Jump to content

Poollichtkans 15 maart 2012


Guest Australis

Recommended Posts

Heeft ook veel met de hoge zonnewindsnelheid te maken wat telkens wat ontbrak toch zeker bij de eerste CME fronten die aankwamen. Daarbovenop natuurlijk de allesbepalende Bz factor. Bt moet bij hoge zonnewindsnelheid niet zo erg sterk zijn, zolang het IMF maar goed verstuurd is met zuidelijke Bz. Daarom dat je elke storm eigenlijk wakker moet blijven want er kan dat ene moment komen dat alles meezit.

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 73
  • Created
  • Last Reply

Je bent niet de enige hoor Jerry ;-)

Zo heb ik al vele kansen meegemaakt en meestal is er wel iets dat tegenzit ;-) is het niet een te laat aangekomen schokfront waar Amerika mee gaan lopen is dan zijn het wel wolken of midden in de nacht als je idd moet gaan werken ;-). Maar ooit komt dat ene moment waarop we zo lang hebben gewacht ;-)

Link to comment
Share on other sites

Guest Sietse

Ik hoop binnenkort (wat is binnenkort) zo'n cyclus als de voorgaande 2 mee te maken. Dat zal waarschijnlijk een hoop spektakel opleveren  8)

Ik krijg dit weekend een boek, Zon en aarde: Een unieke relatie. Ik geloof dat daar veel over actieve periodes uit de vorige cyclus in staat. Ik ben benieuwd :)

Link to comment
Share on other sites

Dan ben je in de verkeerde cyclus beland ;-) zoek maar eens op het forum naar SC24 ;-)

Maar ook al zou het een zwakkere cyclus worden, dat wil niet zeggen dat er minder kleppers kunnen tussenzitten.

@Sietse: erg mooi boek, heb ik ook met plezier gelezen! De zon heeft meer invloed dan we zouden denken ;-)

Link to comment
Share on other sites

Guest Sietse

Ik weet het ja van deze cyclus :) Ik heb de laatste tijd veel gelezen over de voorspellingen en het lange minimum. Die voorspellingen zijn allemaal leuk, maar helemaal 100% kun je het niet voorspellen, het blijft de zon :) Daarom blijft het hopen op een aantal zware flares.

Link to comment
Share on other sites

Als anderen je foto's beginnen te posten op dit forum wordt het de hoogste tijd om zelf maar eens een account aan te maken - bij dezen dus, en met dank aan hcblids ;) Dit is het verhaaltje bij de foto's.

Gisteren (15 maart) was het poollicht in Friesland niet erg helder te zien. Zonder maan en andere lichtbronnen was het echt erg donker. Na lang wennen zag ik op een gegeven moment (21:45 uur) lichte "wolken" die later licht begonnen te bewegen. Heel langzaam allemaal, het lijkt niet op wat je in Scandinavische landen kan zien. Met lange sluitertijd (30 sec) en hoge ISO (1600) en zo open mogelijk diafragma (voor mij F4.0) probeerde ik zoveel mogelijk licht te vangen. Op het schermpje van mijn DSLR zag ik al een rode aantekening die je hier onder ook ziet. Met het blote oog was het minder spectaculair, maar het plezier zit hem in de jacht!

Normaal post ik mijn foto's op http://www.flickr.com/photos/fotovins/

Link to comment
Share on other sites

Guest Rens v.d. Pols

Er komen geen grote verstoringen van CME's meer aan voorlopig dus verder dan een lichte verstoring van de M2 van zonnevlekkengroep 1432 zullen we voorlopig niet komen denk ik.

Link to comment
Share on other sites

Guest WimOude
Quote

Met lange sluitertijd (30 sec) en hoge ISO (1600) en zo open mogelijk diafragma (voor mij F4.0) probeerde ik zoveel mogelijk licht te vangen.

Ik kan met de beste wil van de wereld niet geloven dat die foto 30 seconden sluitertijd heeft gehad..

Waarom niet? Zie mijn foto, 2.5 sec sluitertijd, iso1600 en F4.5 diafragma. Deze zou dus al vet overbelicht zijn op 5 seconden. Met poollicht en sterren als lichtbron vind ik het verbazend dat de sterren zulke nette stipjes gebleven zijn met die sluitertijd en die iso waarden ingesteld..

T zou ook makkelijk aan de lichtgevoeligheid van mijn lens kunnen liggen hoor, toch twijfel ik door je opgegeven instellingen...mijn excuses daarvoor hoor :)

Link to comment
Share on other sites

2,5 seconde belichten is te kort voor het te kunnen vastleggen Wim. Kzie eveneens dat je na 2,5 seconden al een enorme lichtkoepel ziet van lichtvervuiling en dit idd met langere belichting de gehele foto zou beslaan. Waar Vincent was, was het veel donkerder zonder veel lichtvervuiling waardoor je inderdaad langer kunt belichten en het dus wel kan vastleggen.

@Vincent: je zat idd op het uur dat kiruna relatief laag ging en je het dus héél erg zwak kon zien, tscheelt veel met een goed donkere plaats en idd je hogere breedtegraad dan bvb hier België.

