Jump to content

Poollichtkans 11-12 maart 2012


Recommended Posts

Poollichtkans update

Synopsis afgelopen activiteit

Vandaag zagen we een grote storm passeren met voor de hoge breedtegraad een echt zware storm met vaak prachtige beelden. Alles begon met de aankomst van en CME kort voor de middag met een windsnelheid van 445 tot 560km/sec, het IMF was sterk (max 28nT) en de richting was sterk zuid tot -20. Op dat moment werd een Kp van 7 geregistreerd. Na de initiële periode viel alles stil, de druk op het IMF viel weg en het was bang afwachten of er nog een versterking zou komen. Deze versterking bleef helaas uit en de kansen zakten dan ook weg. Er was nog even hoop gezien EPAM hoog bleef en nog lichtjes doorsteeg maar ook dat bleef niet lang duren.

Toch mogen we terugkijken naar een mooie poollichtkans, de beste die we de afgelopen week gehad hebben met de CME's van 1429.

Mogen we nog iets verwachten?

De kans dat er een heropleving gebeurt schatten we erg laag in. Het kan nog altijd maar vrees dat het al te laat is.

Op naar de volgende poollichtkans!

PS.: Onze server hield het deze avond vol! Wie ons project wil steunen mag altijd een donatie doen.

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 105
  • Created
  • Last Reply
Guest Rens v.d. Pols

Hopelijk wordt de zon in deze cyclus nu eens wat actiever zonder al teveel rustige periodes tussendoor! De periode voordat zonnevlekkengroep 1429 kwam, was rustig en lang. Hopelijk gebeurt dat nu niet nog eens al te snel.

Link to comment
Share on other sites

Guest Australis

The day after...

Waarom is het gisteren weer niet gelukt?

Terwijl de zonnewindsnelheid ophoog schoot naar +/- 700km/sec en de temperatuur ook opliep, nam de helaas de magnetische veldsterkte (Bt) niet genoeg toe.

De vermoedelijke oorzaak hiervan heb ik eigenlijk in mijn vorige postings al een beetje aangegeven; 'de locatie van de magnetische zon evenaar'. Het veld stond op het punt van polariteit te veranderen en net toen de CME op de aarde aan kwam, zaten wij waarschijnlijk in het neutrale magnetische gebied.

Kijken we nu naar ACE, dan zien we dat de PHI hoek rond de 360° is. Was de M8 vanavond aangekomen, dan had het er heel anders uitgezien.

Maar daar heeft niemand wat aan, dat begrijp ik. :buck2:

Link to comment
Share on other sites

Tof dat je dit met ons deelt Australis ook al heb ik geen idee wat een ''PHI hoek rond de 360°'' is.  :laugh:

Volgende keer beter. Ik heb het poollicht gisteravond en nacht wel gezien hier in Zweden (64° NB) in het noorden maar helaas was ik de hele avond op een plek met veel lichtvervuiling dus bijzonder spectaculair vond ik het niet. Ach, toch iets gezien dus ik zal zeker niet klagen.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.




×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. By using this site, you also agree to our Terms of Use and our Privacy Policy.