Jump to content

Zonneactiviteit 1429


Vancanneyt Sander

Recommended Posts

Nog een vraagje omtrent de protonenstorm en de invloed daarvan op de ACE satelliet. Ik begrijp dat de data niet betrouwbaar is door de protonenstorm maar geldt dat voor alle data die van ACE komen? Geldt dit alleen voor de zonnewindsnelheid of ook de dichtheid? Is de richting van het magnetisch veld (Bz) nog wel betrouwbaar?

Rens: helemaal eens met je lezing, wat mij ook opvalt is dat de meeste zonnevlekken op het noordelijke halfrond van de zon ontstaan. Het zuidelijke halfrond heeft minder zonnevlekken deze cyclus volgens mij.

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 70
  • Created
  • Last Reply
Guest Australis

noaa 1429 zal de komende dagen geen noorderlicht op onze breedtegraad kunnen veroorzaken. WSO,NSO en GONG zitten op 1 lijn voor wat de magnetische polariteit van het IMF betreft. Deze draait de komende dagen naar het noorden. Hoewel de X5.4 op een redelijk gunstige positie staat, moeten we er qua noorderlicht voorlopig niet te veel van verwachten. (een magnetische storm uitgezonderd)

Link to comment
Share on other sites

@Marby: dit geld enkel voor de zonnewindsnelheid en dichtheid. De parameters van het IMF zijn nog betrouwbaar

@Australis:

Verontrustend wel ;-) als het IMF noord slaat zal er dus niet veel te zien zijn buiten prachtige grafieken. Is er een mogelijkheid dat er nog een korte periode zal zijn waar het IMF alsnog zuid gaat of zie je geheel geen kans daarop en het dominant noord blijft?

Link to comment
Share on other sites

Guest Australis

@ Sander,

Tot en met 12 Maart 2012 blijft het IMF noordelijk, wat er daarna gebeurt moeten we t.z.t. bekijken. Het veld zal bij aankomst eerst gaan oscilleren, waarna het naar het noorden zal draaien. Pas als de CME de aarde gepasseerd is, draait het IMF naar het zuiden.  (te laat)

Link to comment
Share on other sites

Zonneactiviteitsupdate 7 maart Update 23h

Synopsis activiteit afgelopen 24h

De zonneactiviteit was hoog vandaag met de zware X5 klasse uitbarsting, deze produceerde een snelle heldere asymmetrische CME en had een vertreksnelheid van om en bij de 2300km/sec. Toen deze zwarde uitbarsting afzwakte produceerde de zonnevlekkengroep nog een X1 klasse uitbarsting. Dit gebied is dan ook de enige regio die activiteit vertoonde en blijft een erg grote vlek. Regio 1430 groeide net zoals gisteren mooi door maar bleef rustig.

Verwachting komende 24h

Sinds de X5 sterk is regio 1429 sterk verandert met een scheiding in de centrale vlekken maar de regio blijft wel erg complex met duidelijke inversielijn en diverse delta's. De regio behoud dan ook haar beta-gamma-delta configuratie. De kans dat de regio terug uitbarst is groot, de kans op M klasse uitbarstingen is dus groot en ook de kans op een X-flare met protonenstorm behoort nog steeds tot de mogelijkheden.

Ook regio 1430 kan bijdragen met kans op M klasse uitbarstingen.

POOLLICHTKANS WORDT BESPROKEN IN TOPIC POOLLICHTKANS

Link to comment
Share on other sites

Guest Australis

Gezien de snelle groei van de spot en de Beta-Gamma-Delta configuratie, verwacht ik nog wel wat meer vuurwerk van deze klasse!

@ Sander: Ik ben het dus geheel met je eens!  ;)

Link to comment
Share on other sites

Zonneactiviteitsupdate 8 maart 2012 23h30

Synopsis afgelopen 24h

De zonneactiviteit was een pak lager dan de andere dagen, het enige noemenswaardige was een C7 klasse uitbarsting van regio 1428. 1429 produceerde niets speciaals. 1429 blijft een grote groep met nog steeds een beta-gamma-delta configuratie maar breekt wat meer uit elkaar waardoor de kans op echt zware uitbarstingen wel wat kleiner wordt, doch is het niet uitgesloten.

Wat verwachten we morgen?

Zonneactiviteit zal vermoedelijk zoals vandaag zijn met mogelijks een zware uitbarsting.

Link to comment
Share on other sites

Zonneactiviteitsupdate 9 maart 17h

Vandaag zagen we een M6 klasse uitbarsting van de Zon afkomstig van de zonnevlekkengroep 1429. Bij deze uitbarsting kwam een CME vrij die, gezien de centrale ligging op de schijf, naar de Aarde gericht is. De vertreksnelheid was eerder laag met een 750km/sec. De aankomsttijd zou in de avond van 11 maart zijn. De helderheid van de CME was wel vrij zwak.

Zie ENLIL model Marby (bedankt daarvoor!)

