Jump to content
  • 0

Zonnevleknummering


Joeri

Question

Op sites zoals spaceweather.com worden zonnevlekkengroepen aangeduid met voor het nummer AR, maar in Nederlandstalige tijdschriften met voor het nummer NOAA. Wat is nu eigenlijk het juiste, of zijn ze allebei juist?

Link to comment
Share on other sites

4 answers to this question

Recommended Posts

AR = Active Region = Actief gebied of ook zonevlekkengebied/groep

NOAA is de instantie die instaat voor de nummering

er zijn diverse schrijfwijzen van regio's niet allen dus NOAA1429 of AR1429 of NOAA AR 1429. In de vorige cyclus was de naamgeving dan ook nog mogelijk met het jaartal van de cyclus erbij zodat je bvb AR10948 kreeg. Nu met het langere minimum heb ik die nummering niet meer zien terugkeren.

Naast AR hebben we ook CH wat staat voor coronaal gat.

Link to comment
Share on other sites

Naast AR hebben we ook CH wat staat voor coronaal gat.

Kijk, dat wist ik dan weer niet. Ik had geen idee dat coronale gaten ook nummertjes meekregen. Weer wat geleerd. :)

Wat betreft de nummering, wat mij eigenlijk is opgevallen zo nu en dan: 1429 werdt soms ook wel is 11429 genoemd... waar komt die extra ''1'' dan vandaan?

Link to comment
Share on other sites

Idd Marby, goed opgemerkt ;-)

Er is geen precieze methode inzake zonnevleknummeringen. Gezien een regio langer dan 27 dagen kan bestaan, en dus en rotatie overleeft, krijgt het toch een nieuw nummer.

Wat staat die 11 daar nu te doen. Vroeger dacht ik dat het ging om het jaar van de huidige cyclus (bvb 7 de jaar van de 23ste cyclus) maar dit klopt niet.

In het verleden werden de regio's telkens genummerd tot ze het getal 10000 bereikten. Men heeft dan beslist, bij de NOAA, dat zonnevlekkengebieden slechts 4 decimalen mogen bevatten, de nieuwe nummers kregen dan 10001 enzoverder. We zitten dus nu aan 11429 zonnevlekken sinds de start van de tellingen.

Het magische getal van 10000 werd op 14 juni 2002 bereikt. Bekijk in ons archief de magische overgang ;-)

Alvast kort uitreksel:

This message is for users of the NOAA/SEC Space

Weather Operations sunspot region numbers. As you

may have noticed, we are steadily approaching

region number 10000. The plan for Space Weather

operations is to go through the sequence of Region

numbers as 9998, 9999, 0000, 0001, and so on.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. By using this site, you also agree to our Terms of Use and our Privacy Policy.