Jump to content

Poollichtkans 5 augustus 2011


Recommended Posts

Guest Rens v.d. Pols

Beste Niels,

De bz heeft een tijdje een waarde gehad van rond de -20 en de Kiruna zakte tot -1542. Dit in samenwerking met de KP-index die 8.00 bedraagt was het ruim voldoende om poollicht te produceren op onze breedtegraden. Getuige de foto's in Duitsland is dat ook gebeurd. Wat een prachtige foto's van het poollicht zijn er daar gemaakt zeg! Ikzelf heb een zwakke witte poollichtgloed gezien waarvan ik duidelijk kon zien dat het poollicht was. Het gedroeg zich anders dan anders. Ik heb het gezien toen de data het gunstigste was. De bz was toen -20 en de Kiruna zat rond de -1300. De Kiruna ging daarna nog een keer naar -1500 maar toen was de bz naar het noorden gedraaid waardoor ik niet verder kwam dan een verdachte gloed wat sterk op poollicht leek. Echter de eerste gloed die ik zag ben ik wel zeker van dat het poollicht was. Bij de eerste gloed die eventjes zichtbaar was, was het ook helder in het noorden en tijdens de tweede gloed was het wat meer bewolkt in het noorden waardoor ik het moeilijker kon onderscheiden. Het was toen juist boven mijn hoofd helderder weer. De eerste gloed die ik gezien heb met het blote oog was helaas niet fotografisch genoeg.

Nu is de Kiruna en de bz minder gunstig wat de kans op poollicht kleiner maakt. Om 1.11 zat het noemenswaardige poollicht tot de 55ste breedtegraad! Hopelijk klopt de voorspelling dat de M9.31 er nog aankomt zodat we terug nog een goede kans maken! Hopelijk wordt het ook weer wat helderder hier want het is helaas weer wat meer bewolkter geworden.

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 126
  • Created
  • Last Reply
Guest nielsbuikstra

@sander, danku danku ik volg het forum al jaren alleen nooit lid geworden :D  na een paar jaar poollicht kijken en in de gaten houden weet ik onderhand al aardig veel van het hele gebeuren..

2006 en 2009 naar ijsland geweest daar ook bijde keren teveel poollicht gezien  :uglystupid2:

Volgens de laatste gegevens zou inderdaad de M9 wel eens aangekomen kunnen zijn..

Link to comment
Share on other sites

Guest nielsbuikstra

@rens...    dude ik heb je hele bericht niet eens gelezen want toen kiruna -1500 aangaf was de bz allang +18....

Toen de bz -20 was stond kiruna nog op 700 - 800...

Maarja ik zal wel dom zijn..    als jij het gezien hebt dan is het goed ik wacht nog wel even af ;)

BTW iemand linkje naar foto's uit onze oosterburen?

Link to comment
Share on other sites

@Rens & Niels: tussen satelliet en Aarde zit nog uurtje ofzo verschil, moet je dus nog erbij rekenen ;-)

We hebben een foto gemaild gekregen uit Neeroeteren, niet zo duidelijk te zien mar usueel was het volgens de man beter te zien. Foto kan ik momenteel nog niet plaatsen.

@Niels: ook nog lang gewacht ;-) idd als je veel volgt leer je het erg snel ;-)

Link to comment
Share on other sites

Guest Rens v.d. Pols

Ik vrees het wel. De korte impact dat de zonnewindsnelheid naar 684 km/s sprong zou het geweest kunnen zijn. De poollichtactiviteit nam ook kort toe.

Het zou jammer zijn dat Duitsland er weer mee weg is gelopen op onze breedtegraden en dat wij met veel mazzel hooguit een zwakke witte gloed hebben gezien. Het betekent dus dat de vele lichtvervuiling het erg bemoeilijkt om het poollicht net zo te kunnen zien als in Duitsland is waargenomen. Daarvoor moet de poollichtactiviteit dus nog iets sterker zijn.

De zonnewindsnelheid probeert terug wat omhoog te lopen maar echt overtuigend vind ik het op die ene korte impact na van daarnet niet echt. De magnometers zijn helaas ook ongunstiger geworden, echter draait de bz weer naar het zuiden toe.

Link to comment
Share on other sites

Guest nielsbuikstra

@sander,  als het op de foto al vaag is dan is het met het blote oog bijna onmogelijk zeker als de betreffende persoon een lange sluitertijd heeft gebruikt..

Vaag verhaal.

