Jump to content

Poollichtkans 15 maart 2012


Guest Australis

Recommended Posts

Guest Australis

@ Marby,

Als je de tweede grafiek van de ACE SWEPAN plot bekijkt, dan zie je wat ik bedoel.

http://www.swpc.noaa.gov/ace/MAG_SWEPAM_24h.html

Dinsdag 13 Maart 2012 heeft er weer een uitbarsting (M7) op de zon plaats gevonden.

Nu weet ik niet of dit e.v.t. ook een poollicht kans oplevert, maar gezien de vermoedelijke aankomsttijd van deze CME zal ik er wat informatie over spuien.

Halfpowerpoint van de CME  : 37 minuten  (long duration)

Bz tijdens impact                  : zuidelijk

Aankomsttijd                        : Donderdag 15 Maart 2012 16:01UT (+7hrs)

zonnewind snelheid              : 710km/sec

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 73
  • Created
  • Last Reply
Guest Rens v.d. Pols

Het is in ieder geval helder op het moment van de aankomst. We zullen het maar weer afwachten al verwacht ik er niet teveel van.

Link to comment
Share on other sites

Dank je wel weer voor de info Australis, ik zat net ook al wat oudere posts van je te lezen waar je het ook over deze parameters van het IMF had. Ik ben vandaag weer wat wijzer geworden. IMF blijft dus zuidelijk dat is mooi.

Ik kan het even niet meer vinden waar, maar ik las dat er max KP6 wordt verwacht maar goed... you never know.

Link to comment
Share on other sites

idd snelle stijging, zonnewind is ook toegenomen de afgelopen uren samen met de temperatuur. Het lijkt me eerder aankomst van een coronaal gat te zijn dat centraal op de zon zat paar dagen terug. De M7 moet daar ook ergens tussenzitten al vrees ik dat die combinatie niet zo super is.

Link to comment
Share on other sites

Guest WimOude

Komeetinslag op de zon gistermiddag of vanmiddag? Is de tijd bij het gif bestandje UTC weet iemand dat?

*edit: verkeerde forum  :o

cometdeleted.gif

*

Link to comment
Share on other sites

Dit was komeet SWAN en de CME die je ziet is niet veroorzaakt door die komeet. De komeet slaat link onder in maar er wordt een CME gelanceerd rechtsbovenin? Dat klopt niet helemaal. De hoek is verkeerd. Ook zie je dat die CME vier uur later vertrekt dan waneer de komeet inslaat. Dat is teveel tijd tussen impact en vorming van de CME. Kon je ook goed zien op STEREO-B. Deze komeet heeft hetzelfde effect gehad als een kiezelsteentje in een grote oceaan. Geen effect volgens mij athans.

Link to comment
Share on other sites

Daar heb je een punt Sander maar pas een CME vier uur na de inslag? Muah. Maar goed, on-topic nu: de zon gaat nu net onder de horizon hier op 64NB. Over een uurtje is het donker. Poollicht waneer het schemert... zou ik het kunnen zien dan waneer het nog niet helemaal donker is. Alle waardes zijn wel lekker inderdaad.

Link to comment
Share on other sites

Hoi, ben helemaal nieuw hier.

Als er al iets zou kunnen gebeuren, moet ik dan zo meteen gaan kijken of meer in de buurt van middernacht of..?

Grtn.

Link to comment
Share on other sites

Hoi! Welkom! Eigenlijk om het heel simpel te houden: kijk op poollicht.be en zoek het Kiruna magnetogram op. Als het zwarte lijntje onder de -1300 komt heb je OP DAT MOMENT een kans om laag in het noorden (al dan niet fotografisch) poollicht te zien. Zorg uiteraard voor zo min mogelijk lichtvervuiling. Hoe lager het zwarte lijntje gaat hoe beter!

KP6 nu. Ik heb helaas een redelijk pak bewolking hier nu met weinig gaten. Hopelijk klaart het nog op.

Link to comment
Share on other sites

Ah kijk eens aan. Erg bedankt voor de snelle reactie.

Ik woon hier gelukkig kort bij heel wat open velden en bossen, dus als ik dat lijntje naar onder zie gaan, ben ik er van door :coolsmiley:

Link to comment
Share on other sites

Ik ben ook nieuw hier

Bz weer dominant N zeer frustrerend

Kiruna op -843, -1300 is nodig voor België

Voor Nederland de lijn dub, onder de ryk

Voor België de lijn sol, onder de de dub mkstackplot.cgi?GifOnly&

Link to comment
Share on other sites

Guest Australis

De komende uren zal het veld naar het noorden draaien, zodat de deur weer dicht gaat.

In noord Nederland kan men het noorderlicht misschien nog net waarnemen.

De volgende keer beter.

Link to comment
Share on other sites

heeft iemand een aurora webcam link waar het op dit moment helder is? alvast bedankt :)

http://www.lappilapland.be/poollicht-live-webcams.html

http://www.auroraskystation.com/live-camera/9/

Het is helder in Kiruna, maar niet bij mij.  :'(

Dat is niet zo goed nieuws Australis. Kan het IMF weer zuid draaien na een aantal uur?

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.




×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. By using this site, you also agree to our Terms of Use and our Privacy Policy.