Jump to content

Poollichtkans 8 - 9 maart


Recommended Posts

Gemiddelde breedtegraad poollichtkans waarschuwing

Synopsis

Als gevolg van de zware X5 en X1 klasse uitbarsting van vannacht zijn er twee CME's onderweg naar de Aarde. Betrouwbare zonnebeelden waren er nog niet om de precieze snelheid te bepalen en een impacttijd aan te duiden. Op de SOHO beelden was een duidelijke volledige halo CME zichtbaar met een relatief groot deel naar de Aarde gericht. Algemeen kunnen we dus aannemen dat we vrij goed zullen getroffen worden vanaf morgennamiddag/avond/nacht.

We kunnen pas met zekerheid zeggen dat er kans is op poollicht bij aankomst van de plasmawolk. De richting van het IMF moet dan zuidelijk draaien om zo poollichtkansen te creëren voor de gemiddelde breedtegraad. Indien dit gebeurt is een zware tot ernstige geomagnetische storm mogelijk met een Kp index die tussen 7 en 9 kan liggen.

UPDATE 13h30: WSA Enlil model (zie bijlage) toont een erg vroege impact rond morgenmiddag. Zie bijgevoegde afbeelding

Als gevolg van de protonenstorm, die stilaan richting S3 klasse gaat, zijn alle zonnewindparameters onbetrouwbaar. Het zal dus moeilijk worden om de impact in te schatten

PS.: Wegens de verwachte bezoekersdrukte kan het zijn dat we er terug uitvallen, we hopen dat dit niet gebeurt. Doneer en steun dit project

UPDATES VIA TWITTER, FACEBOOK EN HET FORUM

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 59
  • Created
  • Last Reply
Guest Sietse

Ik zag net 45% kans op poollicht staan op de hoofdsite, maar ik neem aan dit ook niet klopt vanwege de protonenstorm?

En dan nog een vraag: De bz zit de laatste dagen erg zuidelijk, is er  hierdoor na de aankomst van het schokfront ook meer kans dat het zuidelijk gaat?

In ieder geval top updates van jou  :)

Link to comment
Share on other sites

Dit klopte wel Sietse wegens de langdurig zuidelijke Bz welke logischerwijs Kp6 veroorzaakte. Dit kwam door de CME van de M2 van enkele dagen terug

De Pl kans is er nu op voorzien dat als de zonnewind niet betrouwbaar is dat we alternatief toepassen. De percentages staan er dus weer ;-)

Link to comment
Share on other sites

Guest Rens v.d. Pols

74% kans op poollicht. Wat een enthousiasme  ;D Wat zal dat morgen wel worden!  :laugh:

De aankomst van de X5.43 CME komt als het helder is in onze gebieden. Zou het dit keer tot een uitgebreide portie noorderlicht komen onder gunstige omstandigheden? Spannend!

Link to comment
Share on other sites

Welkom op het forum Joeri!

Klopt, het maanlicht zal voor veel roet in het eten kunnen gooien. Maar toch blijf ik positief, gezien we vrijwel recht gaan getroffen worden is de kans op een zware geomagnetische storm niet uitgesloten en verhoogt voor ons wel de kans dat we het toch redelijk goed zouden kunnen zien.

Link to comment
Share on other sites

Guest Rens v.d. Pols

Welkom!

Dat is waar, de maan is ook een storende bron.

Hoe is de maanstand morgen?

Het gaat hier om een van de beste uitbarstingen sinds lange tijd, vooral als we het over de sterkte en de richting hebben. Hierdoor wordt de kans behoorlijk om een uitgebreide portie noorderlicht bij ons te krijgen wanneer de CME aankomt bij ons.

Link to comment
Share on other sites

Guest Rens v.d. Pols

De richting wordt pas belangrijk op het moment dat de CME aankomt. Nu maakt het nog niet zoveel uit he ;)

Het is komende nacht volle maan. We hebben dus in de volgende nacht een vrij grote maan te zien. Ik heb het even opgezocht. De maan staat nu op ruim 373000 km van ons af. De maan zal dus niet supergroot te zien zijn dus het moet te doen zijn voor de verwachte heftige storm.

Link to comment
Share on other sites

De maan staat nu op ruim 373000 km van ons af. De maan zal dus niet supergroot te zien zijn dus het moet te doen zijn

Het verschil in schijnbare diameter tussen de ene volle maan en de andere in in de praktijk verwaasloosbaar. De hoogte boven de horizon is veel meer van belang: hoe lager hoe beter. Hoewel de Maan morgen de hele nacht stevig zal storen is het begin van de avond en het eind van de nacht het meest gunstig wat betreft storend licht.

De weersverwachtingen voor morgenavondspreken elkaar wat tegen (en zijn de laatste dagen ieder uur weer anders), maar veel sites melden toch een redelijke kans op helder weer. Spannend!

Link to comment
Share on other sites

Guest Rens v.d. Pols

Ik ga voor helder weer met hooguit nog een verdwaald buitje.

Het gaat met de poollichtkansen waarschijnlijk om vooral de avond en vooral aan het begin van de avond. Dat kan dus ook gunstig zijn op basis van jouw beschrijving die je geeft over de maanstand.

