Jump to content

Poollichtkans 11-12 maart 2012


Recommended Posts

Poollichtkans 11-12 maart

Synopsis

We verwachten de aankomst van een CME, afkomstig van de M6 uitbarsting van vandaag, in de late avond/nacht van 11 op 12 maart 2012 (zie zonneactiviteit 1429 topic). Deze uitbarsting is vrijwel recht naar de Aarde gericht en kan opnieuw een poollichtkans veroorzaken met een geschatte Kp-index van 7 of mogelijks hoger.

Net zoals bij de vorige poollichtkans is de Bz factor terug een bepalende factor, ook hier moeten we dus zegen dat we pas bij aankomst van het front de echte kans gaan kunnen inschatten. Als de richting van het IMF noord gaat en blijft zal er geen kans zijn, gaat deze zuid dan pas krijgen we kansen.

Weersvooruitzichten

In de loop van zondag zal het uitklaren en 's avonds zou het helder worden.

Weermodellen kan je raadplegen bij deze bevriende website: http://weatherwatch.be/welkom/

Het ENLIL model gaat uit van een vroegere aankomst op 11 maart.

De aankomsttijd ligt in de late avond van 11 maart met foutmarge van 7h in + en -.

Als er poollicht van komt zijn alle foto's zeker welkom! We publiceren ze dan in ons digitaal sterrenkundig magazine Guidestar

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 105
  • Created
  • Last Reply
Guest Rens v.d. Pols

Het voordeel is dit keer misschien dat de zonnewindsnelheid en dichtheidmeting van de satelliet wat meer hersteld is tenzij de protonenstorm door eventuele nieuwe uitbarstingen weer aansterkt. Als het weer werkt kunnen we het tenminste beter inschatten wanneer het front aankomt. We zijn door het ontbreken van de zonnewindgegevens toch enigszins (onaangenaam) verrast. Hopelijk komt er snel een mooie herkansing, deze kans bijvoorbeeld.

De bz ging eerst bij de aankomst van de X-flares langdurig om naar meest noord en pas veel te laat om naar goed zuid. Zou het voor ons gunstiger zijn als de bz veel sneller naar zuid draait en de andere factoren zoals de bt en de kiruna ook een stuk sneller mee gaan werken? Dat lijkt mij wel he.

Het poollicht zal best tot in onze regionen gezeten hebben, maar dat was jammer genoeg veel te laat.

De uitbarsting is dus goed naar de aardegericht, kansvoller op de richting dit keer hoop ik dan.

Als de aankomst van deze nieuwe uitbarsting in de avond van zondag 11 maart 2012 zou zijn zoals je zegt, dan is de kans op heldere omstandigheden ook redelijk groot. Zondag wordt een zonnige dag zoals het er nu voorstaat en in de avonduren lijkt de kans op helder weer ook vrij groot.

Link to comment
Share on other sites

Inschatten wanneer het front komt met de zonnewindsnelheid zal je niet kunnen doen ;). Bij aankomst zal je de kansen beter kunnen inschatten dat wel. Aankomst zal je merken aan de EPAM grafiek.

Volgens Australis zou het tot dit weekend noordelijk blijven meen ik me te herinneren uit het zonneactiviteitstopic, dus mogelijk zondagavond dat we wel zuid gaan. Voor zekerheid moeten we wachten tot het aankomt.

De vooruitzichten voor het weer zien er idd goed uit, ik ben benieuwd.

Link to comment
Share on other sites

Moeilijk te zeggen hoe hoog het zal rijken. Hangt af van de specifieke parameters en de stormgrootte. Als er Kp7 van komt, laag in het noorden. Kp8 zal het erg goed opvallen. Is moeilijk om dit op voorhand te gaan zeggen gezien we nog niet echt weten wat het IMF zal doen (noord/zuid)

Link to comment
Share on other sites

Guest Rens v.d. Pols

Die voorspellingen van de bz volg ik niet helemaal.

Het zou noord blijven tot in een bepaalde periode, dat wil dus niet zeggen dat de bz in een periode die hierin valt een tijd (flink) zuidelijk kan slaan? Dat gebeurde, weliswaar voor ons iets te laat, afgelopen nacht en dag wel.