Link to comment
Share on other sites

Guest WimOude

Wel vreemd trouwens, deze foto heeft dezelfde iso instelling, en hetzelfde diafragma, maar wel een langere sluitertijd..

Juist door die hoge lichtgevoeligheid (De iso instelling) heb je absoluut geen 30 seconden nodig. Sterker nog: Het zou zelfs te zien zijn op de foto terwijl het met het blote oog niet of nauwelijks te zien zou kunnen zijn...

Link to comment
Share on other sites

Wim, ik heb op IJsland de kans gehad om veel feller poollicht vast te leggen. Ik heb toen wel foto's gemaakt met 5 of 10 sec sluitertijd, maar zelfs daar (met volle maan) was dat voor mijn instap-model spiegelreflex te kort belicht.

Als ik niet had geweten dat je maar 2.5 sec had belicht dan had ik de rode band op je foto ook voor poollicht aangezien! Gelet op de sterren (Cassiopeia) lijkt wel op de goede plek te zitten?

@Sander: ik houd inderdaad de meters in de gaten voordat ik naar een donker plekje rijd. Maar het blijft moeilijk timen.

Link to comment
Share on other sites

Guest WimOude

Om eerlijk te zijn: Die rode zweem op de foto is voor mij ook een raadsel, helemaal met de andere foto ernaast, met iets langere sluitertijd, en minder lichtzweem. De plek waar de rode zweem zit is inderdaad richting het noorden, en de tijd waarop de foto is genomen is ook zo rond de tijd waarop jou foto is genomen, aangezien de klok in mn camera niet goed ingesteld staat, die staat namelijk later, is dit niet goed in de exif info geregistreerd.

Wat voor camera gebruik je eigenlijk? is mij een beetje ontgaan.

De door Geert Koffeman gebruikte Canon eos 60d is een aardige camera, met vrij goede ruisonderdrukking en weinig distortion over lange sluitertijden, en de door hem gebruikte lens is ook vrij goed voor die situatie.

Link to comment
Share on other sites

Guest WimOude

Oh ja, *** lol, vergeet even te vermelden dat er een IR (filter)chip in mijn D5000 zit ;), zal wel instellingen hebben veranderd.

Link to comment
Share on other sites

De foto's zijn met een Canon 450D gemaakt. Nieuwere camera's presteren veel beter bij hogere ISO. Een lichtsterkere lens doet ook wonderen. Met een instapmodel DSLR en een kitlens kan je al prima poollicht vastleggen. Ik was destijds best tevreden over mijn foto's uit IJsland. Maar toen ik die naast de foto's van mijn reisgenoot legde  (de full frame Nikon D3s, lichtsterke objectieven) zag je toch een enorm verschil.

Maar dit vind ik toch wel het uitdagende aan poollicht fotograferen: wat voor camera je ook gebruikt, je zoekt de grenzen op van wat mogelijk is!

Link to comment
Share on other sites

Guest John Van Marcke

Dat is waar. Ik ben begonnen met Noorderlichtfotografie met een eenvoudige Nikon spiegelreflex op diafilm in 2005. In 2006 overgestapt op de Canon digitale EOS 350D, en nu fotografeer ik met CANON EOS 5D MARK II met een vaste lens van 24mm f1.4 (lang gespaard hoor !). De fotos zijn verleden week genomen op 13, 15 en 16/3 in IJsland. Weer enorm veel geluk gehad: 3 nachten poollicht op 9 nachten. Op 15/3 was het Noorderlicht zelfs door de wolken heen te fotograferen, inclusief de Corona. De paars-rode stralen en roze banden onder het groen waren NIET met het blote ook zichtbaar,enkel op de foto. Meeste foto's genomen op 1600 iso en tussen 3 en 6 seconden belicht. De reeks is te vinden op https://picasaweb.google.com/109032279438200011844/NoorderlichtIJslandMaart2012?authuser=0&feat=directlink

Link to comment
Share on other sites

de sprong in de zonnewind is 'normaal' in die zin dat de zonnewinddichtheid lager is dan 1. Je zult merken dat de zonnewind erg veel zo kan fluctueren waneer de density lager gaat dan 1. Als je onder de grafiek klikt op meer data dan krijg je de ACE RTSW te zien waar je dit onderaan als oranje lijn/stippen kunt zien. Als de dichtheid dus erg laag is, dan zijn er te weinig deeltjes om een goede snelheid van de deeltjes te kunnen meten. Bijgevolg fluctueert de snelheid.

Link to comment
Share on other sites

Guest Sietse

Ik weet niet of ik hiervoor een topic aan moet maken, daarom post ik het hier maar even.

In Noord-Duitsland, op dezelfde breedtegraad als het noorden van Nederland, is afgelopen nacht fotografisch poollicht waargenomen. Zie hier voor een Youtubefilmpje: http://www.youtube.com/watch?v=ZtSOb19bZVI&hd=1

Dit kwam door een sterke zuidelijke richting van het IMF, na de effecten van CH512.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.




×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. By using this site, you also agree to our Terms of Use and our Privacy Policy.