Jump to content

Activiteit zonnevlekkengroep 1283


Vancanneyt Sander

Recommended Posts

Zonnevlek 1283 is erg actief sinds gisteren en alles begon met een M5 flare met CME. Het was een korte flard met CME waarvan de hoofdmoot de Aarde zal missen, de snelheid van deze CME was nog te laag voor poollichtkansen op Aarde.

Vannacht, iets na middernacht barstte de zonnevlekkengroep nogmaals uit met een X2 klasse zonnevlam, wederom een erg korte flard maar met een grotere CME uitbarsting die duidelijk te zien was in de STEREO beelden. Details over de snelheid zijn momenteel nog niet gekend maar gezien de duur van de flard vrij korte was verwacht ik er niet extreem veel van al stijgen de kansen op poollicht toch al wat meer.

Update: X2 was een full halo CME, snelheid rond 700km/sec. Hoofdmoot van de CME zal de Aarde, net zoals bij de M5, boven ons passeren. Kortom enkel het zwakkere deel van de CME's zijn onderweg, dus niet meteen kans op poollicht!

Reageer gerust op het topic!

Updates volgen gaandeweg.

Link to comment
Share on other sites

Guest didiervh

Goeie analyse!

Op zich zou ik niet echt veel verwachten van beide flares; zeker de X2 is volgens mij te impulsief om voor poollicht te zorgen. Maar we naderen inderdaad snel de equinox en het IMF kan alle kanten uit.  Het kan dus zo maar eens gebeuren.

Didier

Link to comment
Share on other sites

UPDATE 8 SEPTEMBER 0h00

De X2 van 24h geleden had een vertreksnelheid van 800km/sec, sneller dan eerst was gezegd.

Zonnevlekkengroep 1283 heeft na z'n ferme uitbarsting zich erg rustig gehouden, er is nog een klein maar zwakke delta structuur aanwezig. Grote uitbarstingen kunnen dus nog, zolang de delta structuur nog aanwezig is.

De X2 zou bij aankomst op Aarde (binnen enkele dagen) slechts kleine stormcondities veroorzaken (Kp max 5). Normaliter dus geen poollichtkansen voor de BeNeLux.

UPDATE 6h50:

Nieuwe zware uitbarsting: X1.8; precies een dag na de X2. Ditmaal gaat het wel om een veel langere durende uitbarsting. Full halo CME maar met zwaarste deel dat niet naar de Aarde komt. Vertreksnelheid rond de 900km/sec. Gezien er na de uitbarsting weinig geladen deeltjes al naar de Aarde kwamen verwacht ik hier ook niet veel van. SOHO beeld van de uitbarsting toont het duidelijk genoeg...

Nieuw gebied 1289 kan wel zorgen voor nieuwe activiteit met mogelijke M flares.

[verwijderd door de beheerder]

Link to comment
Share on other sites

Guest Rens v.d. Pols

Voorlopig hebben we helemaal niks aan aankomende CME's omdat het hartstikke bewolkt is in onze streken.

De waardes zien er interessant uit, maar als het echt interessant nog wil gaan worden zorg dan eerst dat de bewolking weg gaat.

Link to comment
Share on other sites

Guest Australis

@Australis: de impact nu, zou deze van de M5 of van de X2 komen? De M5 is alvast overtijd en de X2 is volgens je voorspelling voorzien voor deze nacht?

@Sander,

Sorry voor de late reactie, ik zat een paar dagen in Aachen en las de vraag op mijn Android bij Starbucks aldaar. Best wel lastig inloggen al je het password niet meer uit het hoofd weet.  :-\

Er zijn meerdere CME's naar de aarde gevlogen en het is daarom heel moeilijk te bepalen welke cme er aangekomen is. Als ik puur naar de energie in de poolkap potentiaal kijk, lijkt het erop dat de X2.1 op Zaterdag 10 September 2011 om 12:00z bij ons is aangekomen. De spanning/energie nam vanaf dat moment toe tot een waarde van 280kV, terwijl de Bz daalde naar -22.4 nT

Ik zat er een uurtje of 6 naast met mijn aankomsttijd schatting, wat ook niet zo verwonderlijk is. Niemand weet meer wat de zonnewind snelheid op het traject tussen de zon en aarde zal gaan worden. De berekening die ik erop los laat, is alleen goed bruikbaar als er geen andere cme naar de aarde onderweg is.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
Guest Rens v.d. Pols

Na een tijdje rond de C-activiteit gehangen te hebben vond er net een M1.87 plaats op de zon.

Mooi om te zien dat de zon nu veel zonnevlekken heeft en de zonneactiviteit vrij hoog is.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. By using this site, you also agree to our Terms of Use and our Privacy Policy.