Jump to content

Poollichtkans 15 maart 2012


Guest Australis

Recommended Posts

ja hoor rode gloed zichtbaar nu hier richting de Flevopolder

Poollicht misschien te zien bij heldere donkere hemel! Groen poollicht tot ca. 10° boven noordelijke horizon. Daarboven is rood/violet mogelijk.

Wordt weer iets minder

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 73
  • Created
  • Last Reply
Guest Jerry Bouwmeester

ja hoor rode gloed zichtbaar nu hier richting de Flevopolder

Poollicht misschien te zien bij heldere donkere hemel! Groen poollicht tot ca. 10° boven noordelijke horizon. Daarboven is rood/violet mogelijk.

Wordt weer iets minder

Foto?

Link to comment
Share on other sites

Guest Jerry Bouwmeester

Wat voor camera heb ik nodig om noorderlicht op de foto te krijgen, met blackberry torch 9810 lukt het niet

wat baal ik:(

het wordt weer beter zichtbaar

Digitale spiegel reflex?

Link to comment
Share on other sites

Guest Lentus

Ik heb zojuist (zuid-holland) 2 foto's gemaakt, digitale spiegel reflex, maar ik vraag me af of het licht is van rotterdam (20km noordelijk) of toch een gloed, hoe zie ik het verschil?

Aanvulling die gloed die ik daarbij zag is nu weg.

Link to comment
Share on other sites

Bij mij is het altijd, echt donker richting het noorden, als je het dorp uit bent heb je naar 200 meter geen straat verlichting meer en plus de flevopolder is altijd heel donker omdat er geen straat verlichting is

De rode gloed is weer terug

Link to comment
Share on other sites

Guest Rens v.d. Pols

Ik denk niet dat de waarnemingen echt poollicht zijn.

Het zal over lichtvervuiling ver weg gaan. Het is erg droog en helder in de atmosfeer waardoor de zichten goed zijn.

Misschien op het allerbeste moment is er fotografisch wat vast te leggen geweest maar het moet nauwelijks tot niets voorgesteld hebben met het blote oog. De waardes zijn deze avond gewoon nog iets te zwak.

Link to comment
Share on other sites

Ik heb een rode gloed op mijn foto gekregen. Op verzoek van @PoollichtBE plaats ik hem hier even ;) In de rode omlijning is het te zien :) Zeer zwak fotografisch poollicht of toch lichtvervuiling?

http://img846.imageshack.us/img846/5010/poollicht1a.jpg

http://img651.imageshack.us/img651/2302/poollicht1b.jpg

Het zijn linkjes ivm de grote resolutie, anders trek ik het forum uit zn verband :P

Link to comment
Share on other sites

makkelijke methode als je foto's neemt:

als je de foto's bekijkt en vergelijkt zou je moeten merken dat op de ene foto de hemel normaal is en op een andere foto een rode gloed. Als deze gloed overal gelijk is en hetzelfde is het geen poollicht

zie je oranje aan de horizon, dan is het lichtvervuiling

Er is wel fotografisch poollicht gezien in Duitsland

@Kesu:

wat waren je instellingen op je camera? heb je ook een "voor" beeld om te kunnen bevestigen? Er is idd een roder iets op te merken. Met een foto van bvb 20 minuten ervoor kan je makkelijk zien of het een continue gloed is van een lichtkoepel verderaf of  niet. t'is soms moeilijk te onderscheiden

Link to comment
Share on other sites

@Sander Op andere foto's was niets te zien. Deze heb ik verwijderd omdat er niets op te zien was, achteraf had ik ze beter kunnen bewaren als bewijs... Dan weet ik dat voor een volgende keer!

