Jump to content

De voorpagina - Wat willen jullie erop?


Recommended Posts

We zitten al een tijdje met het idee om de voorpagina, welke nu de verzameling is van de pagina's Zon en Poollicht,  wat compacter te maken met bvb enkel de must have info. Maar gezien dit toch een vrij grote wijziging zou zijn vragen we ook even jullie mening.

Wat willen jullie op onze voorpagina zien? Wat moet er zeker op, ...

Geef gerust uw mening en suggesties!

Link to comment
Share on other sites

Goed idee. Er is wel wat in te krimpen vermoed ik en dat zal ook wel druk van de server af halen denk ik. Wall-o-text alert.

Hieronder vindt u een overzicht van de zonnewindsnelheid/dichtheid van de laatste twee uren en ook de huidige toestand van het Interplanetair Magnetisch Veld (IMF), dit zijn de eerste parameters in de kansvoorspelling op poollicht. Onder elke grafiek vindt u de laatste waarden terug met een korte legende, hoe roder de grafiek des te gunstiger de kans op poollicht. De Kp index, de voorlaatste grafiek, is de globale indicator van de poollichtactiviteit op Aarde, gaande van een schaal van 0 tot 9 waarbij voor de Lage Landen minstens Kp7 moet bereikt worden.

Dit verhaaltje weten de meeste van ons nu wel. Voor de meeste van ons is deze tekst niet relevant en neemt onnodig ruimte in. Ik snap dat voor mensen die voor de 1e keer poollicht.be bezoeken de tekst relevant is dus mischien is het mogelijk deze tekst alleen te laten zien als men voor de eerste keer de site bezoekt? Ik ben geen website bouwer dus geen idee of dit mogelijk is.

Grafieken: Snelheid, Dichtheid. Bz, Bt.  Kp. Proton Flux monitor.

Niks aan doen, prima zo. Overzichtelijk, extra data achter de pop-ups. Helemaal goed zo. Mischien alleen vermelden achter een rollover dat de data met betrekking tot de zonnewind snelheid en dichtheid foutief kan zijn bij protonenstormen.

Kiruna Magnetogram

Dit magnetogram geeft de waarden opgemeten door het meetstation van Kiruna (Zweden, Europa). Poollichtkansen zijn er voor de gemiddelde breedtegraad als de magnetometer lager dan -1300 gaat.

De tekst mag van mij achter een mouse rollover net als bij de grafieken gedaan is. Hier hetzelfde argument als dat ik voor de alle 1e tekst had. Dit verhaaltje kennen de meeste van ons wel. Het neemt ruimte in en met een mouse-over is het toch makkelijk te achterhalen indien nodig.

Een meer persoonlijke wens is om ook het magnetogram van Lycksele via de hoofdpagina te kunnen oproepen. Ik denk aan een knop om te kunnen wisselen tussen Lycksele en Kiruna en dan met een cookie te onthouden of de gebruiker Lycksele of Kiruna als voorkeur heeft. Zoals gezegd, een persoonlijke wens maar goed. Ik woon vlakbij Lycksele dus vandaar. :P

POES poollicht ovaal

Ik weet dat ik hier op tenen ga staan, ik heb dit topic gezien maar ik ga het toch zeggen: wat mij betreft mag dit van de hoofdpagina af. Als men deze wil raadplegen kijken we hier en dan hebben we ook het OVATION model tot ons beschikking. Ik vindt beide modellen niet accuraat genoeg of updaten niet snel genoeg om te zeggen of er poollicht te zien is. Daar hebben we Kiruna voor.

EPAM - Elektronen, protonen en Alpha monitor

EPAM staat voor de Electronen, Protonen en Alpha Monitor en is een instrument dat in de ACE satelliet zit en meet de electronen en protonen die met de zonnewind worden meegevoerd. Het vormt ook een goed instrument om meteen te weten als een uitbarsting op de zon naar de Aarde is gericht en je zal ook kunnen afleiden wanneer het schokfront zal aankomen.

De EPAM monitor is groot maar ik denk toch belangrijk genoeg om op de voorpagina te houden. Toch een vrij belangrijke tool als je een beetje weet hoe het werkt. De tekst zou achter een mouse-rollover kunnen.

Real-time zonneactiviteit

Hieronder vindt u de recentste gegevens over de actuele zonneactiviteit.