Link to comment
Share on other sites

Guest Rens v.d. Pols

De C9.72 uitbarsting die nu aan de gang is wordt veroorzaakt door een nieuwe zonnevlekkengroep aan de linkerkant van de zon.

Dat is duidelijk te zien op het zonnebeeld bij de zonneactiviteitsgrafiek op de site.

Het zou mooi zijn als zonnevlekkengroep 1429 snel een opvolger krijgt om de activiteit op de zon over te nemen.

Link to comment
Share on other sites

Zonneactiviteitsupdate 10 maart 2h40

Synopsis afgelopen 24h

De zonneactiviteit as hoog vandaag met als topper een M6 klasse uitbarsting afkomstig van zonnevlekkengroep 1429. De CME die hierbij vrijkwam was een volledige halo CME en vertrok aan een snelheid tussen de 750&850km/sec. Zonnevlekkengroep 1429 begint helaas in te krimpen maar blijft een grote groep met nog wat Delta structuren aanwezig maar minder sterk, M klasse uitbarstingen blijven dus mogelijk.

Verder noemenswaardig is de nieuwe vlek op de rand van de zon, regio 1432; deze produceerde een C9 klasse uitbarsting.

Wat mogen we vandaag verwachten?

Er is nog steeds kans op een X-flare van 1429 al wordt de kans kleiner nu de regio begint in te krimpen. M-flares staan haast zeker op het menu.

Link to comment
Share on other sites

Hartelijk dank voor de update!

Vrij lage aankomstsnelheid wat de kansen idd wat zou kunnen drukken. Als IMF idd zuid slaat kan het in principe wel, als de sterkte ervan meezit, dus als we hopen op een 25nT zal het al veel zijn en enkel dan denk ik dat we kansje maken in het begin van de storm. Dus als de impact later gebeurt en meer rond de avond zou het kort nog kunnen, maar hoe later op de avond hoe miniemer.

Link to comment
Share on other sites

Guest Australis

@Marby,

Dank voor de zinvolle opmerking, is had mij in de 'event ' dag vergist.  :-\

IMF : noordelijk

Geschatte aankomsttijd M6.29 : Zo 11 Maart 2012 16:16UT +/-7 hrs.

Zonnewind snelheid tijdens impact: circa 675km/sec.

Kans op noorderlicht (52 ste breedtegraad)  : 0%

Link to comment
Share on other sites

Guest Rens v.d. Pols

Oke, we gaan dus weer hetzelfde zien als in de laatste kans dat we eerst een lange overwegende bz naar de noordelijke kant gaan zien en het pas veel te laat mogelijk conserquenter naar zuid kan draaien.

Dus dat wordt grafiekjes kijken weer en hopen dat de bz eerder naar zuid wil draaien en dat we daarbij een kans kunnen maken. Afwachten maar.

Maar de poollichtkans bespreken we verder in het juiste topic daarvoor ;)

Het aantal zonnevlekken van zonnevlekkengroep 1429 begint inderdaad af te nemen, dus de activiteit ook. Als zonnevlekkengroep 1432 wat door weet te groeien, die gisteren al een C9.72 uitbarsting veroorzaakte, hebben we misschien kans op een snelle opvolger om de zonneactiviteit hoog te houden.

Link to comment
Share on other sites

Guest Sietse

Kwam die C9 uitbarsting van gisteren wel van 1432? Niet van de groep die nog net om het hoekje zit?

Als je

met

]latest_sam.png

vergelijkt.

Link to comment
Share on other sites

Guest Rens v.d. Pols

Nu je het zegt, 1432 is volgens mij op basis van de paarse zonnefoto inderdaad dat kleine vlekje wat je voor die grotere ziet.

Die C9.72 kwam van die grotere vlek af die je net achter zonnevlekkengroep 1432 ziet zitten. Het gaat dus nog om een nieuwe zonnevlekkengroep die de C9.72 uitbarsting van gisteren veroorzaakte.

Link to comment
Share on other sites

Ik vraag me af of dit nieuwe groepen zijn of oude groepen die het rondje om de zon overleeft hebben maar mischien al in verval zijn? Mischien wel een combinatie. :)

1429 heeft zijn langste tijd gehad, die zie ik niet geen X-klasse flares meer produceren al hoop ik dat ik het fout heb! Langzaam draait 1429 van ons weg. Hopelijk krijgt deze vlek snel een waardige opvolger.

EDIT: Sander was me voor. :P

Link to comment
Share on other sites

Guest Rens v.d. Pols

Van 1429 hoeven we het inderdaad niet meer te hebben.

Het komt vaak genoeg voor dat een zonnevlekkengroep niet bizar actief is en een rotatie maakt en zodra deze zonnevlekkengroep weer naar ons toedraait ineens zeer actief is.

In 2006 hadden we zo'n zonnevlekkengroep. Deze maakte geloof ik wel 5 rotaties waarvan de 2de rotatie de actiefste was met 4 mooie X-flares.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.




×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. By using this site, you also agree to our Terms of Use and our Privacy Policy.