Jump to content

Poollichtkans 12 november 2011


Recommended Posts

Poollichtkans 12 november 2011 - Laatste update 11nov 12h20

Situatie

Op 9 november zagen we twee M klasse uitbarstingen op de zon met beide een M-1 sterkte afkomstig van zonnevlekkengroep 1342-1243. Bij beide uitbarstingen is een CME vrijgekomen die naar de Aarde gericht is. Op zich is dit allemaal veel te weinig voor echte poollichtkansen. Zeker de eerste CME zal bijna niet merkbaar zijn als deze aankomt.

Wat maakt het nu speciaal?

De laatste M1 klasse uitbarsting was een filamentuitbarsting die lang aanhield en zo veel plasma de ruimte in slingerde. De vertreksnelheid lag ook aanzienlijk hoog (tussen 700 en 1000km/sec) en het was een full-halo CME (wat dus wil zeggen dat het richting Aarde komt.

Gelet op voorgaande ontstaat er een poollichtkans voor de Lage Landen

Poollichtkans verwachtingen

Verwacht geen gigantisch spektakel! Het zal sowieso nowcasten worden waarbij we pas op het moment dat de CME aankomt op Aarde gaan kunnen zien of we kans hebben op poollicht. Om toch al een idee te hebben maken we hier onze voorspelling bekend:

Verwachte aankomsttijd: Nacht van 11 op 12 november, vermoedelijk rond middernacht

Verwachte impactsnelheid zonnewind: 500km/sec

Verwachte Kp index: 6

Link to comment
Share on other sites

Guest didiervh

Een Kp van 6 lijkt me inderdaad niet onmogelijk.  Een grote onbekende is de eerdere, tragere CME die wordt ingehaald door het sneller exemplaar, wat nowcasten inderdaad nodig maakt.

Ik verwacht niet al te veel, het licht van de volle maan zal eventueel poollicht helemaal wegwassen vrees ik.

Link to comment
Share on other sites

Een Kp van 6 lijkt me inderdaad niet onmogelijk.  Een grote onbekende is de eerdere, tragere CME die wordt ingehaald door het sneller exemplaar, wat nowcasten inderdaad nodig maakt.

Ik verwacht niet al te veel, het licht van de volle maan zal eventueel poollicht helemaal wegwassen vrees ik.

Als beide elkaar versterken dan zou het nog speciaal kunnen worden ;-) Voor een keer zitten de parameters iets beter mee maar dan nog. En idd de Maan zal veel roet in het eten gooien...

Link to comment
Share on other sites

Guest Ruben Weytjens

Eerlijk gezegd zijn die filament eruptions als mogelijke bron voor noorderlicht wat nieuw voor mij. Ik heb tot voor kort altijd gefocust op de vlekken waaruit krachtige X-flares voor noorderlichtkansen zouden moeten zorgen. Maar mogelijk wordt dit dus het 2de filament event op rij met mogelijk noorderlicht in de Lage Landen op korte tijd.

In ieder geval toch alweer wat opwinding. Dat doet het beste verhopen voor de nog lange winter. Net als bij m'n reizen naar Lapland kan ik me optrekken aan 2 dingen: Het (eventuele) winterweer en de (eventuele) zonneactiviteit met kansen op noorderlicht. Nee, voor mij hoeft het niet meteen weer zomer te worden. ;-)

Link to comment
Share on other sites

Guest Rens v.d. Pols

Het lijkt erop dat we net zo'n kansje als de vorige twee keren kunnen krijgen.

Dat zal dan waarschijnlijk niet een te heftige activiteit bij ons betekenen.

Maar het was bij de vorige twee keer positiever dan verwacht dus ik laat me graag verrassen!

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. By using this site, you also agree to our Terms of Use and our Privacy Policy.