Link to comment
Share on other sites

Foto's Duitsland fenomenaal:

http://www.meteoros.de/php/viewtopic.php?t=8673&postdays=0&postorder=asc&start=40

De M9 is nog niet aangekomen, de handtekening moest duidelijker zijn dan wat we gezien hebben. Enkel een richtingsverandering noem ik geen aankomst. Deze was zwaarder dan de rest dus zou beter zichtbaar moeten zijn.

Link to comment
Share on other sites

Guest Rens v.d. Pols

Omdat hier veel lichtvervuiling is kan de camera de witte gloed niet goed waarnemen omdat het van onderen teveel stoort. Met het blote oog kan je echter wel voldoende omhoog kijken boven de lichtvervuiling uit en dat een tijdje vol te houden waardoor het wel te doen is. Daarom kon ik dus ook geen fotopoging wagen.

@Sander, weet je zeker dat de M9 nog moet komen? Zo ja, wanneer ergens?

Link to comment
Share on other sites

Guest nielsbuikstra

@iedereen...

De eerste foto is vanavond niet eens genomen,,, sterker nog diezelfde foto kan ik ook op andere site's vinden notabene als startpagina...

Onze oosterburen zijn weer aardig aan het falen met het postten van oude foto's denk ik zo..........

Link to comment
Share on other sites

De eerste foto is vanavond niet eens genomen,,, sterker nog diezelfde foto kan ik ook op andere site's vinden notabene als startpagina...

Onze oosterburen zijn weer aardig aan het falen met het postten van oude foto's denk ik zo..........

Leek me ook iets te sterk, die eronder leken me meer plausibel. Bovenste was van 2006 vermoedk ;-)

IMF slaat terug sterk zuidelijk.

Aankomst M9 is ongekend, SIDC zit er dichtst tegen, NOAA zit al over hun verwachte tijd van gisteren. Het blijft nowcasten.

Link to comment
Share on other sites

Guest didiervh

Omdat hier veel lichtvervuiling is kan de camera de witte gloed niet goed waarnemen omdat het van onderen teveel stoort. Met het blote oog kan je echter wel voldoende omhoog kijken boven de lichtvervuiling uit en dat een tijdje vol te houden waardoor het wel te doen is. Daarom kon ik dus ook geen fotopoging wagen.

Rens, dat kan niet hoor.  Lichtvervuiling zal zeker je opname verstoren, maar als je poollicht visueel ziet, zal het ook op je foto staan.  Het enige dat je moet doen is de belichting zodanig instellen dat de lichtvervuiling het poollicht niet overstraalt.  Visueel waarneembaar poollicht zal ALTIJD op de foto staan als je een beetje camera hebt.

@Niels, je maakt me benieuwd, waar is die foto nog verschenen?  Wel schandalig als dat waar is.

Link to comment
Share on other sites

Guest nielsbuikstra

@sander, dankje ben ik niet de enige die nog scherp is..

Ja er zit toch wel iets te borrelen denk ik zo gestaag blijft alles iets stijgen en bz dalen..

maarja zolang kiruna niets doet hoef ik nog niet te stressen naar buiten  :uglystupid2:

Link to comment
Share on other sites

Guest Rens v.d. Pols

Hmm, het viel samen met de gunstigste data en op een moment dat het vrij helder was in noordelijke richting.

Ik had de gedachte dat ik het niet goed op foto zou krijgen en dat is dus ook niet gelukt. Ik heb een goede camcorder tot mijn beschikking maar in het donker werkt die echt niet zo goed. Ik heb momenteel geen fotocamera. De camcorder kan ook foto's maken waarmee ik het dus tijdelijk doe. Het was duidelijk poollicht, niet visueel en goed genoeg te onderscheiden in de heldere lucht tussen de wolkenflarden door.

Link to comment
Share on other sites

Guest nielsbuikstra

@didier,  ja er staat me iets vaags bij dat hij een tijdje op poollicht.nl heeft gestaan want de eerste foto in het rijtje is namelijk zo perfect gemaakt... belichting is super sluitertijd niet al te lang.

Het noorderlicht op de foto heeft er kennelijk een hele tijd gehangen zodat de fotograaf op zijn gemakje alles in kon stellen.  Mocht het dus zo zijn dat er vanavond wel poollicht is gezien zou dat voor een zeer korte duur zijn geweest.

@didier, inderdaad als je op foto met lange sluitertijd geen poolicht ziet is het met het blote oog bijna onmogelijk..

@rens, enige ervaring met nachtfotografie??? zo te horen niet..

