Jump to content

Zonneactiviteit terugkerende regio 1442


Joeri

Recommended Posts

Eindelijk de zonneactiviteit stijgt! Terugkerende zonnevlekkengroep heeft juist een M2 flare geproduceerd.

Update:

Het ging om AR 1442 die een M flare produceerde. Je zal morgen de kansen op een M flare waarschijnlijk bij het SWPC zien stijgen. Ik ben benieuwd welke magnetische klasse de groep is. Ik kan nu nog niets eruit opmaken want de zonnevlekkengroep zit nog gedeeltelijk aan de andere kant.

Link to comment
Share on other sites

De zonnevlek zal toch een Beta configuratie krijgen ondanks de M klasse uitbarsting. Dit gebeurt quasi altijd bij een nieuwe regio die zo dicht op de rand zit. Afgaande van de SDO beelden lijkt het dat naast de vlek die al zichtbaar is, een grotere vlek schuilt die nog te dicht op de rand kleeft. Mede daarom zal het nog een Beta configuratie krijgen gezien de precieze complexiteit niet kan bepaald worden. Let er ook op dat er rond de regio wat fakkelvelden zitten wat mogelijks wijst op een restant van een groter geheel en het een uitdovend gebied kan zijn.

Ik klink dus vrij pessimistisch, excuses ;-). Kunnen meer zeggen als het gehele gebied zichtbaar is en de evolutie ervan meer duidelijk is.

Link to comment
Share on other sites

De zonnevlek zal toch een Beta configuratie krijgen ondanks de M klasse uitbarsting. Dit gebeurt quasi altijd bij een nieuwe regio die zo dicht op de rand zit. Afgaande van de SDO beelden lijkt het dat naast de vlek die al zichtbaar is, een grotere vlek schuilt die nog te dicht op de rand kleeft. Mede daarom zal het nog een Beta configuratie krijgen gezien de precieze complexiteit niet kan bepaald worden. Let er ook op dat er rond de regio wat fakkelvelden zitten wat mogelijks wijst op een restant van een groter geheel en het een uitdovend gebied kan zijn.

Ik klink dus vrij pessimistisch, excuses ;-). Kunnen meer zeggen als het gehele gebied zichtbaar is en de evolutie ervan meer duidelijk is.

Je hebt nog gelijk ook. Verloren hoop in dit geval. Daarnet rond regio AR 1462 een C9 uitbarsting

Link to comment
Share on other sites

Guest Rens v.d. Pols

De zonneactiviteit neemt eindelijk wel weer noemenswaardig toe kunnen we stellen.

Na de M2 uitbarsting is een tijdje later de activiteit naar de C gestegen waar het nu in slingert met uitbarstingen die oplopen tot C9. Toch weer eens leuk, om een zonneactiviteitsgrafiek te zien met wat hogere lijnen!

In de protonengrafiek was een korte piek te zien, is dit een foutje of hoe komt dit?

Link to comment
Share on other sites

In de protonengrafiek was een korte piek te zien, is dit een foutje of hoe komt dit?

Ik heb het net ook gezien. Het zou een fout kunnen zijn maar ik vermoed dat het iets met een C flare te maken heeft. De laatste C5 flare komt overeen met dit tijdstip.

Link to comment
Share on other sites

Guest Rens v.d. Pols

Een foutje dus.

Op de zonnefoto is te zien dat de C7 flare die nu uitgebarsten is veroorzaakt wordt door een zonnevlekkengroep op de rechterrand van de zon.

Inderdaad weer eens leuk om een beetje heropleving te zien :)

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. By using this site, you also agree to our Terms of Use and our Privacy Policy.