Jump to content

Poollichtkans 8 - 9 maart


Recommended Posts

De zonnewindsnelheid zit rond de 700km/sec; onvoldoende dus om nog enige kans te bieden op poollicht later vanavond.

Je zou inderdaad verwachten dat met de zwaarder uitpakkende CME's van de dag ervoor het nu terug zo zou zijn. Wat er dan precies gebeurt is lijkt me ook onduidelijk. De M sputteren van voor de X5 waren allen zonder CME. Of heeft de combinatie met de X1 dingen verstoord. Wellicht gaan we het nooit weten... Dit leek meer op een schampschot dan echte goeie impact.

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 59
  • Created
  • Last Reply

Zeg nooit nooit natuurlijk maar op basis van de huidige parameters is de kans nagenoeg nihil.

Uiteraard blijven we het opvolgen en hopen we dat de X1 CME onze hoop wat doet aanwakkeren al is het onduidelijk of die ons wel zal bereiken. Je hoort, ziet en leest het hier wel ;-)

Link to comment
Share on other sites

Guest Rens v.d. Pols

Ik ga voor een schampschot gezien de vlek nog redelijk in de hoek zat toen hij uitbarstte. De verstoring lijkt mij niet zo groot aangezien de X5 uitbarsting voor de X1 zat.

Het leek vroeger wel makkelijker te gaan bij grote uitbarstingen om poollichtkansen te krijgen bij ons. Ik krijg de indruk dat het tegenwoordig een stuk moeilijker gaat.

Link to comment
Share on other sites

Guest Rens v.d. Pols

Zoveel korter was deze toch niet?

Het valt me in 2003 wel op dat de heftige uitbarstingen achter elkaar doorgingen en nu wordt nu na een grote knaller de zonnevlekkengroep vaak rustig omdat de structuur van de zonnevlekkengroep verandert door de uitbarsting.

De KP-index schommelde toen in 2003 ook in grote hoogtes. Dat waren nog eens tijden!

Maar ook met deze uitbarsting had het best moeten kunnen lukken. Maar er is iets mis gegaan.  Er is een grote kans dat het dan om een schampschot gaat.

Link to comment
Share on other sites

Guest Rens v.d. Pols

Structuur van de uitbarstingen is dus in deze cyclus ook minder gunstig. Het zou op basis van de zonneactiviteitsgrafiek best gekund moeten hebben.

Ik begin me nu wel af te vragen wat voor uitbarsting hebben we nou nodig voor de beste kansen op poollicht te krijgen?

Gek genoeg kwamen de beste kansen tot nu toe in de huidige cyclus voor bij de minder grote uitbarstingen.

De zon is in deze cyclus tussen de actieve groepen door ook niet zo actief. Dat was in de vorige cyclus wel beter.

De combinatie van die 3 groepen van toen is sowieso sterker dan 1 actieve groep. De kracht van de combinatie van die 3 groepen zal sowieso een veel betere zonnewind de ruimte ingeslingerd hebben dan de ene zonnevlekkengroep nu deed. En dat zag je toen ook wel aan de sterkte van de uitbarstingen en de sterkte van de stormen van het magnetisch veld.

Link to comment
Share on other sites

Op basis van de huidige parameters lijkt een poollichtkans onbestaande. We blijven het wel verder volgen.

UPDATE 18h35

Uit verdere gegevens blijkt dat de impactsnelheid slechts 815.90km/sec was en snel afzwakte naar 700km/sec. CME was dus toch al snel verzwakt bij aankomst.

Link to comment
Share on other sites

Guest Rens v.d. Pols

De X1.37 die volgde zal de X5.43 toch beïnvloed hebben enigszins. De richting van de CME was ook niet gunstig genoeg en het leverde slechts een schampschot van de CME op bij de aarde.

Het is kraakhelder geworden hier, dus ik zit flink te balen!

We wachten maar weer verder, een keer zou het toch weer eens moeten gaan lukken.

Update: De bz slaat nu consequenter naar zuid toe en de bt slingert rond de 10. Maar voor een echte kans had ik dit liever wat hoger gezien.

Link to comment
Share on other sites

Poollichtkans update 8 maart 23h30

Synopsis afgelopen dag

We zagen deze middag de aankomst van de X5 CME, de impactsnelheid was om en bij de 800km/sec en de sterkte van het IMF 40nT. De richting van het IMF was aanvankelijk noord en bleef ook daar voor lange periode zodat enkel de waarnemers op de hoge breedtegraden wat poollicht kunnen hebben zien. De sterkte van het IMF was snel na de impact terug ingekrompen maar sterkte terug aan in de avond maar het Bz component had geen in om langdurig zuidelijk te blijven waardoor een echt geomagnetische storm uitbleef. Het werd dus geen grote storm zoals aanvankelijk was voorspelt.