De extra tekst is dubbelop. Als ik de titel zie ''Real-time zonneactiviteit'' dan snap ik dat vanaf hier gegevens komen over de zonneactiviteit. De sub-titel trapt een open deur in. :)

Bijvoegen van SDO AIA 193 is een optie om coronale gaten te kunnen spotten. Iets kleiner plaatje natuurlijk dan mijn link. :)

Zonnevlekkengroepen

Niks aan doen, helemaal goed zo.

Zonnevlammen

Prima zoals het is. Zou kunnen overwegen daar de LASCO beelden bij te voegen, kan handig zijn bij realtime volgen van flares en CME's zonder extra pagina's te moeten openen.

Voortgang van de zonnecyclus & Farside

Deze mogen beiden van de hoofdpagina af. Niet relevant voor het inschatten van poollicht kansen of volgen van uitbarstingen. Ik kijk hier nooit naar.

Gebeurtenissen op de zon gisteren

Hieronder vindt u een overzicht van noemenswaardige uitbarstingen op de zon van de voorbije dag, gerangschikt volgens uur van gebeurtenis. Indien er niets noemenswaardigs is gebeurd zal hieronder niets getoond worden

Best handig, hier kijk ik zo nu en dan wel is. Houden. Tekst kan mischien achter een rollover.

En dan nu de modules aan de rechter kant van de site. Hier kan ik vrij kort over zijn:

Poollichtbarometer

Laatste forumberichten

Steun Poollicht.be!

Laatste nieuws

Poollicht alert

Nuttige links

Beschikbare talen

Volgens mij wel prima zo alleen een linkje bij de nuttige links, de simulatie ligt plat, geen idee of die terug komt: www2.nict.go.jp/y/y223/simulation/realtime/index.html

Oh, bij ''Laatste forumberichten'' alle nieuwe berichten in deze module laten verschijnen. Puur toeval dat ik in dit forum keek en deze post zag. Ik kijk vaak naar deze module dus ik had deze post veel eerder gezien als deze ook in die module verscheen.

Zo dat was het. Hopelijk heb je wat aan de feedback al is het meer kaasschaven geworden dan echt opschonen. ;)

Link to comment
Share on other sites

dank voor de feedback ;-) zitten goeie zaken tussen!

40% van onze bezoekers zijn nieuw en het zijn de inleidende teksten die veel zeggen. Eveneens niet vergeten dat de voorpagina eigenlijk de identieke pagina's zijn van Poollicht en Zon en dus daar de inkrimping gebeurt is.

M'n oorspronkelijke bedoeling is om de voorpagina wat algemener te maken en door te leiden naar de details van Poollicht, Zon etcetera.

de magnetometer (mkstackplot) implementeren we niet gezien het een cgi applicatie is, kunnen dat via iframe doen maar krees dat we die wat teveel gaan belasten.

betreffend POES en OVATION, je hebt net iets gemist ;-) Beide modellen zijn vervoegd op 1 pagina. Trouwens OVATION heeft ook zijn beperkingen (vermeld op de pagina)

voor CH, nrml de AIA composite (linksonderaan) zou voldoende moeten zijn of zie ik het mis? (wij hebben niet echt veel nood aan CH maar jij wel ;-) )

PS.: de nuttige link is niet zo nuttig als die vaak plat gaat :s

PS2.: we hebben al wat zaken aangepast ;-)

Link to comment
Share on other sites

dank voor de feedback ;-) zitten goeie zaken tussen!

Graag gedaan.

40% van onze bezoekers zijn nieuw en het zijn de inleidende teksten die veel zeggen. Eveneens niet vergeten dat de voorpagina eigenlijk de identieke pagina's zijn van Poollicht en Zon en dus daar de inkrimping gebeurt is.

M'n oorspronkelijke bedoeling is om de voorpagina wat algemener te maken en door te leiden naar de details van Poollicht, Zon etcetera.

Ja precies, na een nachtje slapen dacht ik eigenlijk ook dat het belangrijk is om in een oogopslag te kunnen lezen wat relevant is dus de tekst is toch wel handig om bij de hand te hebben voor de mensen die nieuw zijn met het poollicht gebeuren.

de magnetometer (mkstackplot) implementeren we niet gezien het een cgi applicatie is, kunnen dat via iframe doen maar krees dat we die wat teveel gaan belasten.

