Jump to content

Zonnecyclus


Guest Jerry Bouwmeester

Recommended Posts

Guest Jerry Bouwmeester

Als ik naar de voortgang van de ZonnecyclusAls kijk bij de statistieken dan is er nu een enorme dip in zonnevlekken aantal. Is dit een normaal verschijnsel, of is er iets bijzonders aan de hand?

Link to comment
Share on other sites

De extreme daling is te verkalren door de lange afwezigheid van vele vlekken na de erg actieve periode van januari. Dat dit op en af gaat is vrij normaal maar het verschil is inderdaad groter dan wat we in afgelopen cyclus zagen. Na de erg actieve periode met bakken vlekken was het erg stil geworden met bijna even amper vblekken. Met de vele activiteit nu zal de uiteindelijke gemiddelde waarden (blauwe lijn) wel 'beter' worden.

Er was van SC24 al veel gezegd en geschreven over de sterkte ervan, voorlopig houd het zich nog aan de stelling van 'zwakkere cyclus'. Verklaart mss mogelijsk dat dipje ook. Al weten we pas zeker als we over de top heen zijn wat het uiteindelijk geworden is.

Link to comment
Share on other sites

  • 5 months later...

Pieken en dalen zijn er altijd bij de zonnecycli en het was geweten dat er nu eenmaal een zwakkere cyclus zou zijn. Maar er zijn inderdaad wel wat opvallende zaken ;-). We zien wel een boel vlekkengroepen, doch niet zoveel als begin dit jaar bvb, maar de meeste gebieden bevinden zich op de noordelijke hemisfeer van de Zon; de andere zijde ziet quasi geen vlekken. Kijk maar eens goed op de huidige zonnebeelden en het zal je daarin ook meteen opvallen en dit is al enkele maanden zo. Wanneer die zijde ook meer activiteit zal tonen is niet gekend.

Op basis van de historische data zullen we het maximum begin volgend jaar bereiken en is het nog relatief volgens de prognose.

Link to comment
Share on other sites

Guest Sietse

Dat viel mij ook al op ja, dat ze meestal op de noordelijke helft zitten.

Wanneer ik deze afbeelding bekijk lijkt het dat we achter op het voorspelde schema lopen:

zonnecyclus_groot.php?methode=zonnevlekk

Deze maand is ook hard op weg om de 1 na slechtste maand van 2012 te worden. Het smoothed sunspot number (gemiddelde over 13 maanden) zal vermoedelijk nog wel lichtjes stijgen deze maand. Maar aangezien het tweede deel van 2011 een piek vertoonde is de kans groot dat het ook gaat zakken de komende maanden. In oktober moet er bijvoorbeeld minimaal 78 worden gehaald en de maanden daarna nog meer.

Link to comment
Share on other sites

De voorspelling van de 24ste zonnecyclus was al een heel gedoe gaande van zeer zwaar tot zeer zwak. De huidige aangenomen loop was wel positiever dan de zeer zwakke cyclus die men jaren terug voorspelde. Het lijkt nu toch meer naar de voorspelling van toen toe te neigen maar vergeet niet dat we het pas weten eens we voorbij het maximum gaan zitten. Vergeet niet dat het minimum ook erg lang geduurd heeft en het maximum mss ook wel veel later zal komen dan aanvankelijk gedacht.

Het is op dat vlak nog altijd wat vogelpiek ;-)

Link to comment
Share on other sites

Ik weet nog dat ik al enkele maanden geleden naar een lezing over zonnecyclus 24 ben gegaan en daar hadden ze voorspeld dat er een grote kans was op een zwakkere cyclus dan gemiddeld. En blijkbaar hadden ze tot nu toe gelijk. Maar natuurlijk liepen en lopen de meningen nog steeds uiteen.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
Guest Roan123

Ik beschouw mezelf als een beetje aurora kenner, ik heb echter wel een vraag.

We hebben het over een aantal zonnevlekken om te zeggen of er veel of weinig activitetit is, echter kan er met een paar Beta gamma delta zonnevlekken zijn kan dit veel meer spectakel opleveren dan dat er tientallen alpha of beta zonnevlekken zijn toch?

Waarom word er dan toch in aantal zonnevlekken gesproken en niet op basis van magnitude?

Link to comment
Share on other sites

De magnetische activiteit hangt samen met de zonneactiviteit en zonnecyclus hoor ;-) de meeste 'goede' regio's zijn er altijd meer naar het zonnemaximum (waar het meeste vlekken te zien zijn) maar de zwaarste uitbarstingen (en dus de grootste en complexte regio's) gebeuren net voor en net na het maximum.