Link to comment
Share on other sites

Guest Dieter

volgens http://www.wetterzentrale.de/topkarten/fsgfsmeur.html morgen avond helder weer , redelijk betrouwbare site , amerikaanse modellen zitten meestal wel goed , het valt natuurlijk wel af te wachten maar het weer zou misschien toch wel eens kunnen meezitten :P ook genoeg wind om mist en stofdeeltjes te voorkomen .

Link to comment
Share on other sites

Guest Rens v.d. Pols

Ik heb mijn weerbericht ook hierop gebaseerd inderdaad.

Het is hopen bij de aankomst van het front op een goede periode dat de richting van het magnetisch veld zuidelijk wordt. Bij de afgelopen storm zat er ook zo'n goede periode bij. Het wordt dus gewoon morgen een spannende situatie en het is lang geleden dat de poollichtkansen zo gunstig zijn geweest!

Link to comment
Share on other sites

Poollichtkans 8-9 maart Update 23h

Synopsis geofysische activiteit vandaag

We zagen vanochtend een eerste schokfront aankomen welke een zware geomagnetische storm veroorzaakte. Dit terwijl we dachten dat het amper een impact zou maken. Het IMF was matig zuid tot -20. Nu gaat de storm stilaan liggen met mogelijks nog wat activiteit voor de hoge breedtegraad.

DE poollichtkans van 8 maart

Zie ook topic zonneactiviteit voor informatie over de CME!

Impacttijd 7h UTC (+ en - 7h)

Het wordt aftellen naar de aankomst van de CME, hoewel aftellen een slecht woord is ;-). Er wordt verwacht dat deze zal aankomen morgenochtend maar met een onzekerheidsmarge van 7h; dus kan het evengoed ook na de middag aankomen. De verwachting is dan ook dat er mogelijks een zeer zware geomagnetische storm kan plaatsvinden tot 12h na impact.

Gemiddelde breedtegraad kans op poollicht 40-45%

OPGELET: alles hangt af van de precieze impacttijd en de richting van het interplanetair magnetisch veld! Als de parameters niet meezitten zal je dan ook niks zien.

FOTO OPROEP

Stuur ons uw beste foto's van het poollicht en mogelijks sta je in de komende editie van ons digitaal sterrenkundig magazine Guidestar. We zullen de beelden ook plaatsen op Facebook.

Link to comment
Share on other sites

Guest Bart Vyvey

Complete newbie vraag:  ???

Is het de bedoeling dat we pal noord kijken?

En hoeveel graden omhoog ? (als dit zich afspeelt vlak boven de horizon dan wordt dat hier in Antwerpen niet te doen)

Dank bij voorbaat.

Link to comment
Share on other sites

Het front is idd kort voor de middag aangekomen met een erg sterk IMF (40 momenteel) maar de richting is sterk noordelijk zoals Australis hier op het forum had voorspelt. De richting kan nog keren mar zou dit mogelijks pas na 6h doen; hopelijk is dan het IMF nog sterk genoeg...

Link to comment
Share on other sites

Guest Rens v.d. Pols

De bt neemt weer langzaam iets toe en ik zie weer een tik naar een redelijk zuidelijke richting van de bz.

Het blijft onduidelijk wat we daarnet precies gezien hebben maar het zal me niet verbazen als dit nog van de zooi van voor de X5 uitbarsting is.

Update: En nu zwakken de bt en de epam weer af.

Link to comment
Share on other sites

Guest Rens v.d. Pols

Daar begint het wel op te lijken.

Als het van vanochtend echt hetgeen is wat het totaal is geweest dan vraag ik me toch af, waarom een goede, sterkte en behoorlijk aardgerichte CME zo'n tegenvallende impact kan veroorzaken.

In de vorige keren was het zo dat de goede CME last had van een eerdere CME.

Er zat nu meer ruimte tussen de X5 CME en de CME's van de uitbarstingen ervoor waardoor dit me niet waarschijnlijk lijkt. Dan komt toch de mogelijkheid naar boven dat de CME ons voor het grootste gedeelte gemist heeft. Vreemd hoor.

Link to comment
Share on other sites

Storm in een glas water inderdaad. Ik vond het al een erg vreemde impact; niet echt een schokfront (jammer dat we geen zonnewindgegevens hebben om het beter te kunnen inschatten). Er werd ergens een 1200km/sec gezegd maar nergens is dit bevestigd, ik denk zelfs dat het pak lager lag.

Beelden van de CME waren ook erg beperkt en laat beschikbaar. Als we die bekijken was het duidelijk full halo maar de diff toont idd wel hoofdmoot meer weg van ons. Of het nu daar aan ligt, mja. t'is beetje koffiedik kijken. Mss dat SIDC/SWPC een verklaring heeft.

Link to comment
Share on other sites

Guest Rens v.d. Pols

We zullen toch beter naar de positie van de zonnevlekkengroep moeten kijken. Ik vond hem nog iets te ver naar links zitten inderdaad.

Het is wel vreemd dat er eerst gedacht werd dat er een flinke impact naar de aarde zou komen maar dit toch niet het geval lijkt te zijn.

Wat ik dan weer niet snap is, waarom veroorzaakten de M-flares die ervoor zaten, gisteren wel een impact die heftiger dan verwacht was?

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.




×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. By using this site, you also agree to our Terms of Use and our Privacy Policy.