Jump to content

Poollichtkans 11-12 maart 2012


Recommended Posts

Guest Rens v.d. Pols

Update: Ik zie dat de epam flink stijgt op dit moment dus het zal niet lang duren voor het schokfront van de M8.49 aankomt.

Dit is aangezien het net licht is geworden wel ongunstig. Hopen op dat de storm sterk genoeg is en lang genoeg aanhoudt zodat wij vanavond een kans kunnen maken.

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 105
  • Created
  • Last Reply
Guest Rens v.d. Pols

Schokfront komt aan bij de aarde op dit moment. De waardes vliegen omhoog.

De M5 triggerde de M8 uitbarsting. Hopelijk zien we dit versterkende effect ook zo meteen bij de aarde.

De bz is in ieder geval lekker sterk zuidelijk geslagen met bijna -20! :)

Update: Nu helaas weer noordelijk. De dichtheid van de zonnewind vertoont prachtige waardes.

Link to comment
Share on other sites

Guest Australis

Ik heb eigenlijk geen idee of dit nu de aankomst van de M6,M5 of de M8 is. De opmerking van Rens is een eye opener, misschien zien we nu de effecten van de 'ontsteker '  van de M8.

Link to comment
Share on other sites

Eerst even dit:

Door een bugje werd de CME impact alert niet verstuurd. Dit euveltje hebben we gefixed zodat ook de andere alerts kunnen verstuurd worden.

Volgens het SIDC is dit dus toch de M6 CME en moet de M8 nog komen de in de loop van de middag/avond. Vreemde situatie allemaal. Als dit zo is dan ziet het er toch nog goed uit voor vanavond... benieuwd hoe het verder evolueert

Link to comment
Share on other sites

Guest Rens v.d. Pols

Er zijn dus verschillende scenario's mogelijk.

De M6 kwam gisteren aan en stelde niks voor. We hebben de M5 vanochtend gezien en de M8 zou er vlak achter moeten zitten.

De M6 kwam gisteren aan en stelde niks voor. De M5/M8 zitten in elkaar en dat zagen we vanochtend.

De M6 kwam vanochtend pas aan en stelde wel wat voor. De leuke waardes die we vanochtend voorbij hebben zien komen. De M5 en de M8 komen er dus nog aan. Die zullen niet ver achter de M6 zitten.

De zonnewindsnelheid piekte vanochtend op 575 km/s. Het lijkt mij dat de M6, gezien de richting die goed was, wel een redelijke impact gegeven moet hebben. Die hebben we vanochtend gezien.

De M5 triggerde de M8 uitbarsting, dus ik verwacht dat die dus in twee fases aankomen. We gaan dan eerst de impact van de M5 zien en daarna die van de M8. Dit zal vlak achter elkaar zitten en dus twee keer een impact.

Ik vond de impact heel geschikt vanochtend voor de M6, de spanning neemt dus weer iets toe! De M5/M8 uitbarstingen zouden een grotere snelheid moeten hebben dan de M6.

Link to comment
Share on other sites

Guest Sietse

Interessante gebeurtenissen!

Het mag ook wel een keertje meezitten. Tijdens alle CME's van 1429 was er wel wat waardoor er geen poollicht bij ons was geloof ik. Dan ging de Bz niet zuidelijk en dan ging Amerika weer met de show lopen.

Link to comment
Share on other sites

EPAM is na lichte daling nu sterker gedropt, IMF reageert met sterkte rond 15nT en zuidelijkere Bz, zonnewind geen verschil.

Idd verschillende scenario's. Zowel SIDC als SWPC gaan er van uit dat dit de M6 aankomst is; het kan gezien de vrij korte duur van het geheel; de M8 was veel langer in duur en in sterkte.

Ik hoop dat de instanties gelijk hebben en we zometeen de M8 zien aankomen, dat zou ideaal scenario zijn (als de Bz meezit ;-) )

Link to comment
Share on other sites

Guest Marc van Duijn

Helaas trek het hier na een schitterende dag  heel snel dicht.

Ik hoop dat dit nog voor het donker worden optrekt.

Link to comment
Share on other sites

Guest lynette84

Hi all!

Ik lees al een tijdje mee als gast en heb me nu ook aangemeld. Ik wil eind dit jaar een reisje maken met een goede vriend naar het hoge noorden, om dit prachtige spektakel te aanschouwen. En het op de gevoelige plaat vast te leggen. En op dit forum een hoop te leren cua datakaarten lezen ;)

Het ziet er cua. bewolking  vanavond niet best uit! Zag kaartjes voorbijkomen op Facebook en trekt nu al redelijk dicht. Hopelijk zitten er hier en daar wat gaatjes tussen! Ik blijf hier de boel volgen!

Groetjes Lynette

Link to comment
Share on other sites

Guest Onno_D

Hoi iedereen

Ik heb mij ook even aangemeld hier. Ik ben Onno Doensen, ben 14 jaar oud, zit op 3VWO en wil later graag meteoroloog worden. Naast dit ben ik ook zeer geïnteresseerd in astronomie en geografie. Ik lees hier al sinds augustus vorig jaar mee en vind deze site echt helemaal super! Alles wordt besproken en de alles is duidelijk. Helaas heb ik nog nooit iets van het noorderlicht meegekregen. Misschien vandaag eindelijk :)

Afijn, omdat ik het weer zeer interessant, heb ik even een gifje gemaakt voor de omstandigheden voor vanavond betreft de bewolking. Dit is gebaseerd op het zeer krachtige, zeer precieze Hirlam-model. (Dit is ook het model dat is bij het KNMI het meest gebruiken) Die kaarten kunt u hier vinden: http://www.weeronline.nl/vakman-index/130/0

Zoals u kunt zien zullen in het oosten de beste condities zijn. In het westen trekt de bewolking al vrij vlot binnen. Het uiterste oosten houdt stand tot middernacht.