Waarom worden de zonnevlekken geteld; dat heeft puur met de zonnecyclus te maken. In het minimum de ompoling (dus ook van de vlekken met daarbij samenhangend de locatie waar ze verschijnen) met toenemende activiteit en toenemend aantal zware uitbarstingen naar het maximum om erna terug af te zwakken. Er zit een logica in hoor ;)

Link to comment
Share on other sites

Guest Sietse

Over deze cyclus gesproken, de afgelopen maand, toen het smoothed sunspot number voor maart berekend werd, is er voor het eerst deze cyclus een achteruitgang berekend. Hier zijn de details zichtbaar onderaan de pagina: http://www.solen.info/solar/

Ik merk ook wijziging in de activiteit. Ik heb het idee dat in de eerste helft van 2012 veel meer explosieve uitbarstingen bevatte, met kleine CME's. Terwijl de tweede helft veel minder uitbarstingen kent, maar met grotere CME's. Iemand die hetzelfde merkt?

Link to comment
Share on other sites

Over deze cyclus gesproken, de afgelopen maand, toen het smoothed sunspot number voor maart berekend werd, is er voor het eerst deze cyclus een achteruitgang berekend. Hier zijn de details zichtbaar onderaan de pagina: http://www.solen.info/solar/

Ik merk ook wijziging in de activiteit. Ik heb het idee dat in de eerste helft van 2012 veel meer explosieve uitbarstingen bevatte, met kleine CME's. Terwijl de tweede helft veel minder uitbarstingen kent, maar met grotere CME's. Iemand die hetzelfde merkt?

Volgens mij komt dit omdat de tweede helft niet veel megazonnevlekkengroepen heeft gekend die X flares of sterke M's produceerden en hierdoor sterke CME's produceerde. Twee dingen vallen mij wel op:

  • De sterkere zonnevlekkengroepen zitten aan de farside en produceren daar (-; de CME's
  • Er zijn in de tweede helft meer filamenterupties (lange slierten die los schieten) die CME's veroorzaken en zo ook poollichtkansen.

Link to comment
Share on other sites

Geen probleem Roan, het is leuk om zo eens over de cyclus te spreken ;-) zeker gezien de 24ste op niet veel lijkt.

@Sietse: nee hoor ;-) 2012 is echt geen jaar met explosieve gebeurtenissen op de Zon, ik heb echt al héél wat betere perioden meegemaakt ;-) je hebt duidelijk SC23 niet meegemaakt ;-).

Het is idd wel zo dat de huidige cyclus tegenvalt en normaal eind dit jaar aan een maximum zou moeten komen maar na een erg actieve maand begin dit jaar is het bergaf gegaan, doch kunnen we dit pas binnen enkele maanden zeggen of die maand het maximum werkelijk was of niet. Als je kijkt naar de posities van de zonnevlekken, dan zijn we echt nog niet in het maximum ;-)

Link to comment
Share on other sites

Guest Sietse

Geen probleem Roan, het is leuk om zo eens over de cyclus te spreken ;-) zeker gezien de 24ste op niet veel lijkt.

@Sietse: nee hoor ;-) 2012 is echt geen jaar met explosieve gebeurtenissen op de Zon, ik heb echt al héél wat betere perioden meegemaakt ;-) je hebt duidelijk SC23 niet meegemaakt ;-).

Het is idd wel zo dat de huidige cyclus tegenvalt en normaal eind dit jaar aan een maximum zou moeten komen maar na een erg actieve maand begin dit jaar is het bergaf gegaan, doch kunnen we dit pas binnen enkele maanden zeggen of die maand het maximum werkelijk was of niet. Als je kijkt naar de posities van de zonnevlekken, dan zijn we echt nog niet in het maximum ;-)

Met veel explosieve uitbarstingen bedoelde ik dat er ineens een potentiële regio onstond, een paar M uitbarstingen produceerde van soms nog geen 5 minuten lang, en vervolgens was de regio ook snel weer  weg.  Dat zag je in de periode maart-juni geregeld. En nu veel minder. Terwijl de CME's groter zijn. En ik weet dat SC23 veel zwaarder was. Ik heb er een dagboek van, maar mijn stellingen waren enkel gebaseerd op het jaar 2012 alleen.

Link to comment
Share on other sites

Je kan ze ook herkennen aan de grafiek van de x-stralen. Een filament gaat veel trager uitbarsten en minder zwaar. Dus een langdurige C2 kan perfect een uitbarstend filament zijn; de SDO beelden op ongeveer 90 angstrom kunnen dan helpen om de lage uitbarstingen te detecteren. Uiteraard zie je het best op de SDO beelden (171 is ideaal of zelfs de composites)

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. By using this site, you also agree to our Terms of Use and our Privacy Policy.