Jump to content

Zonneactiviteit 1429


Vancanneyt Sander

Recommended Posts

Synopsis zonneactiviteit voorbije dagen

De afgelopen dagen zien we terug wat meer activiteit op de Zon met eindelijk terug wat grotere zonnevlekkengroepen. Het begon allemaal met nieuw genummerd gebied 1429 die zich al aankondigde nog voor hij aan de rand verscheen met een langdurige M3 uitbarsting. Ook vandaag, 4 maart, zagen we een M2 klasse uitbarsting van datzelfde gebied. Intussen zijn ook nieuwe groepen ontstaan op de Zon die allen sterk aan het groeien zijn (1428).

Verwachting zonneactiviteit 5 maart

De grootste activiteit zal van zonnevlekkengroep 1429 komen, dit gebied is magnetisch erg complex (Beta - Gamma - Delta) en de kans op verdere M-klasse uitbarstingen is niet uitgesloten, alsook een X-klasse kan niet worden uitgesloten.

Zijn de uitbarstingen al naar de Aarde gericht?

Momenteel bevind de zonnevlekkengroep nog niet in een gunstige positie, hoewel de M2 flare deels naar de Aarde gericht was maar zal voor ons weinig effect hebben. Normaal zal de zonnevlekkengrioep vanaf dinsdag in een betere positie zitten voor Aardgerichte uitbarstingen.

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 70
  • Created
  • Last Reply

UPDATE 6h50

We worden wakker met een X1.14 klasse zonnevlam! Op basis van de eerste gegevens kunnen we er van uit gaan dat er een CME mee gepaard ging en deels naar de Aarde gericht is (EPAM reageert, protonenlevel stijgt maar nog onder stormniveau, LASCO toont partiële halo CME)

UPDATE 16h30

Zoals vanochtend gemeld was het duidelijk dat er een CME deels naar de Aarde gericht is, deze CME heeft een geschatte snelheid van om en bij de 800km/sec en kan mogelijks aankomen op 7, 8 maart. Morgen zien we de aankomst van de M flare. Deze CME's zijn onvoldoende voor poollichtkansen in de BeNeLux en enkel de hoge breedtegraad zal een aardig lichtspektakel te zien krijgen bij een Kp van maximaal 5 (minor storm), kortom: er is geen kans op poollicht.

UPDATE 19h30

Zonnevlekkengroep 1429 sputtert van de C-klasse uitbarstingen, de magnetische complexiteit van dit gebied is erg groot en de kans dat ze terug zwaar uitbarst de komende uren is groot. Ook zonnevlekkengebied 1428 is magnetisch complexer geworden en is de afgelopen 24h goed gegroeid en ook hier kan een M-klasse uitbarsting niet uitgesloten worden.

Link to comment
Share on other sites

Guest continuousminer

Waw, met die vergelijking realiseert een mens zich weer eens wat een monsters het toch zijn.

Het wordt precies wel spannend met de 1429 de komende dagen.

Link to comment
Share on other sites

Zonneactiviteitsupdate 5 maart 2012 23h50

Synopsis afgelopen 24h

Zoals duidelijk was: de zonneactiviteit was hoog. Het begon vroeg deze ochtend al met een X1 klasse uitbarsting welke gepaard ging met een volledige halo CME met een vertreksnelheid van om en bij de 1340km/sec (SIDC houd het op 800 a 900km/sec). Na de X1 volgden vele C klasse uitbarstingen en drie impulsieve M klasse uitbarsting. Dit zonnevlekkengebied dat hiervoor verantwoordelijk is, regio 1429, is een erg complex en groot gebied en is de afgelopen 24h in grootte toegenomen, de magnetische complexiteit is groot met een Beta-Gamma-Delta magnetische classificatie..

Verwachting komende 24h

Gezien de complexiteit van 1429 is een nieuwe, zware, uitbarsting mogelijk (kans op X klasse 30%). Er is ook een kans dat de protonen niveau's het  stormniveau zullen bereiken als gevolg van de recente uitbarstingen en nieuwe uitbarstingen.