Link to comment
Share on other sites

Guest Rens v.d. Pols

De zonnewindsnelheid neemt langzaam toe en de dichtheid is afgenomen. In de epam is een sterke daling te zien nu.

Stilte voor de storm?

@Onno_D De kaartjes van GFS zitten er vrij vaak naast. Ik zou ze niet al te letterlijk nemen. Je kunt veel beter naar de actuele sat24.nl kijken. Dit kan zeker goed als het licht is. Als het donker wordt kan je de bewolking ook nog redelijk goed volgen maar dit is via infrarood dus minder ingezoomd.

Er zit op dit moment wel een heleboel laaghangende bewolking boven de Noordzee. Het is te hopen dat die daar blijft maar ik vrees dat de kans op mist vanavond en vannacht groot is.

Link to comment
Share on other sites

Guest Onno_D

De zonnewindsnelheid neemt langzaam toe en de dichtheid is afgenomen. In de epam is een sterke daling te zien nu.

Stilte voor de storm?

@Onno_D De kaartjes van GFS zitten er vrij vaak naast. Ik zou ze niet al te letterlijk nemen. Je kunt veel beter naar de actuele sat24.nl kijken. Dit kan zeker goed als het licht is. Als het donker wordt kan je de bewolking ook nog redelijk goed volgen maar dit is via infrarood dus minder ingezoomd.

Er zit op dit moment wel een heleboel laaghangende bewolking boven de Noordzee. Het is te hopen dat die daar blijft maar ik vrees dat de kans op mist vanavond en vannacht groot is.

Even goed lezen ;) Dit is niet GFS. Maar ook hirlam lijkt de situatie niet helemaal  onder de knie te hebben. De bewolking is hardnekkiger dan men dacht.

BTW: Die zonnewind snelheid viel mij ook al op. Hopelijk versterkt de mogelijke aankomst van de M8 de boel zodat we straks eens een keer wel geluk hebben! :)

Link to comment
Share on other sites

Guest Sietse

Ik woon gelukkig in één van de oostelijkste stukken van de Benelux. De zonnewind snelheid stijgt nu wel lekker snel. Spannend! :)

Link to comment
Share on other sites

Guest Rens v.d. Pols

Oke Onno, ik heb de kaart op de website van weeronline ook bekeken nu.

Zoals ik al schreef net, de Noordzee hangt vol met laaghangende bewolking en mist op dit moment. Dit moet niet het land optrekken, ik vrees er wel voor. Het hele land heeft verder kans op vorming van mistbanken komende nacht. Dit geldt ook voor België. Er zijn verder heldere periodes.

Hier is het laatste uur een stuk helderder geworden en het is bijna onbewolkt hier.

Link to comment
Share on other sites

Guest Rens v.d. Pols

@Joeri Sorry, ik drukte op de verkeerde knop.

Jij vroeg waar ik woon.

Ik woon ten westen van Rotterdam.

Het is hier bijna onbewolkt geworden in het laatste uur. Ik zie de laaghangende bewolking en mist boven de Noordzee wel hangen in de verte.

Link to comment
Share on other sites

Guest Rens v.d. Pols

Ik kan nu precies zien waar de kustlijn loopt hier. De bewolkingsgrens volgt dezelfde lijn.

De zonnewindsnelheid ligt nu tussen de 730-755 km/s. Het is een mooie stijging.

Ik hoop alleen niet dat de M8 op de M6 is gebotst.

De zonnewindsnelheid is goed, maar we zien de andere waardes er nog niet op reageren.

Link to comment
Share on other sites

Dan was gisteren toch de C7 die aankwam en vandaag de M6 gevolgd door nu de M8 die gemengd raakte met de M6.

De initiële impact vandaag was met de berekende impactsnelheid dat australis opgaf, dus dat kan idd de M6 zijn. Nu zien we snelheden rond 700km/sec en zit dus ook de orde dat australis opgaf. Ik hoop dan wel dat het IMF nog wat aandikt want dat is nu niet zo super.

Wel opletten, zonnewinddichtheid zit onder 1 dus geen 100% correcte zonnewindgegevens.

Link to comment
Share on other sites

Guest Rens v.d. Pols

We hoeven dus niet meer van veel uit te gaan als dit om de M8 gaat die de M6 geraakt heeft.

De zonnewindsnelheid is weer wat afgenomen.

Er zat net een daling van naar 600 km/s in tijdelijk en de dichtheid is erg laag. De satelliet heeft dus inderdaad weer moeite om de zonnewindgegevens correct te meten en door te sturen.

Link to comment
Share on other sites

Guest Australis

Daar is het volgende schokfront: 16:23UT

Als dit de aankomst van de M8 is, dan is de timing ook nog eens heel goed!

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.




×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. By using this site, you also agree to our Terms of Use and our Privacy Policy.