Link to comment
Share on other sites

Guest nielsbuikstra

Hmm, het viel samen met de gunstigste data en op een moment dat het vrij helder was in noordelijke richting.

Ik had de gedachte dat ik het niet goed op foto zou krijgen en dat is dus ook niet gelukt. Ik heb een goede camcorder tot mijn beschikking maar in het donker werkt die echt niet zo goed. Ik heb momenteel geen fotocamera. De camcorder kan ook foto's maken waarmee ik het dus tijdelijk doe. Het was duidelijk poollicht, niet visueel en goed genoeg te onderscheiden in de heldere lucht tussen de wolkenflarden door.

@rens, nachtfoto's met een camcorder??? haha das een nieuwe voor mij? heb jij er een waarbij je sluitertijd kan aanpassen van de foto die je wilt maken?

Link to comment
Share on other sites

Guest Rens v.d. Pols

Nee klopt. Ik film liever waardoor ik er weinig aandacht aan heb besteedt. Met de fotocamera had ik wel een goede poging kunnen doen maar die heb ik helaas even niet nu. Dus kan ik nauwelijks tot niet nachts fotograferen.

En het was ook inderdaad maar voor korte duur de poollichtwaarnemingen omdat er in twee kleine periodes de data gunstig stond. Er is toen ook poollicht waargenomen. En best aardig poollicht in Duitsland. Een aantal meldingen zullen best gelijk hebben van wat ze op de foto gezet hebben. Dat kan haast niet anders want de poollichtactiviteitsfoto toonde sterk noemenswaardig poollicht aan tot diep in Denemarken!

Link to comment
Share on other sites

Guest nielsbuikstra

@rens, uiteraard zal er poollicht gezien zijn..

Poollichtactiviteitsfoto? met dat blauw en geel en rood????

Als blauw boven denemarken hangt wil niet zeggen dat daar poollicht te zien is, vanaf geel heb je een mooie kans!  dat is dat de waarde 1,0...  blauw is 0,1

Link to comment
Share on other sites

Guest didiervh

Ah Rens, dat verklaart alles!  Met zo'n camcorder kan je enkel het aller-allerhelderste poollicht "fotograferen", die dingen zijn niet gevoelig genoeg.

Niels, zo'n foto kan je met een deftige camera wel snel maken hoor.  Mij kost het een paar seconden om mijn camera volledig (manueel) in te stellen voor poollicht.  Maar het neemt wel niet weg dat die foto er erg "gelikt" uitziet.  Ik ben benieuwd of ze nog ergens anders opduikt...

Link to comment
Share on other sites

Guest Rens v.d. Pols

Het moet hier ook echt wel helder zijn wil het noemenswaardig genoeg zijn voor er beelden van te maken. Als dat gebeurt trommel ik mijn ouders wel op en die hebben wel een goede camera ervoor. Echter het is nog niet noemenswaardig genoeg geweest hiervoor. Het was wel eens leuk om wat zwak poollicht te zien. Ik hoop dat ik ooit een keertje ook mooi helder en sterk poollicht mag zien hier.

De data blijft ondertussen niet overtuigend. Kiruna nu weer ongunstig maar de bz is weer sterk zuidelijk gedraaid en dus weer gunstig geworden. De zonnewindsnelheid blijft rond de 600 km/s slingeren en is dus ook niet overtuigend. De dichtheid van de zonnewind zit tussen de 1-10 protonen/cm3 en is dus ook niet overtuigend genoeg.

Link to comment
Share on other sites

Guest nielsbuikstra

@didier Inderdaad haha dan heb je inderdaad een gelikte camera opstelling???

Ik heb nikon d90..    normaal gebruik ik het 18-150 objectief maar die wil niet altijd even lichtgevoelig genoeg zijn,  dus heb ik een groothoeklens met F2,4

Link to comment
Share on other sites

Guest Rens v.d. Pols

Er zat net een duidelijke storing in de zonnewindsnelheidsgrafiek! Een teken dat er nog wat aan kan komen?

De bt zwakt helaas wat af maar de bz is weer mooi sterk zuidelijk. De kiruna is helaas niet gunstig meer. Voorlopig is het nog te twijfelachtig. Laat maar eens een keertje snel duidelijk worden wat we nog precies kunnen verwachten!

Wel handig dat er in de satellietgegevens zit. Als ze wat moois vertonen kan je nog een uur lang gaan hopen dat het minder bewolkt wordt. Het is namelijk helaas weer bewolkt geworden hier.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.




×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. By using this site, you also agree to our Terms of Use and our Privacy Policy.