Zijn er al poollichtkansen?

Nee, zoals eerder vermeld zijn de CME's te zwak om in de BeNeLux dit kleurspektakel te veroorzaken. Indien nieuwe zware uitbarstingen gebeuren de komende dagen dan neemt de kans echter wel toe omdat het zonnevlekkengebied dan centraler op de zonneschijf bevindt. De hoge breedtegraden zullen wel kunnen genieten van een fraai spektakel wanneer de CME's aankomen morgen en overmorgen.

Heb je vragen? Reageer hier in het forum of Tweet ons!


Gezien de vele bezoekers kan het zijn dat de site trager reageert, we kijken om morgen/overmorgen extra geheugen te voorzien op de server om de extra stroom bezoekers op te vangen. Alle donaties gaan dan ook integraal naar het huren van onze server zodat we optimaal bereikbaar kunnen blijven.


@Continuousminer: het worden idd boeiende dagen!

Link to comment
Share on other sites

Guest Rens v.d. Pols

We hebben nu regelmatig kleine M-flares.

Deze vrij hoge snelle variatie in de zonneactiviteit lijkt me een goed teken voor een kans op een zeer zware uitbarsting op de zon binnenkort?

Link to comment
Share on other sites

Perfect! Mijn zelfgebouwde 90mm h-alpha kijker is net klaar, ik heb een lange middagpauze, het wordt zonnig, en AR1429 gaat als een dolle te keer! Nu maar hopen dat ik op precies het juiste moment in mijn achtertuintje zit.

Link to comment
Share on other sites

zelfgebouwd? amai, sjiek!

Ik heb zelf ook een h-alpha kijker maar niet zelf gemaakt ;) het is inderdaad schitterend om de uitbarstingen te zien door zo'n kijker.

Update!

Intussen sputtert de vlek mooi door al is er de afgelopen 24h geen zware uitschieter meer geweest. Doch blijft de regio zeer instabiel met intussen meer dan 9 kleine M flares. De kans op een zware zonnevlam in de X-klasse is mogelijk met zelfs een kans op een zeldzame super X klasse.

Link to comment
Share on other sites

Guest Rens v.d. Pols

Dat klinkt goed! Laten we het hopen dan!

Inmiddels zit de activiteit weer in de B en houdt de zonnevlekkengroep zich wat rustiger.

Zou dit een stilte voor de storm kunnen zijn?

Link to comment
Share on other sites

De zonnevlek blijft wel erg evolueren, zolang die sterke delta structuur er is kan er veel gebeuren. Net daarom dat het goed is dat het nu wat rustiger is, de impulsieve flares voorkomen beetje dat het zwaar kan uitpakken dus nu even rustig om hopelijk een klepper te geven.

Link to comment
Share on other sites

Guest Eelbode Gerd

ik ben net nog maar een groentje in deze wereld vol boeiende zonneactiviteit, maar ik vroeg me af of er naast de toffe kant van een super zware X-flare, waar we toch met zijn allen op hopen, ook geen echte gevaren aan verbonden zijn? Of zijn we onze systemen (gps, elektriciteitsvoorziening),dermate gevorderd dat dit geen zware problemen meer kan geven?

Link to comment
Share on other sites

Een super x klasse zou inderdaad zware gevolgen kunnen hebben, zeker nu de positie van de regio 'gunstig' begint te zitten. We weten wel wat de gevolgen kunnen zijn en de vrees op grote schade is wel groter dan bij het vorig maximum gewoon om de reden dat we veel meer afhankelijk zijn geworden van technologie (GPS, smartphones, ...) en we dus mogelijks meer hinder kunnen ondervinden.

Een artikel hierover is te vinden op onze hoofdsite

http://www.spacepage.be/artikelen/het-zonnestelsel/de-planeten/de-aarde/poollicht/gevaren-van-poollicht

Intussen is de vlek rustiger geworden en fluctueert continue in C niveau.