Ik had het niet over mkstackplot maar over deze. mkstackplot is ook een pak ingewikkelder en als Kiruna het doet ook vrij overbodig. Lycksele is meer een persoonlijke voorkeur en ik verwacht ook niet dat je die op wat voor manier dan ook toegangkelijk maakt maar ik kan het altijd proberen. ;)

betreffend POES en OVATION, je hebt net iets gemist ;-) Beide modellen zijn vervoegd op 1 pagina. Trouwens OVATION heeft ook zijn beperkingen (vermeld op de pagina)

Haha, ik had op Facebook al gezien dat je een nieuwe pagina in elkaar geknutseld had. Ik had zelfs een link ernaar verwerkt in mijn post van gisteravond. Ik vindt het een goede ontwikkeling dat beide modellen nu op deze site te vinden zijn en een aparte pagina hebben maar niet op de hoofdpagina staan. De modellen zijn leuk en aardig maar ik gebruik ze niet als indicator of ik poollicht kan verwachten of niet. Lopen altijd achter de feiten aan. Goed werk! :)

voor CH, nrml de AIA composite (linksonderaan) zou voldoende moeten zijn of zie ik het mis? (wij hebben niet echt veel nood aan CH maar jij wel ;-) )

AIA composite? Linksonderaan? Heb ik wat gemist? Sorry maar ik snap niet helemaal wat je bedoeld. Maar goed, inderdaad is het niet zo relevant voor jullie maar ik kon het altijd proberen, en dit topic gaat over opschonen van de hoofdpagina dus... Mischien een idee om  mischien beter SDO AIA 193 op de SDO pagina bij te voegen? Voor de wat noordelijker woonende bezoekers is dit toch een handig plaatje. :)

PS.: de nuttige link is niet zo nuttig als die vaak plat gaat :s

Tsja, ik vraag me af de Real-time Magnetosphere Simulation ooit nog terug komt. Zou zonde zijn. Dit staat er op de site nu:

Following web services have been terminated.

Real-time Magnetosphere Simulation

PS2.: we hebben al wat zaken aangepast ;-)

Ik zag het! Lekker snel bezig! Top! Een puntje is dat de farside watch in mijn ogen toch niet belangrijk genoeg is voor de voorpagina. We willen op de voorpagina in één blik kunnen zien of er poollicht kans is of uitbarstingen zijn toch? Dat betekent dat de farside eigenlijk niks te zoeken heeft op de voorpagina.

Mijn idee is, maak een nieuwe farside pagina, plak de beelden van STEREO erbij. Deze en deze mischien: / en dan ben je al een heel eind met een farside pagina. Leg uit dat de longitude tussen -90 van 0 naar 90 zeg maar het aardegerichte deel van de zon is en dat 90 tot 180/-180 naar -90 de farside is.

Link to comment
Share on other sites

Voor de coronale gaten is het duidelijker op de AIA composite 211-193-171. Op de SDO pagina helemaal linksonderaan ;-) ze tekenen zich daar beter af ;-)

Farside is wel handig voor als je activiteit aan de rand ziet en een indicatie krijgt van de grootte van de vlek en je ook meteen ziet of er nog wat afkomt dat de moeite is. Zo was 1476 duidelijk te zien paar dagen voor het zichtbaar kwam en zag je vervolgens op SDO de magnetische loops mooi verschijnen.

Een aparte pagina kunnen we idd bekijken om te voorzien.

Link to comment
Share on other sites

Guest Sietse

Ik vind persoonlijk deze forecasts ook goed: http://www.swpc.noaa.gov/wsa-enlil/ambient/

Soms klopt er wel eens iets niet, zoals bijvoorbeeld nu, Het coronale gat zou volgens de voorspelling al anderhalve dag geo-actief moeten zijn, maar dit gaat pas morgen gebeuren. Voor de voorpagina is dit niet van toepassing.

Ook vind ik persoonlijk de zonnebeelden van solen.info beter dan die van deze site. Het enige nadeel is dat ze maar eenmaal per dag worden ge-update. Daarnaast kan ik me voorstellen dat anderen ze niet overzichtelijk vinden.

Ook zou ik 'records' een goede toevoeging vinden voor de hoofdpagina. De hoogste flare in de afgelopen 24 uur, de afgelopen 48 uur en de afgelopen 7 dagen. Misschien zou je zoiets ook kunnen doen met bijvoorbeeld de kp-index.

Als laatste zou ik de uitlegpagina's iets uitbreiden. De tijd dat ik de basis van spaceweather moest leren zit nog vers in mijn geheugen, dat is nog geen half jaar terug. Deze onderwerpen had ik moeite mee om te begrijpen:

-De volgorde van gebeurtenissen in een poollichtkans. Vanaf de flare tot en met het mogelijk zien van poollicht. Daar tussenin kun je bijvoorbeeld de functie van de EPAM beschrijven. Al weet ik dat het niet altijd hetzelfde loopt.