Ja, ik weet, handige grafiek de EPAM. Met deze grafiek zien we het snelst wanneer een uitbarsting ons nadert he?

Maar ik doelde erop, als een (flink) front aankomt, dan zien we vaak een grote sprong in de zonnewind. Die hebben we gemist de afgelopen dagen en dat maakte het er wel moeilijker op.

Nou, hopen dan maar op net zo'n KP als vandaag en hopelijk nog net iets hoger. Met de omstandigheden die voor ons te laat kwamen vandaag zou het toch best gekund hebben.

Afwachten naar deze volgende kans!

Link to comment
Share on other sites

Australis doet dit professioneel ook meen ik me te herinneren dus die kent er wel wat van.

Het is wel zo dat de Bz iets is dat quasi onvoorspelbaar is maar toch poogt men bij het SIDC er een voorspelling van te maken. En Australis had wel gelijk van afgelopen nacht dat het IMF pas na 6 tot 12h zou omslaan naar zuid; plus de tweede schok was wel meteen langdurig sterk zuid.

Niet teveel hopen Rens, CME was niet helder en vrij traag maar alles is mogelijk natuurlijk.

Link to comment
Share on other sites

Guest continuousminer

Poollicht.be wordt stevig geciteerd in Het Laatste Nieuws. Fijn zo :).

http://www.hln.be/hln/nl/961/Wetenschap/article/detail/1406404/2012/03/09/Kans-op-poollicht-vanavond-verkleind-maar-nieuwe-kans-op-til.dhtml

Link to comment
Share on other sites

Guest Rens v.d. Pols

Er stond dat de bz noordelijk zou blijven tot 12 maart 2012 en de bz pas zuidelijk zou draaien als de CME voorbij is.

Nu wil ik niet vervelend doen maar ik vind dit een vage omschrijving. In eerste instantie begrijp ik dat de bz noordelijk zou zijn tot 12 maart 2012. In tweede instantie vat ik op dat de bz zuidelijk draait nadat de CME voorbij is. De bz is dus eerder dan 12 maart 2012 zuidelijk gedraaid omdat de CME gepasseerd was. Dus klopt het niet dat de bz noordelijk zou blijven tot 12 maart 2012.

Ik zou graag willen vragen of iemand of Australis zelf het kan verduidelijken wat hij nou precies over de bz bedoeld heeft.

Een tijd nadat we de mislukking van de X5.43 flare aankomst zagen en de boel weer wat aansterkte zagen we eerst een lange tijd een noordelijke bz. Echter  daarnawe zagen toch nog een tweede schok, waarschijnlijk de X1.37 die de bz naar zuid liet draaien.

Nee, ik ga me inderdaad niet druk maken om de volgende uitbarsting. We zien het wel als hij aankomt. De kansen in het verleden kwamen ook vaak onverwachts en ook vandaag hadden we opeens onverwacht een KP die alsnog opliep tot 8.

Link to comment
Share on other sites

Guest John Van Marcke

Laten we het beste hopen dat we nu eens eindelijk iets zien in de Lage Landen. Nu niet om jullie jaloers te maken maar vanaf zondag 11 maart tot 19 maart ben ik in IJsland ... hopelijk heb ik ginder (vooral met het weer) wat meer geluk. Ik laat jullie na de reis weten of de noorderlichttrollen en weergoden mij gunstig gezind waren. John.

Link to comment
Share on other sites

Poollichtkans update 10 maart 2012 2h44

Zie start van het bericht voor samenvatting CME.

Zowel SIDC als SWPC zijn het er over eens dat er mogelijks terug een zware storm optreed tot Kp7 of net iets hoger. De kansen zelf zijn wel iets lager dan wat gisteren voorspeld was, de gemiddelde breedtegraad heeft 35% kans op poollicht.

PS.: Onze excuses dat we er deze avond even uit vielen, de bezoekersdrukte legde ons even lam maar na half uurtje waren we terug bereikbaar. Poollicht.be beschikt niet over de budgetten om een zware server te huren om al het verkeer de baas aan te kunnen. We doen wel ons best om online te blijven en dit ook te houden. Daarom nog eens een oproep om ons te steunen met een donatie.

