Jump to content

Zonneactiviteit 1432


Vancanneyt Sander

Recommended Posts

Zonneactiviteitsupdate 16 maart 2012 0h10

De zonneactiviteit was vandaag matig met een M1 klasse uitbarsting van regio 1432 die reeds de dag ervoor een M2 veroorzaakte en dus nu de opvolger is na de vele activiteit van 1429. De regio is niet zo groot en complex als 1432 maar heeft wel de potentie om nog M klasse uitbarstingen te veroorzaken met een minikansje op een X-klasse. De M1 van vandaag was erg zwak te noemen met een zwakke CME met een amper merkbare snelheid van 468km/sec. De regio is inmiddels gegroeid naar beta-gamma configuratie.

Nu 1429 achter de hoek zit verwachten we niet al te hoge activiteit, tenzij 1432 nog eens zin heeft in een M.

Link to comment
Share on other sites

Er was idd een M1 flare. De reden waarom deze niet op de grafiek staat in het archief en op de officiële grafiek is omdat daar de afgevlakte data van 5 minuten gebruikt wordt. Gezien het een impulsieve flare was is de afgevlakte waarde dus lager. We gebruiken de afgevlakte gegevens voor de laadtijd te bevorderen en is niet anders voor de officiële grafiek.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
Guest Sietse

Een zonnevlekkengroep doet er 26 dagen over om één rotatie te maken. Omdat wij ook om de zon draaien doet een groep er 27,27 dagen over voordat we het weer op dezelfde plek zien. Als ik het goed heb draaide 1429 voor het eerst gedeeltelijk op de zonneschijf op 2 maart. Dus ik gok dat de groep morgen of anders zeker vrijdag (gedeeltelijk) te zien is. Om dit alles in de gaten te houden gebruik ik altijd de website van Jan Alvestad: http://www.solen.info/solar/

EDIT: Ik lees net dat de groep eergisteren nog een grote CME afvuurde:

Ik heb de beelden stilgezet en heb daar uit opgemaakt dat de CME er anderhalve dag over doet om de dezelfde afstand als de aarde te bereiken. Lijkt mij dus een behoorlijke flare :)

Link to comment
Share on other sites

Als je het zonnevlekkenrapport bekijkt staat er dagelijks een update welke regio's terugkeren en 1429 staat erop voor de komende dagen terug zichtbaar te komen. Je ziet het al mooi op de SXI waar deze zit.

Afgaande op de Stereo beelden was de vlek niet hoog actief. M-flares vermoedelijk afgaande op de helderheid met idd enkele mooie CME's (je ziet het vrij goed aanzetten op de STEREO beelden). Van zodra de regio terug is gaan we het wel zien wat er van over schiet maar verwacht geen kleppers.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. By using this site, you also agree to our Terms of Use and our Privacy Policy.