Jump to content

Poollichtkans 26 september 2011


Guest Rens v.d. Pols

Recommended Posts

Guest Rens v.d. Pols

Nee juist niet fel paars. Heel licht.

De zonnewindsnelheid probeert weer omhoog te lopen. Het is wachten op een nieuwe uitslag van de kiruna en hopen dat de bt en bz wat meer mee willen gaan werken.

In Zeeland is er alvast weinig bewolking dus als dat doorzet en de impact goed doorzet dan zouden we een mooie kans op poollicht kunnen maken dadelijk! Voorlopig is het tot nu toe enkele zwakke waarnemingen(bevestigd!!!) en de grafiekjes goed in de gaten houden!

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 52
  • Created
  • Last Reply
Guest Rens v.d. Pols

Hier in noordelijke richting niet zoveel stadslichten gelukkig. Ik kijk uit op het natuurgebied bij Maassluis. Hier dreven net ook wat opklaringen. Daar in zag ik een licht paars-witte gloed maar ik vind het te zwak om te zeggen of het het nou echt was.

Update: Het is nu bijna onbewolkt hier dus nu mag het komen!!!

Link to comment
Share on other sites

In Oss heb ik de vorige keer poollicht waargenomen. Nu nog niets te zien. Er is wel lichte bewolking, deze lijk wat gekleurd. Geen idee of dat iets is.

Ruger

Link to comment
Share on other sites

Guest Rens v.d. Pols

In de heldere lucht banden van lichte witgroene gloeden te zien daarnet vrij hoog aan de noordelijke horizon.

De helderheid en locatie veranderen van tijd tot tijd. Weer een waarneming verricht vergelijkbaar als die van augustus. Ik denk dat het het wel is geweest.

Link to comment
Share on other sites

Guest Rens v.d. Pols

Wat mij betreft licht paars noorderlicht. Mooi! :D

Hier is het witgroenachtig afwisselend met witpaarsachtig geweest maar door de vele lichtvervuiling zo slecht vast te leggen.

Update: Met 704,3 km/s gaat de zonnewindsnelheid nu weer een stuk omhoog.

Link to comment
Share on other sites

Guest Rens v.d. Pols

Jammer dat ik het eerst nog moest doen met teveel bewolking. Daar in Zeeland was het al sneller helderder dus die hebben het gunstigste moment meegepakt. Ik moest heel goed kijken door de kleine opklaringen heen. Later toen het hier ook helemaal opklaarde was het duidelijk te zien maar helaas iets minder heftig dan wat de webcam in Oostkapelle in Zeeland heeft vastgelegd. Maar het kan niet anders, het is het geweest wat we gezien hebben.

Dit was best wel weer eens leuk! :)

Link to comment
Share on other sites

De activiteit was idd verrassend, het was ook een erg atypische CME die normaal niet geo-effectief zou zijn. Blijkbaar was die toch meer naar ons gericht dan gedacht. Het is een poollichtkans zoals enkele jaren terug met de langdurige M8 flare maar dan met wat meer geluk ;-).

Ons poollichtmeldingssysteem bewees ook weer z'n diensten vanavond.

Link to comment
Share on other sites

Het noorderlicht duurde hier van ca 22:30 tot ca 23:45. Misschien was het al eerder begonnen.

En trok het later weg naar het oosten.

Hier wat foto,s.

IMG_1030.jpg

[img width=640 height=426]

[img width=640 height=426]

[img width=640 height=426]

[img width=640 height=426]

Link to comment
Share on other sites

Guest Rens v.d. Pols

Ik weet niet hoe erg de lichtvervuiling in het noorden is bij je Albert? Het noorden moet de minste lichtvervuiling hebben wil je een kans maken om iets waar te nemen.

Hoe zat het met de bewolking daar? Wanneer werd het helder daar?

Link to comment
Share on other sites

Guest Albert.van.Duin

Hallo Rens,

Ik zit nog heel behoorlijk qua donkere hemel (mag 6, SQM 21.0), alleen heb ik Assen op 15km in het noorden en dat zie je wel.

Vaak ga ik naar een plek een eindje buiten mijn woonplaats, gisteravond had ik rond kwart over negen een gat in de bewolking, kon de Grote Beer zien en boven me de melkweg, maar helaas geen noorderlicht.

Vanaf 1989 heb ik het toch al minstens tien keer gezien in Nederland.

Gisteravond had ik mijn camera niet bij me, anders had ik het fotografisch misschien kunnen vastleggen.

Hopelijk komt er morgen een fikse CME van die zonnevlekgroep, dan kunnen we in het weekeinde misschien weer genieten. De weersvooruitzichten zijn in ieder geval goed.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.




×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. By using this site, you also agree to our Terms of Use and our Privacy Policy.