Link to comment
Share on other sites

Guest Rens v.d. Pols

De activiteit loopt rustig omhoog en is nu van de hoge B naar de lage C gegaan en loopt nog steeds schommelend langzaam op.

Een goed teken, de geleidelijk toenemende zonneactiviteit?

Link to comment
Share on other sites

Guest Rens v.d. Pols

En we zijn weer terug met de activiteit bij de C1.1 na een M1.33 uitbarsting. Dit is best wel spannend!

Link to comment
Share on other sites

Zonneactiviteitsupdate 6 maart 2012 23h30

Synopsis afgelopen 24h

De zonneactiviteit was vandaag hoog met vandaag alleen al 5 M klasse uitbarstingen waarvan de hoogst geregistreerde een M2 uitbarsting was. Gezien de korte duur van al deze M-klasse uitbarstingen is er bij geen enkele een coronale massa uitstoot (CME) vastgesteld.

Alle activiteit vandaag kwam nagenoeg alleen van zonnevlekkengebied 1429 en is ook de meest dominante op de zonneschijf. De regio kende een grote evolutie vandaag met voornamelijk uitbreidingen in de volgelingen van de leidende zonnevlekkgroep. Het centrale gebied van de zonnevlek is nog steeds magnetisch erg complex met meerdere delta structuren, de magnetische configuratie blijft dan ook Beta-Gamma-Delta.

Zonnevlekkengebied 1428 groeide ook maar is magnetisch eenvoudig en zal je dus weinig zien of horen maar krijgt in dit verslag een eervolle vermelding.

Verwachting morgen, 7 maart

Naar alle waarschijnlijkheid zal de zonneactiviteit hoog blijven met hoogst waarschijnlijk meerdere M klasse uitbarstingen. Eveneens bestaat nog steeds de kans op een zware uitbarsting (X-klasse) met bijhorende protonenstorm en Aardgerichte CME (gezien de vlek steeds centraler komt te liggen).

Waar zitten de andere CME's?

Die zouden nog onderweg zijn, althans als ze de Aarde niet missen. Normaal zullen we deze vandaag, 7 maart, moeten zien aankomen.

Nog enkele cijfers:

  • 80% kans op M-klasse uitbarstingen
  • 30% kans op X-klasse uitbarstingen
  • 30% kans op een protonenstorm

En beeld van de dag is eentje van SDO die de magnetische lussen goed toont bij de zonnevlekkengroep 1429 tijdens een kleine M klasse uitbarsting.

Link to comment
Share on other sites

Update zonneactiviteit 7 maart 7h00

Iets over half twee barstte zonnevlekkengroep 1429 zwaar uit met een X5 klasse zonnevlam die erna nog wat X1 sputterde in de uitloop. Deze gebeurtenis wakkerde meteen een protonenstorm aan die momenteel de S1 klasse heeft bereikt. Bij de X5 uitbarsting kwam een snelle CME vrij, gevolgd door een veel tragere CME naar aanleiding van de X1 die er op volgde. Er zijn nog niet veel gegevens beschikbaar voor details te geven over mogelijke kansen op poollicht.

Verdere X klasse uitbarstingen zijn mogelijk vandaag.

Alsook vannacht kwam de eerste CME aan, de zonnewindsnelheid steeg met 71.37km/sec naar 430.9km/sec. de impact is zwak.

WE UPDATEN JULLIE VERDER

Als er een poollichtkans komt zal er een waarschuwing worden gemaakt op het forum.

OPGELET

Naar aanleiding van de aangaande protonenstorm kunnen de zonnewindgegevens onbetrouwbaar worden

Link to comment
Share on other sites

Guest Rens v.d. Pols

De snelle uitbarsting van de X5.43 zit dus voor die van de tragere X1.37 en dat zou dus positief punt zijn.

Mooie cijfers! :)

Hopen op meer van deze mooie uitbarstingen!

                                              Kleine weersupdate

Ik kijk even naar het weer voor de komende twee dagen in verband met de mogelijke poollichtkansen.