-Al die satellieten en ruimtesondes. Er zijn er best wat actief. Een overzicht van de mogelijkheden en website zou handig zijn.

Iets wat niet helemaal hierbij hoort: Ik twijfel over de 1300-regel van de Kiruna. In maart was het -700 en werden er al prachtige foto's gemaakt in Friesland en Flevoland. Ik denk misschien dat het te maken had met de substormen. (http://en.wikipedia.org/wiki/Substorm)

Ik hoop dat je er wat aan hebt :) Als er nog onduidelijkheden in de bovenstaande tekst staan hoor ik het graag :D

Link to comment
Share on other sites

Voor de coronale gaten is het duidelijker op de AIA composite 211-193-171. Op de SDO pagina helemaal linksonderaan ;-) ze tekenen zich daar beter af ;-)

Ahh, op de SDO pagina. Ja, ik geef toe, je kan de CH best goed zien inderdaad op die compositie. Ik gebruikte altijd 193 maar je ziet hem ook wel goed op de compositie. :)

Farside is wel handig voor als je activiteit aan de rand ziet en een indicatie krijgt van de grootte van de vlek en je ook meteen ziet of er nog wat afkomt dat de moeite is. Zo was 1476 duidelijk te zien paar dagen voor het zichtbaar kwam en zag je vervolgens op SDO de magnetische loops mooi verschijnen.

Een aparte pagina kunnen we idd bekijken om te voorzien.

Ik hou de farside ook absoluut in de gaten precies om die reden inderdaad maar ik zou er geen moeite mee hebben om daar een aparte pagina voor te moeten openen. Was inderdaad zeer spannend om 1476 om het hoekje te zien komen en te zien hoe groot die wel niet was. ;)

Ik vind persoonlijk deze forecasts ook goed: http://www.swpc.noaa.gov/wsa-enlil/ambient/

Soms klopt er wel eens iets niet, zoals bijvoorbeeld nu, Het coronale gat zou volgens de voorspelling al anderhalve dag geo-actief moeten zijn, maar dit gaat pas morgen gebeuren. Voor de voorpagina is dit niet van toepassing.

Daar heb je een goed punt Sietse. Eigenlijk verdient het ENLIL model wel een plekje op de site inderdaad. Ik heb niet gekeken maar dit moet eigenlijk op z'n minst bij de handige links. Hoop dat ze het ENLIL model snel updaten want er zijn toch echt 2 CME's onderweg. /off topic.

Ook vind ik persoonlijk de zonnebeelden van solen.info beter dan die van deze site. Het enige nadeel is dat ze maar eenmaal per dag worden ge-update. Daarnaast kan ik me voorstellen dat anderen ze niet overzichtelijk vinden.

Bedoel je het overzicht van de vlekken of? Poollicht.be heeft deze pagina en ook al staat daar niet zo bizar veel info als bij solen.info maar ik vindt het er wel een stuk beter uit zien dan solen.info. Kwestie van smaak. :)

Ook zou ik 'records' een goede toevoeging vinden voor de hoofdpagina. De hoogste flare in de afgelopen 24 uur, de afgelopen 48 uur en de afgelopen 7 dagen. Misschien zou je zoiets ook kunnen doen met bijvoorbeeld de kp-index.

Dat is wel grappig inderdaad. Je zou zoiets kunnen overwegen voor in een module al heeft de nieuws module eigenlijk een soort gelijke functie. Maar toch is het wel een leuk idee.

Iets wat niet helemaal hierbij hoort: Ik twijfel over de 1300-regel van de Kiruna. In maart was het -700 en werden er al prachtige foto's gemaakt in Friesland en Flevoland. Ik denk misschien dat het te maken had met de substormen. (http://en.wikipedia.org/wiki/Substorm)

Tsja, je moet een beetje denken dat -1300 een ''redelijke'' kans bied om het te zien aan de noordelijke horizon voor heel de BeNeLux. Als ik me goed herinner zou -1000 genoeg moeten zijn voor Noord-Nederland maar niet voor Belgie bijvoorbeeld. Je kan moeilijk verkondigen dat -700 voldoende is, dan gaan mensen naar buiten en dan zien ze niks, komen ze terug en dan zijn ze teleurgesteld en dan heeft poollicht.be het gedaan en ben je niet geloofwaardig. Is niet eerlijk natuurlijk maar zo gaat het wel. -1300 is gewoon wat zekerder dat er dan te zien is. Tenminste zo denk ik erover. ;)

Ik wil nog graag een suggestie doen om de tekst van de magnetometer aan te passen. De vetgedrukte tekst heb ik er bij gezet.