Instellingen van mijn camera:

belichtingstijd: 117,4 seconden

diafragma: f4

ISO: 800

brandpuntsafstand: 12mm

Link to comment
Share on other sites

Guest Lentus

makkelijke methode als je foto's neemt:

als je de foto's bekijkt en vergelijkt zou je moeten merken dat op de ene foto de hemel normaal is en op een andere foto een rode gloed. Als deze gloed overal gelijk is en hetzelfde is het geen poollicht

zie je oranje aan de horizon, dan is het lichtvervuiling

Er is wel fotografisch poollicht gezien in Duitsland

@Kesu:

wat waren je instellingen op je camera? heb je ook een "voor" beeld om te kunnen bevestigen? Er is idd een roder iets op te merken. Met een foto van bvb 20 minuten ervoor kan je makkelijk zien of het een continue gloed is van een lichtkoepel verderaf of  niet. t'is soms moeilijk te onderscheiden

Het is nu ik de foto's groot bekijk op de pc inderdaad oranje, zal dus Rotterdam en omstreken zijn, op de gewone camera display had ik het idee dat het rood was. Dank u voor de toelichting
Link to comment
Share on other sites

Samenvatting poollichtkans 15 maart

Het schampschot van de M7 uitbarsting bleek dan toch vrij hard aan te komen. Na een erts geleidelijke stijging in de zonnewindsnelheid bereikte EPAM een mooie piek en kondigde zo de aankomst van het schokfront aan. De zonnewindsnelheid steeg met 118.8km/sec naar 684.3km/sec en wakkerde snel aan naar 800km/sec. De sterkte van het IMF was minder positief met slechts 17nT bij aankomst, de richting van het magnetisch veld was wel sterk zuidelijk. Een geomagnetische storm kon zich dus makkelijk ontwikkelen. Tegen de vooravond werd Kp5 bereikt en later op de avond Kp6.33. Kiruna toonde mooie storm aan tot -600 wat dus onvoldoende is voor visueel poollicht te kunnen zien in onze contreien. Doch werd in Duitsland het wel fotografisch goed vastgelegd.

Weer balen voor de BeNeLux maar er komen nog kansen ;-).

PS.: ook vandaag hield de server het uit, de inspanningen van de afgelopen mandag hebben gewerkt. de mediastorm is ook wat voorbij wat onze telkens offline bracht. Wie ons project wil steunen mag ons steeds helpen met een donatie (knop bovenaan).

Link to comment
Share on other sites

Op dit moment gaan de lijnen nog wat dieper naar beneden, vanuit Friesland, aan de Waddenzee! Gemaakt door Vincent van Leijen:

6985671791_d42d83161e_z.jpg[img width=640 height=427] dit zag ik ook maar wel veel zwakker, om 0.50 uur was het goed te zien

Poollicht misschien te zien bij heldere donkere hemel! Groen poollicht tot ca. 20° boven noordelijke horizon. Daarboven is rood/violet mogelijk.

[img width=750 height=1098]http://flux.phys.uit.no/cgi-bin/mkstackplot.cgi?GifOnly&

Link to comment
Share on other sites

Guest Rens v.d. Pols

Indrukwekkend hoor. Jammer dat het te zwak was om goed te zien in een omgeving met erg veel licht zoals de Randstad.

Waarom kwam het nu wel tot Nederland en het bij de grootste uitbarstingen niet? Dit gaat toch wel tegen de logica in.

De Kiruna was tot -900 ook niet super laag maar het is dus genoeg.

Link to comment
Share on other sites

Guest Sietse

Balen dit :(

Ik heb het gisterenavond rond 10 uur opgegeven. Had ik het nou maar iets langer in de gaten gehouden.

Ik had het hier ook kunnen zien/fotograferen.

Link to comment
Share on other sites

Guest Rens v.d. Pols

In lichtvervuilde omgevingen zal dit sowieso nog moeilijker zijn geweest. Het zal erom gehangen hebben hier om iets waar te kunnen nemen in de Randstad.

Ik zag niet veel meer dan witte banden de vorige keer toen er poollicht in omgeving Middelburg op de foto werd gezet.

Maar hoe dan ook, het blijft jammer dat het bij zo'n matige aankomst van een CME wel lukt om op de donkerste plekken mooi poollicht te produceren in het noorden van Nederland en het bij de goede CME's mislukt is.

Link to comment
Share on other sites

Correctie Flevoland of Flevopolder ligt in het midden van Nederland

Prachtige foto van Ide Geert Koffeman van gisteren vanuit Flevoland bij Lelystad zo te zien:

6985970837_937d772395_z.jpg

Hier met het oog ook zichtbaar maar veel zwakker viel bijna niet op maar om 0.50 goed te zien, Veluwemeer pik donker richting noord

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.




×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. By using this site, you also agree to our Terms of Use and our Privacy Policy.