Jump to content

De onverwachte poollichtkans van 23-24 april 2012


Recommended Posts

Geheel onverwacht was er afgelopen nacht een grote kans op poollicht. Gisteren zagen we de aankomst van een vrij zwakke CME die op 18 april vanaf de Zon was afgevuurd (C5 klasse, snelheid 621km/sec). De zonnewindsnelheid steeg met 60.21km/sec naar 389.9km/sec. Op zich vrij zwak, bij aankomst waren dit de parameters

- Zonnewind snelheid 389.9km/sec & dichtheid 15p/cm3

- IMF Bt (sterkte): 10.0nT - Bz: 7.9nT

Een tweede impact, van een C1 uitbarsting op de zon van 19 april, kwam gisterenavond aan omstreeks 20h en triggerde de geomagnetische storm.

Wat gisterenavond volgde had niemand verwacht, het Bz component van het interplanetair magnetisch veld bleef voor meer dan 10h lang sterk zuidelijk rond -14. Het is dankzij deze  sterk aanhoudende factor dat er een zware geomagnetische storm kon ontstaan en dus ook een grote poollichtkans. De Kp index bereikte op het maximum Kp7 en was dus voldoende om kort voor poollicht te zorgen en dat wordt ons bevestigd door Kiruna die dook naar -1297 omstreeks 4h30.

Helaas was het weer terug spelbreker en was dit eveneens geheel onverwachts waardoor wellicht niemand de korte show gezien heeft in de BeNeLux.

Link to comment
Share on other sites

Guest Sietse

Hehe ze weten ons wel te verrassen  ;D  Bij een X5-cme gebeurt er niks, en hier dan weer wel  :)

Maar goed het was hier de hele nacht bewolkt, en ik kon toch niet opblijven. Maar ik had ook wel de foto's willen zien.

Link to comment
Share on other sites

Nog even wat aanvullingen gedaan in de synopsis.

Zo zie je maar Sietse dat je altijd alert moet zijn. Er zijn gewoon geen vaste waarden waarop je kan zeggen van nu gaan we poollicht zien. In dit geval was de sterk zuidelijke Bz die zoooo lang aanhield de beslissende factor, het magnetisch veld kon zo blijven bestookt worden met een zware storm tot gevolg ondanks de erg zwakke zonnewind.

Link to comment
Share on other sites

Guest Rens v.d. Pols

Dan zitten we in een actieve periode met veel grote uitbarstingen en dan lukt het vrijwel niet en dan zitten we in een hele matige periode en dan is alles opeens voldoende. Het is toch erg ingewikkeld.

Gelukkig was het bewolkt, want ik en velen lagen lekker te slapen. Ja, wie verwacht dat nou met zulke kleine uitbarstingen dat we zo'n storm krijgen ;)

In ieder geval bedankt voor de toelichting :)

Maar als dit nog een keer gebeurt en het helder weer is, hoe kunnen we dan op tijd weten dat we niet moeten gaan slapen? :P

En hoe zou het komen dat deze keer de uitbarstinkjes elkaar wel triggeren en de grote uitbarstingen elkaar niet?

Link to comment
Share on other sites

Gelukkig was het bewolkt vannacht want anders had ik mezelf voor mijn kop kunnen slaan.

Ik heb het tot ongeveer 3 uur gevolgd maar het weer wilde niet erg meehelpen, en ik moest toch maar eens slapen  :buck2:.

Link to comment
Share on other sites

Hmm nog die hards op het forum :D welkom Ide!

Maar als dit nog een keer gebeurt en het helder weer is, hoe kunnen we dan op tijd weten dat we niet moeten gaan slapen?

En hoe zou het komen dat deze keer de uitbarstinkjes elkaar wel triggeren en de grote uitbarstingen elkaar niet?

Gisterenavond zagen we een vrij constant sterk zuidelijke Bz en dan weet je dat je alert moet zijn, zeker toen we zagen dat de Kp richting 6 kwam. Zoals bij quasi elke storm is de Bz waarde quasi onvoorspelbaar en weten we ook niet hoe die zich zal gaan gedragen.

En mocht het nu een M8 zijn geweest was het mss nog beter. Wie zal het zeggen ;-)

Daarom dat je bij elke storm bijna altijd de nacht moet doorsteken tot de parameters echt ongunstig worden. Nu bleef de Bz lang zuid zodat je wakker kon blijven. Enkel jammer van de wolken :s

PS.: het lijkt er op dat het coronaal gat nu geoeffectief wordt

Link to comment
Share on other sites

Guest Rens v.d. Pols

De Kiruna en de Bz zijn weer lekker bezig.

Ja, nu weten we dat we bij veel alert moeten zijn.

Het zal deze keer nog wel meevallen, maar toch ;)

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. By using this site, you also agree to our Terms of Use and our Privacy Policy.