Jump to content

Poollichtkans 11-12 maart 2012


Recommended Posts

  • Replies 105
  • Created
  • Last Reply
Guest Rens v.d. Pols

Zee-bewolking komt dichterbijer. Het gaat dus denk ik vrij snel bewolkt worden helaas.

Ik vind het magnetisch veld maar slap reageren op de zonnewindsnelheid, dus ik denk dat de menging de effectiviteit van de M8 eruit heeft gehaald helaas.

Link to comment
Share on other sites

Guest Australis

Valt vies tegen; het berekenen van fronten.

Uit mijn berekeningen voor de M8 kwam ik op Ma 12 Maart 20:00UT.

Maar omdat er al wat CME's onderweg waren naar de aarde, weet je de zonnewindsnelheid tussen de zon en aarde niet meer. In dat geval moet je een inschatting gaan maken en daar sloeg ik de plank mis!

Maar dat gebeurt bij de NOAA ook regelmatig.

Het is wel vreemd dat de Bt nog zo laag is btw.

Link to comment
Share on other sites

Guest Rens v.d. Pols

De zeetroep verovert zeer snel het land en ook het westen van België zal dadelijk snel onder invloed van deze troep komen.

Ik vind de gegevens van het magnetisch veld ook totaal niet overtuigend. De bt loopt nu ietsje omhoog. Als het echt wat zou worden, verwacht ik toch wel dat er wat enthousiaster wordt gereageerd, op zijn minst net zoveel als daarstraks.

Ik denk niet dat het wat wordt verder, mocht het onverwachts wel wat worden, de mensen in het oosten van het land maken dan misschien nog een kansje waar de kans het grootst is dat het het langste helder blijft. De kans dat ook daar mistbanken zich vormen komende nacht is vrij groot. Ook is de kans op wolkenvelden groot.

Link to comment
Share on other sites

Goed gemerkt Onno

Er lijkt idd iets op til te zijn wat de storm kan versterken. Of het de M8 is lijkt me onzeker maar het kan eigenlijk wel. We hebben met de diverse aankomsten van de CME's er ook eentje gehad die pas later versterkte in snelheid dus zou kunnen betekenen dat de M8 dan toch nog moet aankomen. Maar goed tot daar het speculeren, benieuwd wat EPAM nog zal doen en de rest van de parameters.

@Joeri: dit is normaal hoor, het IMF was al tijdlang noord en de sterkte was niet super.

Link to comment
Share on other sites

Guest Dieter

http://www.sgo.fi/Data/AllSky/UCLASC_realtime.php

mooi poollicht in finland live

Edit : de beelden zijn echt prachtig echt eens kijken :)

Link to comment
Share on other sites

Guest Onno_D

Hier zit het helaas ook potdicht. Maar ik zou het niet erg vinden als het straks toch nog behoorlijk los gaat. Des temeer plaatjes :D

Link to comment
Share on other sites

Ik heb al meer ideale plaatjes en grafieken gezien dan dat ik poollicht heb gezien. Dat mag genoeg zeggen :P

Vaak is het scenario: hebben we een kans: wolken, front te vroeg of te laat aankomt en tegen avond niets meer, Canada/VS gaat met show lopen... typisch beeld eigenlijk ;-)

Link to comment
Share on other sites

Hier in Zweden helder weer dus ik zeg, laat maar komen! ;)

Hier nog wat webcams voor de liefhebber. lappilapland.be heeft een mooie pagina met een aantal webcams: http://www.lappilapland.be/poollicht-live-webcams.html

Hier nog een vanuit Abisko, een plaatsje ten westen van Kiruna: http://www.auroraskystation.com/live-camera/9/

Poollicht zit nog wat noordelijk maar daar gaat verandering in komen als het IMF zuidelijk blijft. :)

irf.se is ook niet de snelste meer. Ik hoop dat ze er niet uitklappen. :(

Link to comment
Share on other sites

Er is nog een kans als het IMF een nieuwe impuls krijgt. Op EPAM is nog een lichte stijging merkbaar en is er mogelijk nog iets op til wat de kansen mogelijks kan doen toenemen. Een nieuwe impuls is wel nodig om de licht zuidelijke Bz te doen verzwaren, alsook de sterkte van het IMF.

Link to comment
Share on other sites

Guest Onno_D

De magnetometer gaat nu wel flink onderuit. Al zal die nog een hele duik moeten maken om hie rpoollicht te geven. Maar ja, je weet maar nooit...

Link to comment
Share on other sites

Guest Rens v.d. Pols

Ik denk dat dat het maximale is?

Ik gok erop dat het IMF geen grote tik meer gaat krijgen. Dat had volgens mij allang moeten gebeuren als het schokfront effectiever zou zijn aangekomen.

Ik hoef nu geen verrassing meer omdat het hier zwaar bewolkt is vol met zeetroep.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.




×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. By using this site, you also agree to our Terms of Use and our Privacy Policy.