Link to comment
Share on other sites

Guest WimOude

Poollicht.be beschikt niet over de budgetten om een zware server te huren om al het verkeer de baas aan te kunnen. We doen wel ons best om online te blijven en dit ook te houden. Daarom nog eens een oproep om ons te steunen met een donatie.

  Hoeveel dataverkeer heb je zo ongeveer op zo'n avond?
Link to comment
Share on other sites

Guest Rens v.d. Pols

Ben ik wel benieuwd naar inderdaad. Ik zal dit binnenkort denk ik ook wel doen.

In plaats van 40/45% nu 35% kans. Niet zo'n groot verschil he.

We zullen het maar weer afwachten :)

Hoe zijn de bz voorspellingen nu en als het front aankomt, welke kant draait de bz dan in eerste instantie op? Het bleek een van de belangrijkste factoren te zijn bij de afgelopen kans. Deze moet wat sneller meewerken en dan kan het voor ons toch een stuk kansrijker worden.

Link to comment
Share on other sites

Guest Australis

@Joeri,

Volgens ACE is de PHI hoek ondernabij de 180°. (positief)

Dat wil zeggen dat in de huidige situatie de Theta hoek positief wordt. (naar het noorden gericht)

Als in de PHI grafiek de lijn rond de 0 of 360° komt te staan (+/- 45°), zal het IMF naar het zuiden gericht zijn.

Het IMF zal naar verwachting, tussen 11 en 12 Maart omslaan zodat we een negative Bz gaan krijgen.

Link to comment
Share on other sites

Guest StormCell

't Is misschien vrij onbeleefd om me hier zo meteen te komen bemoeien met jullie discussie zonder mezelf even voor te stellen, dus bij deze, ik ben Tim, webmaster van een Stormfotografie en Astrofotografie website, en ben jullie al een poos aan het volgen.  Wat betreft de weerssituatie voor komende zondag zal ik iedereen even moeten teleurstellen... De NOAA run van zaterdag 18Z (net vers geplot) geeft enkel zware bewolking voor zondagavond.  Op de Duitse Wetterzentrale kan je dit duidelijk zien, maar om het te vergemakkelijken zet ik alles even hier op een rijtje :

De situatie voor midden Europa om 21Z :

De situatie voor midden Europa om 00Z :

De situatie voor midden Europa om 03Z :

Je mag natuurlijk nooit afgaan uit 1 weermodel, maar ook onze eigen geplotte kaarten en die van Wetter3 geven dezelfde bewolking aan... De kans op Poollicht in onze regionen is dus heel gering tot zelfs nihil...

Link to comment
Share on other sites

Guest PietBerger

Ik kan me vergissen, maar op dat eerste kaartje zie ik om 21z niet veel bewolking in de Benelux.

Het zal idd niet geweldig zijn morgen, maar zonet is er weer een CME in onze richting gelanceerd welke 12 maart in de avond verwacht word.

De omstandigheden lijken dan een stuk beter!

Link to comment
Share on other sites

Guest Rens v.d. Pols

@Tim, het gaat vooral om hoge bewolking. Er hoeven maar wat goede gaten in te zitten en we hebben er weinig last van.

We hebben inmiddels een M8.49 uitbarsting gehad die redelijk lang leek te duren en er is een CME bij vrijgekomen. Hij lijkt me redelijk aarde gericht te zijn. Dit kan dus een betere poollichtkans bieden dan de M6.38 die ervoor zit.

Nu kijk ik nog even naar mijn bewolkingsverwachting:

Nacht van zondag op maandag: Kans op hoge bewolking, ik gok erop dat deze bewolking niet te dicht zal zijn waardoor we een poollichtkans kunnen maken. Er zijn vrijwel geen middelbare en lage wolken.

Nacht van maandag op dinsdag: We komen in een hogedrukkern terecht waardoor het overwegend onbewolkt zal zijn.