Dit magnetogram geeft de waarden opgemeten door het meetstation van Kiruna (Zweden, Europa). Poollichtkansen zijn er voor de gemiddelde breedtegraad als de magnetometer (het zwarte lijntje) lager dan -1300 gaat.

Klinkt mischien kinderachtig ''het zwarte lijntje'' maar er zijn ongetwijfeld nieuwe mensen die geen idee hebben welk lijntje er bedoeld wordt.

Eigenlijk mis ik ook een pagina met webcams van het hoge noorden. Ik keek in de winter vaak naar webcams of er wat te zien was.

Link to comment
Share on other sites

Wel rekening houden dat we zoveel mogelijk proberen automatiseren omdat dit alles puur vrijwilligerswerk is en ikzelf ook een dagjob heb en dit dus niet full time doe. Mocht ik het full time kunnen doen en er ook m'n boterham mee verdienen dan kan ik veel van deze zaken realiseren door ze dagdagelijks te updaten en te prepareren en dat in 4 talen.

Het ENLIL model kunnen we niet integreren in onze site, iets te complex om dat te kunnen doen. Tenzij ik dat manueel doe maar zie bovenstaande alinea.

De EPAM beschrijving staat wel tussen de help info ;-) artikelsuggesties zijn wel welkom! Wel wat rekening houden met 1ste alinea ;-)

satellietinformatie en actueel nieuws daarover staat op onze hoofdsite Spacepage; daar staan 1500 artikelen over alles van ruimtevaart en astronomie.

substormen idd dat klopt. Zoals we al vaak zeiden, het hangt van veel zaken af en dan nog zitten er verrassingen tussen zoals die -700 met poollicht. Substormen zijn idd een oorzaak van. maar je weet, het is geen exacte wetenschap, de -1300 is een gemiddelde vanuit de ervaringen.

De webcampagina is idd iets wat ontbreekt, erg foei van mij. Iemand zin om een lijst aan te leggen? Ik zal zien of ik ze "kan" implementeren. De ene site is de andere niet ;-)

PS.: Solen.info is ook een manueel bijgewerkte site waar veel tijd en energie in kruipt om dit dagelijks bij te werken. We zouden het wel super vinden mochten we hier bij ons meer mensen bereid vinden om hieraan mee te werken om dit ook mogelijk te maken. Deze site wordt nog steeds door 1 persoon gemaakt en onderhouden ;)

Link to comment
Share on other sites

Quote
De webcampagina is idd iets wat ontbreekt, erg foei van mij. Iemand zin om een lijst aan te leggen? Ik zal zien of ik ze "kan" implementeren. De ene site is de andere niet ;-)

Van de meest noordelijke breedtegraad tot de meest zuidelijke:

Svalbard, Noorwegen:

kho_dslr.jpg

Tromsø, Noorwegen:

http://polaris.nipr.ac.jp/~acaurora/aurora/Tromso/latest.jpg

wcam0_latest_medium.jpg

Andenes, Noorwegen:

http://128.39.135.10/images/IAPweb.jpg

image.jpg

Abisko, Zweden:

http://www.auroraskystation.com/live-camera/9/

Kiruna, Zweden:

http://www.irf.se/allsky/LAST.JPG

Sodankylä, Finland:

UCL.jpg

Porjus, Zweden:

http://uk.jokkmokk.jp/photo/nr3/latest.jpg

Chatanika (Alaska) Verenigde Staten:

http://salmon.nict.go.jp/live/aurora_cam/live_aurora_cam_e.html

Zo, dat houd je wel even zoet denk ik. ;)

Link to comment
Share on other sites

Ik zou graag deze op de voorpagina willen zien: http://helios.swpc.noaa.gov/ovation/Europe.html

Voor een noob zoals ik zegt dit plaatje veel meer dan al die info, plus het is ook nog een voorspelling van een half uur vooruit.

Dankzij deze site ben ik op pad gegaan om later thuis te komen met een poollicht foto :-).

Verder kijk ik eigenlijk alleen naar de Bz, Kp, magnetogram en de Poollichtbarometer.