Vandaag hebben we te maken met een storing met veel regen en een wind die uit het zuidwesten komt met 5 bft. Aan het begin van de avond nemen de regen en wind langzaam af. We komen langzamerhand onder een hogedrukgebied te liggen. In de loop van de avond klaart het langzaam op vanuit het westen. Het wordt 6-7 graden met in de heuvels iets iets lager.

In de nacht naar donderdag zetten de opklaringen door vanuit het westen. Er kunnen een paar buitjes van zee binnendrijven maar het is over het algemeen vrij helder. De minima liggen rond 3 graden. Dit wordt dus al gunstiger voor de eventuele poollichtkansen.

Donderdag overdag hebben we regelmatig zon met enkele buitjes. Het wordt 8-9 graden met in de heuvels natuurlijk weer iets lager. De wind is overwegend westelijk met 4 bft.

In de nacht naar vrijdag is het eerst helder en later in de nacht neemt de kans op wolkenvelden van zee iets toe en wordt het wisselend bewolkt. De minima liggen rond 2 graden en rond het vriespunt in de heuvels. Ik verwacht dus vrij nette omstandigheden vooral in het eerdere deel van de nacht voor de eventuele poollichtkansen in de nacht van donderdag naar vrijdag.

Link to comment
Share on other sites

Guest Jacco

Hoe vaak komt eigenlijk een X5 voor? en kan het nog hoger geclassificeerd  worden?

Trouwens hier ook geen optimale weers omstandigheden voor Noorderlicht. Sneeuw  :(

Link to comment
Share on other sites

Dank voor je updates Sander, verhelderend om te lezen. :)

Hoe vaak komt eigenlijk een X5 voor? en kan het nog hoger geclassificeerd  worden?

Trouwens hier ook geen optimale weers omstandigheden voor Noorderlicht. Sneeuw  :(

Hoevaak een X5 voorkomt weet ik niet maar in principe is de X klasse de hoogste klasse. Dan is er nog de term ''super X-klasse'' (geen idee of het een officieele term is) maar die wordt gebruikt voor alle X10 en hogere flares. Deze X schaal gaat gewoon vrolijk door. Je moet bedenken dat die super X-klasse echte monsters zijn en niet zo vaak voorkomen. 22 keer sinds de metingen zijn begonnen. http://www.poollicht.be/nl/help/de-classificatie-van-zonnevlammen

Waar op de aarde bevindt je je aangezien je sneeuw heb? Belgie?

Link to comment
Share on other sites

Guest Jacco

Dank je Marby,

Voor je duidelijke uitleg.

Het is voor mij de éérste keer dat ik een X5 op het scherm zag staan.

Waar ik woon? dat zal ongeveer 1000km Noordelijker zijn. Net onder Oslo.

Link to comment
Share on other sites

Guest Rens v.d. Pols

Ik heb de X6.58 live zien gebeuren in de grafieken op 6 december 2006. Dat was echt leuk toen! Even daarvoor vond er een X9.06 plaats en na deze twee volgden er nog 2 X-flares. Dit waren de laatste echte noorderlichtkansen van de vorige cyclus.

De X17 vond plaats toen ik in augustus 2005 net begonnen was met mijn poollichthobby. Er vond toen op 11 september 2005 een KP-index van 9 plaats in de middag. Dat was de eerste keer dat ik bewust een KP van 9 meemaakte.

Het valt me in deze cyclus op dat er vrij rustige lange tijden zijn op de zon maar het soms ineens totaal omslaat naar een zeer hoge activiteit zoals nu ook het geval is. Bij elkaar zijn er in deze cyclus al een behoorlijke hoeveelheid X-flares geweest.

Het is dan meestal één echte zonnevlekkengroep per keer, zoals nu zonnevlekkengroep 1429, die de zeer hoge activiteit veroorzaakt.

In de vorige cyclus waren er meer zonnevlekkengroepen gemiddeld en kwam de activiteit meestal van meerdere grote groepen. Denk maar eens aan het beruchte trio van oktober/november 2003.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.




×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. By using this site, you also agree to our Terms of Use and our Privacy Policy.