De M8.49 komt op 12 maart 2012 bij ons aan, dus dit kan weer een (goede) poollichtkans betekenen. Afwachten maar weer! :)

Link to comment
Share on other sites

Poollichtkans update 11 maart 2012 2h45

Algemene situatie

Zoals eerder gezegd komt vandaag na de middag het schokfront aan van de M6 CME, berekeningen van Australis geven deze aankomst rond 16:16UT +/-7 hrs. De initiële impactsnelheid zou rond de 700km/sec liggen met een zuidwaarts gericht magnetisch veld. na de aankomst zal deze een zwakke tot sterke geomahgnetische storm veroorzaken met een kans op zware storm. De M8 uitbarsting van deze avond zal de activiteit mogelijks versterken later op de avond/nacht met alsook zware stormcondities tot gevolg.

Weerbericht

Tijdens de nacht van zondag op maandag wordt er op vele plaatsen mist gevormd. Op de Ardense hoogten kan nog wat motregen vallen. De minima liggen tussen 1 en 5 graden. De wind waait zwak uit noord tot noordwest of uit veranderlijke richtingen. (bron KMI)

Zie ook weerkaarten StormCell enkele berichten hoger

Conclusie

Algemeen genomen is er 30% kans op poollicht morgenavond. Normaliter zullen er opklaringen zijn maar de bewolkingsgraad neemt toe met de avond. Ook rekening houden dat een latere aankomst van de CME de kansen op poollicht verlaagt, tenzij de M8 CME de storm zal versterken.

Nowcasten en updates volgen is de boodschap.

Door de vele bezoekers kan het zijn dat we offline vallen, we doen ons best om dit niet te laten gebeuren. Doneer en steun dit project zodoende we de financiële middelen hebben om online te blijven.

Wie foto's neemt, mag ze ons doormailen; dan beland je in het samenvattingsartikel in de Guidestar, ons digitaal magazine.

Link to comment
Share on other sites

Guest Rens v.d. Pols

Het is nu zonnig weer met wat sluierbewolking. Ik hoop dat we vannacht als we een kans maken het goed kunnen onderscheiden van de sluierbewolking. In de nacht van maandag op dinsdag is het waarschijnlijk wel helemaal helder.

De M8.49 geeft waarschijnlijk al zijn effect in de komende nacht?

Dus de kans is groter dat we met een zuidelijke bz vrij snel te maken krijgen als ik Australis mag geloven?

De vorige keer was vooral dit de factor die tegenzat, de kans lijkt mij juist iets groter dan de vorige keer op poollicht omdat dit gunstiger lijkt te gaan worden. Ook hebben we een tweede betere uitbarsting die onderweg is die de boel kan versterken.

Link to comment
Share on other sites

Guest PietBerger

Condities zien er goed uit momenteel, met vanmiddag enkel stapelwolken (door dagelijkse gang) die vanavond net zo snel weer gaan oplossen.

Laten we afwachten, maar mijns inziens ziet de M8 voor morgen er beter uit.

Spannend..... zou het nu eindelijk eens gaan lukken?

Link to comment
Share on other sites

Guest Australis

De kans op noorderlicht heeft er in lange tijd niet zo gunstig uitgezien!

halfpowerpoint van de M8.23 was 25 minuten. Volgens NSO zal het IMF tijdens de geschatte impacttijd naar het zuiden gericht zijn, volgens GONG en WSO gebeurt dat pas tussen 12 en 13 Maart 2012.

Het wordt dus spannend, houd de IMF PHI hoek van ACE in de gaten. (IMF zuid als PHI  =360/0°)

Zonnewind snelheid tijdens impact : 694 km/sec.

De aankomsttijd is ongunstig voor de waarnemers in Europa : Ma 12 Maart 2012 10:00UT +/- 7 hrs.*

Maar omdat de M8 in het kielzog van de M6 zit, kan de M8 veel eerder aankomen.

Maandag ochtend mogelijk noorderlicht.

Ik ben benieuwd naar jullie bevindingen.

* experimentele berekening.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.




×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. By using this site, you also agree to our Terms of Use and our Privacy Policy.