Jump to content

Zonneactiviteit 1476


Vfrood

Recommended Posts

  • Replies 59
  • Created
  • Last Reply
Guest Sietse

Een afbeelding van de groep:

Om enigzins een vergelijking te maken hier de afbeelding van 1429:

AR_11429_20120308_2345.jpg

Link to comment
Share on other sites

Guest Rens v.d. Pols

Daarnet vond er weer een M1.36 plaats.

Hopen op een grote uitbarsting als de zonnevlekkengroep het vol houdt en gunstiger voor ons komt te staan ;)

Link to comment
Share on other sites

Is poollicht nu nog mogelijk, nu het buiten bijna niet meer gans donker wordt. Als het al moet poollicht opleveren zal waarschijnlijk toch kp = 8 of zo moeten bereikt worden.

nu zeker niet :D ook van dat coronaal gat moet je niet veel verwachten ;-) het is zelden dat dit met een CH gebeurt. Poollicht kan ook met Kp7 maar je mag eigenlijk niet naar de Kp kijken ;-) Kp is enkel een indicator van de globale activiteit. De vorospelde Kp is wel een goede indicator maar je moet kijken naar alle parameters met hoge prioriteit op de Bz en de magnetometers.

Link to comment
Share on other sites

Guest Sietse

Ik denk dat hij bedoelde of het te lang licht is. :D

In ieder geval is het in Noord-Scandinavië te licht. Hier denk ik niet :)

Link to comment
Share on other sites

Guest Rens v.d. Pols

Valt in Noord-Scandinavië nu nog mee. Maar de periode dat het daar donker genoeg is is wel al erg klein.

In mei en augustus lukt het op het donkerste moment als je mazzel hebt wel.

Link to comment
Share on other sites

ja idd, te snel gelezen :D

het is nog mogelijk maar idd later op de avond/nacht en het wordt idd nooit zo donker als in de winter. Niet dat het onmogelijk wordt maar Kp7 moet nog steeds lukken maar onder de goede parameters

terug naar de zonnevlek. Is nu errug onrustig geworden en er broed mogelijk wel iets. De magnetische loops zien er nu erg leuk uit. De activiteit nu kan mss wel iets meer dan een M1 triggeren.

Link to comment
Share on other sites

Guest lynette84

Vandaag met uv filter en sluierbewolking een snelle poging gedaan om de zonnevlekgroep te spotten! Missie geslaagd!

tijdstip ongeveer rond 14:28 locatie Gorinchem

Link to comment
Share on other sites

De M1.9 is afkomstig van de zonnevlekkengroep 1470, beetje verrassing maar de regio was wel wat geëvolueerd leek me. Long duration event dus normaal ook CME, mss aardgericht deel maar zal te zwak zijn voor veel effect.

@Lynette: staat er mooi op ;-) het valt goed op hoe groot de regio's zijn

Zonet even visueel gekeken en met m'n h-alphakijker, schitterende regio's. Enkel fotootjedat ik daarnet genomen heb met m'n telelens met zonnefilter:

Link to comment
Share on other sites

Mooie foto's jongens! Fantastisch dat we SDO hebben voor onze zonneplaatjes maar om de vlekken met je eigen ogen/camera te zien/vast te leggen lijkt me ook fantastisch.

Mooie regio nummertje 1476. Heeft even geduurd voordat 1429 een waardige opvolger kreeg maar deze mag er zijn. Corrigeer me als ik het fout heb maar ik denk dat al deze impulsieve flares toch wel een goede indicatie zijn dat er nog groei in de regio zit.

Link to comment
Share on other sites

@Marby: Filters zijn makkelijk te maken zodat je eigenlijk snel zelfs met een gewone camera al een mooi resultaat kan neerzetten.

Wel jammer dat de long duration niet van 1476 kwam, het zou een mooie evolutie zijn en aantonen dat het meer in z'n mars heeft dan enkel snelle sputters. Maar gelet op de activiteit lijkt het alvast stabiel en lijkt het te evolueren naar mogelijks meer spektakel.

Link to comment
Share on other sites

Guest Rens v.d. Pols

De zonnevlekkengroep blijft vrij vaak M1-flares produceren en dit lijkt constant te blijven vooralsnog.

Link to comment
Share on other sites

Guest Rens v.d. Pols

Je weet het maar nooit he wat we dit jaar tot nu toe gezien hebben.

De zonnevlekkengroep heeft nu beta-gamma-delta maar het is helaas een stabiele vlek.

Link to comment
Share on other sites

de magnetische complexiteit is in ieder geval toegenomen dus ondanks dat ie rustig is heeft het wel de potentie. maar liever zo dan een reeks impuslieve flares. nu hopen dat ie ineens knal doet ;-) kans op een X is er wel en de vlek zit al gunstig voor Aardgerichte uitbarsting

Link to comment
Share on other sites

Guest Rens v.d. Pols

Daarnet vond er een M4.76 plaats :)

Is dit een aanzet voor mogelijk meer nieuwe grote uitbarstingen?

Link to comment
Share on other sites

De alert via mail was niet verstuurd, dit probleem is nu opgelost ;-)

Wel goed dat het in actie is geschoten. Wat me opviel is dat de laatste uitbarsting erg beneden de vlek plaatsvond. Mss enkel CME bij de M4, al zal het zeker geen grote zijn wegens de erg korte duur. De hoofdvlek lijkt zich nu ook in twee te splitsen.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.




×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. By using this site, you also agree to our Terms of Use and our Privacy Policy.