Deze zou ik eigenlijk ook wel willen zien http://flux.phys.uit.no/cgi-bin/mkstackplot.cgi?GifOnly&

Link to comment
Share on other sites

Ja ik weet dat hij beschikbaar is op de site. Maar als ik het poollicht volg dan zit ik met aardig wat tabbladen open om alle interessante info in 1 beeld te hebben. Zou mooi zijn als dat slecht 1 pagina zou zijn  :).

De Mkstackplot is niet te implementeren gezien dit een cgi applicatie is, jammer want we gebruiken deze ook vaak ;-)

Das jammer.

Link to comment
Share on other sites

Wat mij opvalt is dat het ovation model nooit echt precieze waarde aangeeft. Daarmee bedoel ik moest er hier poollicht zichtbaar zijn, zie je dit nooit op het model.

Het geeft een idee maar that's it ;-) er is geen enkel accuraat model omdat we nog veel niet weten hoe alle mechanismen in elkaar zitten. Was het maar zo simpel dat we geen nachten wakker moeten blijven voor de stormen ;-)

Link to comment
Share on other sites

Wat mij opvalt is dat het ovation model nooit echt precieze waarde aangeeft. Daarmee bedoel ik moest er hier poollicht zichtbaar zijn, zie je dit nooit op het model.

Deze is van 15 maart, is toch aardig te zien. Maar goed het was maar een idee.

7172555682_9bb29ebd57_b.jpg

Link to comment
Share on other sites

Deze is van 15 maart, is toch aardig te zien. Maar goed het was maar een idee.

7172555682_9bb29ebd57_b.jpg

Inderdaad, daar is het goed te zien.

Je zal merken dat je soms dit niet ziet op het model, daarom is het betrouwbaarste middel de kp-index (kp = >7)

Link to comment
Share on other sites

Persoonlijk zou ik nooit afgaan van het ovation of POES model. Eerder de kp-index en dergelijke. Ik zie dat australis kan berekenen of het magnetisch veld noord of zuid gaat zijn. Hoe doet hij dat?

Precies. De KP index geeft een goed globaal advies waneer het opletten geblazen is. (EDIT: Wat Sander zegt inderdaad: de predicted KP) Het meest interessante dat ik in de gaten hield als ik tijd had (is nu hier te lang licht in Zweden dus... :buck2:) was de Bz en de magnetometer. Oke, webcams ook natuurlijk, als je daar niks zag scheelt dat een trip naar buiten in de vrieskou maar dat terzijde. Als de Bz naar beneden ging wist je dat je moest opletten het komende uur. Even later zag je Kiruna duiken en ging ik dan naar buiten, op die manier heb ik het hier al enkele keren (al was het vrij zwak) gezien. Het POES model gaf dan vaak aan dat er hier (nog) niks was (POES update eens in de zoveel tijd als de satelliet over de pool vliegt) en het Ovation model heb ik het idee dat die vaak juist veels te enthousiast is. Ovation zei vaak dat hier poollicht zou moeten zijn terwijl er niks was. In mijn begin dagen was ik erg gefixeerd op het POES model maar dat heb ik nu wel afgeleerd.

Voorpagina ziet er goed uit denk ik. De essentiele info is er en de farside. ;) Alle randzaken kan je makkelijk vinden via de menu's.

Er zijn geen echte poollicht webcams die veel zuidelijker staan dan de cams die ik al genoemd heb hé? Eigenlijk jammer. :/

Link to comment
Share on other sites

Joeri foei :D ik hoop dat je de predicted Kp bedoelt die een 15 minuten interval heeft ;-) de echte index is drie-uurlijks en op die tijd kan er erg veel gebeuren ;-). De heilige graal is de magnetometer, zolang die niet uitvalt, i know ;-).

POES is goed, maar de satelliet vliegt maar elk anderhalf uur eens langs de polen ;-) dus ook dat zit met vertraging

Link to comment
Share on other sites

In de zomer kan je niet echt iets zien op de aurora cams, denk ik? Dus moest je deze op de site plaatsen, zou je moeten zorgen dat deze pagina alleen beschikbaar is in de winter. Als dat mogelijk is natuurlijk.

Persoonlijk hecht ik wel belang aan coronale gaten. Het zijn regio's waaruit de zonnewind stroomt en deze kunnen onder gunstige condities geomagnetische stormen veroorzaken. Moest je gewoon kunnen aangeven dat er een coronaal gat actief of zo is, dan zou het al heel goed zijn!  ::)

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. By using this site, you also agree to our Terms of Use and our Privacy Policy.