Jump to content

Poollichtkans 26 september 2011


Guest Rens v.d. Pols

Recommended Posts

Guest Rens v.d. Pols

De bz en de bt beginnen momenteel wat uit te slaan.

Zonnevlekkengroep 1302 houdt zich de laatste tijd weer wat rustiger.

Update: Nu slaan meerdere waardes flink uit! Er komt weer een CME aan.

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 52
  • Created
  • Last Reply
Guest Rens v.d. Pols

Begon zuid maar ging inderdaad snel naar noord.

De aankomst is toch vrij snel en de dichtheid en de bt bevallen me ook wel maar het is net te zwak om een goed genoeg zetje voor ons te geven.

Update 1: Nu is de bz -12,3. Na eventjes noordelijk te zijn geweest is de bz nu weer sterk zuidelijk geslagen! :P

Update 2: Nu 17,3. Het gaat sterk heen en weer de bz. Dan is de bz noordelijk en dan weer zuidelijk.

Link to comment
Share on other sites

Guest Rens v.d. Pols

De dichtheid is weer afgenomen maar de zonnewindsnelheid die kruipt wat omhoog.

De bz loopt ook nog steeds lichtjes omhoog en de bz blijft nog steeds noordelijk.

Het is leuk om te zien, maar voorlopig bij lange na niet genoeg voor ons.

Link to comment
Share on other sites

Guest Rens v.d. Pols

De bt is nu 33.2  en de bz -22.1. Leuke waardes om te zien! Snelheid nog wat hoger en deze waardes wat beter en het wordt zowaar eens nog leuker.

Maar we hoeven eigenlijk nergens op te hopen want de bewolking verziekt het dit keer toch wel weer. Daarom is het jammer dat 1302 nu vrij rustig met enkel M-flares. Een X-flare zou nu wel op zijn plaats zijn.

Link to comment
Share on other sites

Guest Australis

Ik heb mij lelijk om deze CME verkeken, hij heeft idd een ongebruikelijke propagatie richting gekregen. ACE neemt een aanhoudend zuidelijk gedraaid veld waar. Met de huidige zonnewind snelheid (571km/sec) kan het dus WEL interessant worden vandaag!

Stay tuned!

Link to comment
Share on other sites

Guest Rens v.d. Pols

De snelheid stijgt rustig verder met een waarde van rond de 600 km/s nu. De bz is weer noordelijk gedraaid. Volgens mij weet de bz niet echt wat hij wil. De bt-waarde zit goed in de 30 dus dat is ook mooi.

Maar laat het voorlopig maar zo want het is toch bewolkt dus we hebben er toch niks aan! :(

Link to comment
Share on other sites

De langetermijn Kp voorspelling geeft een 8.67 aan voor 0h30 lokale tijd, iets wat echt wel overschat is. Normaal zal de verwachte Kp+1h 7.33 gaan bedragen en verwacht ik dat Kiruna dan ook een sterke dip zal krijgen.

De waargenomen Kp lijkt me beetje fout zoals bij de andere stormen :D, kiruna reflecteert die alvast niet.

Link to comment
Share on other sites

Guest Rens v.d. Pols

Ja het lijkt mij ook vreemd. Zo snel als in augustus lijkt het me niet te gaan? Hoeveel zou de werkelijke KP dan ongeveer moeten zijn nu?

De afbeelding van waar het poollicht zichtbaar is begint ook langzaam wel te verbeteren. Als de Kiruna en bz samen goed worden dan moet er wel een kans voor ons kunnen komen.

Helaas is de bz nu terug naar licht zuidelijk, hopelijk slaat dit weer snel terug naar sterk zuidelijk.

Link to comment
Share on other sites

ACE satellite heeft wat probleempjes, laatste 10 minuten geen data meer dus of de Bz stijging klopt is niet gezegd, kan met de data uitval te maken hebben.

De Kp nu is meer de voorspelde Kp waarde van 5.6, iets meer verantwoord ;-) Kp is ook maar een globale indicator zonder echt megawaarde als het komt op poollicht zien of niet. T'is enkel een indicatie van de activiteit.

PS. verwachte Kp+4h is 9 :D das al helemaal larie ;-) de CME is gewoon geen Kp9 waard :D Kp niet te betrouwen ;-)

Link to comment
Share on other sites

Guest Rens v.d. Pols

Over een uur staat er een waarde van 8.00. Nu wordt de voorspelling op 5.33 gezet. Een waarde van 5-6 zou wel kloppen gezien tot halverwege Noorwegen waar het poollicht nu te zien is.

Hoe zou het komen dat de satelliet last heeft van uitval? Zou dat niet te maken kunnen hebben met een gedeelte van de CME's wat nog wat sterker zou kunnen zijn?

Het ging al ietsje anders dan gedacht dus wellicht dat er nog een verrassinkje in kan zitten?

Update: het poollicht is nu al te zien tot ongeveer 58°NB, er zit in de aurora ovaal een goede verbetering!

Link to comment
Share on other sites

Guest Rens v.d. Pols

Inmiddels doet hij het weer, zonnewindsnelheid is met 648 km/s weer wat hoger en de bz is nu -15,5.

Update: de kiruna is ook weer een nieuwe poging aan het wagen om uit te slaan.

Link to comment
Share on other sites

Guest Rens v.d. Pols

Kirunawaarde nu -1585!

Wat een waarde!

76% kans op poollicht nu! De dichtheid van de zonnewind is vrij hoog, dat zou een extra tik op het magnetisch veld van de aarde binnenkort kunnen geven lijkt me?

Voorspelde KP: 8.00! Voorspelde KP over een uur: 8.33! :D

Link to comment
Share on other sites

Guest Rens v.d. Pols

Om 22.15 was er in heel Noorwegen goed poollicht te zien. Ik dacht daarnet ook wat door de bewolking heen te zien vrij laag in noordelijke richting. Een licht paars-witte gloed. Het is echter te onduidelijk geweest om te spreken van joepie ik heb noorderlicht gezien!

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.




×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. By using this site, you also agree to our Terms of Use and our Privacy Policy.