blijft zeker tot 14/05/2012 zuidelijk gericht.

B0 hoek= -3.25° locatie v/d zonnevlek 11° noord, m.a.w. : een CME zal de aarde goed kunnen raken.

De Beta-Gamma-Delta klasse geeft aan dat de NOAA 1476 een bron voor X flares is.

Link to comment
Share on other sites

Guest Sietse

Ik heb helaas de zon niet goed kunnen zien door de wolken :( De komende dagen maar weer eens proberen :)

Link to comment
Share on other sites

Zonneactiviteitsupdate 10 mei 2012 00h15

Afgelopen 24h

Na een langere stilte kwam zonnevlekkengroep 1476 sterk in actie met maar liefst 3 M-klasse zonnevlammen: M4.76, M1.88 en M4.12. Al deze M-klasse uitbarstingen waren van relatief korte duur. Er is erg weinig data voor handen om te zien of er CME vrijkwam, STEREO geeft zelf niets aan. De laatste M-klasse uitbarsting vertoonde wel een langere uitloop, echter is het nog te vroeg om van deze te zeggen of er daar wel CME vrijkwam.

Wat mogen we vandaag verwachten?

Het zonnevlekkengebied is nog steeds erg complex met diverse Delta structuren; het gebied groeide ook vandaag rustig door. Gezien de erg eruptieve uitbarstingen is de kans op meer van deze activiteit erg hoog. Een X-klasse uitbarsting is zeker niet uitgesloten en is hoger dan afgelopen dag!

Poollichtkansen?

1476 zit stilaan in ideale positie, elke uitbarsting is naar de Aarde gericht. Al blijft het wachten op een langdurige uitbarsting om een grote CME te veroorzaken en zo een poollichtkans te creëren.

UPDATE 6H50

Een nieuwe uitbarsting: M5.77. De uitbarstingen worden zwaarder en ook de duurtijd van de uitbarsting is nu iets langer, de kans dat hier CME vrijkwam is wel groter.

Link to comment
Share on other sites

Guest Rens v.d. Pols

Wat een berg M-flares ineens he  :)

Als deze trend doorzet langzaam een poollichtkans in de maak? Ook met niet superlang durende flares zou het op zich toch moeten kunnen?

Link to comment
Share on other sites

Zonneactiviteitsupdate 11 mei 00h10

Afgelopen 24h

Zonnevlekkengebied 1476 blijft de dominante regio op de zonneschijf en is ook nu nog verder geëvolueerd, het behoud dan ook de Beta-Gamma-Delta classificatie. De grootste wijziging zit in de hoofdvlek die nu nog groter is geworden, de training spots lijken kleiner maar zijn ook prominent aanwezig. De regio produceerde 2 M-klasse uitbarstingen: M5.77 en een M1.77 en een hele hoop C-klasse uitbarstingen. Op de STEREO beelden was een erg zwakke CME te zien, deze CME zal wellicht samenvloeien met het huidige coronaal gat.

Wat mogen we volgende 24h verwachten?

Gezien de magnetische complexiteit erg hoog blijft is de kans op verdere zware uitbarstingen erg hoog. Nieuwe M-klasse uitbarstingen zullen quasi zeker plaatsvinden met ook een aanzienlijke kans op een X-klasse uitbarsting.

Elke uitbarsting dat nu volgt zal recht naar de Aarde gericht zijn met mogelijks een poollichtkans tot gevolg; maar enkel als er een CME vrijkomt en de uitbarsting zelf van lange duur is.

Link to comment
Share on other sites

Even een vlug plaatje gemaakt met de nieuwe spots ten noorden van de hoofdvlek van AR1476.

Hopelijk gaan deze nieuwe spots een beetje samenwerken met de hoofdvlek en volgt er nog spektakel en niet dat gesputter zonder noemenswaardige CME's van nu. Dit is toch echt een vlek met potentie voor een klapper.

Staat een lekker briesje van het coronale gat trouwens. ;)

Link to comment
Share on other sites

Guest Rens v.d. Pols

Het is nu even wat rustiger bij de vlek. Hopelijk is het de stilte voor de storm ;)

Link to comment
Share on other sites

Guest JarnoFD

wat mij opvalt is dat de kleinere uitbarstingen vaak precies om de grotere vlek heen zijn, kan de groep zich hierdoor uitbreiden?

Link to comment
Share on other sites

dat is vrij normaal hoor.

Het mechanisme achter de vorming van zonnevlekken is niet geheel gekend, lees een informatief artikel op onze hoofdsite

De Zon vandaag

Link to comment
Share on other sites

Zonneactiviteitsupdate 12 mei 00h10

Afgelopen 24h

Meeer dan 15 C-klasse uitbarstingen werden geregistreerd van zonnevlekkengroep 1476 maar geen M-klasse uitbarstingen. De grootste uitbarsting was een C6 uitbarsting. Dit actieve gebied is qua grootte en complexiteit nagenoeg gelijk gebleven, de hoofdvlek toonde wel verandering maar de volgelingen verkleinden wel.

Komende 24h

De kans op zware uitbarstingen blijft wel, al is het wachten op een grote uitbarsting om naar poollichtkansen toe te gaan. Vooralsnog is dit nog niet gebeurd.

Link to comment
Share on other sites

Guest Rens v.d. Pols

Sja, het komt voor inderdaad dat er regio's zijn die beta-gamma-delta hebben maar verder vrij rustig zijn. Deze regio is er zo eentje vooralsnog.

Het is hopen dat de groep toch nog een flinke uitbarsting gaat produceren, maar dat moet dan wel snel zijn. Anders draait de zonnevlekkengroep al te ver van ons af.

Er zijn nauwelijks tot geen uitbarstingen geweest die lang geduurd hebben en CME produceerden. Dit geeft er geen goed vertrouwen in dat dit nog gebeurt. Maar ik laat me graag verrassen in het feit dat er alsnog iets moois uit zonnevlekkengroep 1476 komt!

Link to comment
Share on other sites

Guest Rens v.d. Pols

Dus het aantal zonnevlekken en de magnetische configuratie zal spoedig afnemen vermoedelijk?

Een M6-uitbarsting is het hoogste geworden wat er van deze zonnevlekkengroep kwam dan.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.




×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. By using this site, you also agree to our Terms of Use and our Privacy Policy.