Jump to content

Nieuwe (actieve) zonnevlekkengroep (vanaf 24 mei)


Guest zwijn

Recommended Posts

Guest zwijn

Hebben jullie al aan de andere kant van de zon dat actieve sungroup gezien??

Deze week draait ie naar de aarde toe.

Zit weer wat aan te komen hopen we.  :)

Link to comment
Share on other sites

wat toen groot was kan klein aan de rand komen ;) zeker nu in het minimum, onlangs was dat ook zo met een andere vlek en toen het over de rand kwam was er niet veel meer van over. als de rand erg actief toont dan zal de zonnevlek stand gehouden hebben en zien we misschien nog iets, in het andere geval was die dan al aan het inkrimpen. Soms kunnen de heliografische afbeeldingen wat onjuist zijn.

Link to comment
Share on other sites

Guest Rens v.d. Pols

Ik wil er wat positiefs aan toevoegen: Het zou best kunnen dat het inderdaad iets wordt op de farside. Ik zeg dit omdat ik op Spaceweather de foto van 20 mei gezien heb en van 24 mei, die 24 mei vertoont goeie groei, het zou kunnen zijn dat het weer zo'n 0865-0875 geval is. Maar hij heeft nog 2,5 dagen te gaan. Dus hopen dat hij dan nog steeds zeer goed is. Het zou wel zo leuk zijn... ;)

Link to comment
Share on other sites

ik ben eerder twijfelachtig, binnen enkele dagen komt het in beeld dat wel. er is op de laatste van 12h idd een grote vlek te zien, maar twee dagen geleden was er ook wta te zien van vermoedelijk die vlek, dan even niet meer en nu terug. ik ben nog afwachtend tot het op de rand komt

Link to comment
Share on other sites

Guest Rens v.d. Pols

Ja ik ook. Ik zei ook: Ik hoop dat hij over de rand nog net zo goed is als nu.

Ten opzichte van 20 mei is er een goeie groei.

Nog effe 2,5 dagen geduld en we zullen het weten... ;)

UPDATE: 25 mei 2006 :  De actuele status van de zonnevlekkengroep aan de achterkant van de zon is nog steeds goed. Hij is een klein beetje gegroeid ook weer ten opzichte van gisteren, nog 1,5 dag te gaan voor de definitieve uitslag...'t ziet er nu goed uit...

UPDATE deel 2:

Misschien ook wel weer een positief puntje, vlakvoor activiteit van de zon houdt de zon zich in en daalt de zonnewind naar erg laag. De zonnewind is nu ook erg laag en je ziet op de zonnefoto's opeens nauwelijks deeltjes van de zon af vliegen. Het is nog niet 100% zeker maar dit kan een 0875-geval worden...

Link to comment
Share on other sites

de vlek begint aan de rand te komen, je zal zich niet meer moeten baseren op de far-side afbeeldingen, deze is daar niet meer op te zien op de allerlaatste versie. Het is nu nog even wachten, mooie protuberans te zien waar hij zal verschijnen. Nog even geduld dus ;)

groot zla de vlek niet zijn, nog niks van cme of uitbarstingen gezien uit die richting dus ik blijf afwachtend tot we hem zien

Link to comment
Share on other sites

Guest Rens v.d. Pols

Dat klopt geen cme of wat nog gezien, op de zonnefoto's vliegen juist minder deeltjes weg van de zon en langzamere zonnewinden, dat duidt meestal op actieve dingetjes.

Bizar groot zal hij waarschijnlijk niet zijn nee, maar een leuk(e) uitbarsting(kje) kan er wel uit komen. Nu vliegt er al af en toe een B-tje uit. Nog even afwachten voordat we het precies kunnen zeggen...

Het gebiedje wat we nu zien aan de linkerhoek van de zon is niet zo al te best.

Er staat in het zonnevlekkenrapport heel weinig positiefs.

Wat raar is regio 0882 staat al een week in het zonnevlekkenrapport dat hij terugkeert.

Misschien zit er iets beters achter?

Link to comment
Share on other sites

Guest Revontulet

De nieuwe zonnevlekkengroep wordt op spaceweather omschreven als "puny". Is ook te zien op de afbeeldingen. Is waarschijnlijk zeer snel verkleind. Jammer.

Er is wel een nieuw coronaal gat te zien.....

Link to comment
Share on other sites

Guest zwijn

Ja inderdaad Sander daar begint het wel op te lijken alles ziet er naar uit dat we voor een minimum staan, grote groepen zonnevlekken die in een week komen en in een paar dagen weer gaan. Jammer want het had wat kunnen zijn als de vlek stand had gehouden maar ....... helaas.

Zag net op de nieuwste fotos van space w dat er op de far side weer een actieve groep zit. Ik zeg niets meer, aangezien ik het verkeerd dacht bij de vorige groep. Laten we hopen dat het wat wordt deze keer.

Wat me wel opvalt is dat veel vlekken op de farside, op het noordelijk halfrond voorkomen.

Laat het minimum maar snel komen en laat de zon maar lekker een paar maand stil wezen. Officieel was het toch tussen aug -dec 2006? Hoe sneller hoe beter.

Kan ik weer met een paar watt de wereld rond zenden!     ;)

Link to comment
Share on other sites

rens zat vol geloof te kijken naar de far-side images, ik net niet, akkoord er is vlekje te zien geweest maar het is far-side en ik kijk er pas naar als er op de voorkant ook genoeg activiteit is, met name dus in actievere periodes niet minimumcondities aangezien die vlekken meestal verdwijnen. Far side is enkel om te weten of er een vlek is op de achterzijde, of die op voorzijde komt zien we wel, voor mij telt de voorkant, niet de achterkant ;)

de langstdurende zonnevlekkengroep doorstond drie rotaties ;)

Link to comment
Share on other sites

Guest Rens v.d. Pols

Nee ik kijk voortaan alleen naar de vlekken die op de rand verschijnen. Die farside blijkt niet zo goed te zijn, al is het snel verkleind, ietsje beter is het wel maar niet veel uiteraadt. En witte, kan best goed kloppen wat je zegt dat we toch echt het minimum naderen, de zonnevlekkenstructuur is niet helemaal goed te bekijken nog, maar misschien is het een goed teken.

Ja die drie rotaties, daar zijn zo drie voorbeelden van te verzinnen: groep 0484-0486 en 0488 natuurlijk! ;)

Ach die nieuwe actieve zonnevlekkengroep op de farside zal ook niet echt goed gaan...het zou een wonder zijn als het een 0865-0875 geval wordt op onze kant. Maar ik vind dat het niet echt nodig is vanwege dat het leuker zou zijn als we het minimum gepasseerd zijn.

Op Spaceweather staat dat er wel iets gebeurd. Het is in ieder geval 'lovely' staat er. Maar we vergeten een ding hier een stijging van een groep hoeft niet speciaal op de farside te zijn, kan ook aan de voorkant en die tiny groepen stond geloof ik 22 mei op spaceweather en toen stond er something coming?

Vandaag is er weer een nieuwe geringde kans op C-flares ontstaan, die voorspellingen gaan maar door en door...nu heeft de zon lekker elke dag minimumachtige B-flares tot nu toe in petto...

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. By using this site, you also agree to our Terms of Use and our Privacy Policy.