Komt er nog een kans?

Enkel waarnemers op hoge breedtegraad gaan mogelijks nog wa zien maar gezien de Bz koppig noord blijft lijken er geen kansen meer te komen de komende uren.

Gezien de zonneactiviteit laag is gebleven is er geen nieuwe poollichtkans meer, tenzij een nieuwe uitbarsting volgt. Zie topic zonnevlekkengroep 1429 voor meer info.

Link to comment
Share on other sites

Zijn er nu kansen voor de gemiddelde breedtegraad? Ik zie dat de richting van het magnetisch veld sterk zuidelijk zit (-12nT) en het magnetisch veld matig sterk is. Als dit zo blijft, zijn er dan poollichtkansen voor de gemiddelde breedtegraad of niet?

Link to comment
Share on other sites

Volgens mij wel Joeri, het staat ook op de site dat er een kansje is voor de gemiddelde breedtegraad. Jammer alleen dat amerika er met de show vandoor gaat. :(

Toch nog een impact om een uur of 6 vanochtend. Alert deed het weer voortreffelijk. Zou dit de X1 geweest zijn? Na de X1 is er niet zo veel bijzonders meer gebeurt tot die M6.38 flare van vannacht.

Link to comment
Share on other sites

Guest Rens v.d. Pols

Ik vermoed van wel dat de X1.37 ermee te maken heeft.

Echter viel deze flare verkeerd in op het aardmagnetisch veld waardoor de bz, richting van het magnetisch veld te lang noordelijk bleef.

In de late nacht ging dat goed en de Kiruna sloeg ook uit maar de KP was op dat moment met 6 net te laag. Was die toen al iets hoger, dan had het gekund. Maar ik vind het niet erg, want in de tweede helft van de nacht werd het hier zoals ik al voorspelde bewolkt en dan wil ik geen noorderlicht daar boven hebben.

Het is zeer merkwaardig dat de verschillende factoren afwisselend goed zijn. Nu is de KP ineens 7.67 geworden waardoor er op de site staat dat er 76% kans is op poollicht bij ons.

Zonnevlekkengroep 1429 heeft inmiddels een M6.38 flare geproduceerd maar dit zal niet meteen een goede poollichtkans kunnen veroorzaken aangezien dit net aan of net niet voldoende kan zijn en de uitbarsting hoeft maar iets af te wijken zoals er bij de X5.43 gisteren gebeurde en wij hebben er niet zoveel aan.

Update: Alweer een opleving in de bt, de bz slaat weer dieper naar zuid. De KP zou nu zelfs 8 bedragen!

Link to comment
Share on other sites

Poollichtactiviteit HOT UPDATE

De volledige show gaat dus aan onze ogen voorbij op dit ogenblik

Een tweede impact vond plaats deze ochtend waardoor de zonnewind steeg naar 900km/sec; veel sterker dus dan de vorige CME aankomst, en kan mogelijks gerelateerd zijn aan de X1. Het magnetisch veld maakte ook op datzelfde moement terug een sprong en is sterk zuidwaarts gedoken met een zware G3 klasse geomagnetische storm en KP 7.6!!

Er is kleine kans dat de storm nog aanhoud voro vanavond een herkansing te geven. Blijven opvolgen dus!

Link to comment
Share on other sites

Moeilijk om te weten met welke uitbarsting dat had te doen (iig wel van sunspot 1429)... ik was in Finse Lapland sinds maandag en heb daar mooie foto's kunnen maken... toch meer kansen dan om in NL te wachten wanneer en of het gaat gebeuren  :buck2:

Here's one ;)

141951426.VBoX6rN9.201203072217_Aurora_I

7 maart, 20:17 UTC

Link to comment
Share on other sites

Guest Dieter

http://www.hbvl.be/nieuws/wetenschap/aid1132580/ruime-kans-op-poollicht.aspx

en Ja hoor , de media is er weer aan het dollen ...

sommige mensen kunnen nogal rap van stapel lopen...

Link to comment
Share on other sites

Prachtige foto Kins!

Idd de media vliegt er op, zowel de standaard en de morgen hebben het ook gepubliceerd. Onze server houd het nog vol voorlopig ;-)

De storm gaat stilaan gaan liggen, de sterk zuidelijke Bz is over en de sterkte van het IMF neemt af maar je weet nooit dat er nog iets kan opflakkeren. Dus blijven volgen ;-)

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.




×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. By using this site, you also agree to our Terms of Use and our Privacy Policy.